Ferrari vyhrává 24 hodin Le Mans, BMW odjíždí zklamané

Ferrari vyhrává 24 hodin Le Mans, BMW odjíždí zklamané

Prestižní vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans zná svého vítěze. U týmu Ferrari se opět po roce slaví, BMW po ztrátě většiny vozů odjíždí skoro bez bodů a zklamaní. Déšť zamíchal kartami a poukázal na jednotlivé strategie týmu. Závod se neobešel také bez žlutých vlajek, pomalých zón nebo vyslání safety car.

Po odmávání startu francouzskou národní vlajkou udržel Laurens Vanthoor pozici a do prvních zatáček najížděl jako první. Ferrari však ukázalo, že si jen tak Porsche nenechá ujet a v druhé polovině prvního kola, začalo na vůz s číslem 6 útočit. Do konce prvního kola se povedlo vozu číslo 51 Vanthoora předjet, přičemž v druhé kole druhý vůz týmu Ferrari AF Corse zvládlo taktéž Porsche překonat.

Nepříjemný moment zažil Sheldon van der Linde v hypercar BMW číslo 20, které pro závod v Le Mans přivezl vůz se speciálním lakováním. Při ztrátě kontroly nad vozem měl menší kontakt s bariérou, který naštěstí neměl tak velký vliv a mohl v závodě pokračovat.

Tovární Ferrari se po první půl hodině utkalo v souboji o první příčku, přičemž souboj byl velmi ostrý a piloti Antonio Giovinazzi a Nicklas Nielsen si nenechali ani centimetr trati navíc. Po dlouhé závodění bok po boku se před Nielsena dostal Giovinazzi na voze s číslem 51. Po prvních zastávkách v boxech se pole stabilizovalo – Porsche drželo první příčku s vozem 6. Nielsen zaútočil za pár kol na Vanthoora a přesunul se na první příčku.

Uprostřed se sváděly různé souboje, avšak pohled kamer uchvátil boj o 4. příčku mezi Alexem Lynnem a Sebastiénem Buemim na Toyotě.  V první hodině také přišlo na penalizace, přičemž jedna neminula také Ferrari s číslem 50 za nebezpečné vypuštění z boxů v časové hodnotě 10 sekund.

V druhé hodině ztratil svou pozici Cadillac na úkor Toyoty. Trať La Sarthe zasáhl také první déšť závodu, který ovlivnil pořadí, kvůli zastávkám v boxech pro pneumatiky. Některé týmy zůstaly na trati a doufaly v možný safety car, který by jim zajistil lepší podmínky pro zastavení. Netovární Ferrari týmu AF Corse zaútočilo na Porsche s číslem 6, díky čemuž se pořadí první tří v kategorii Hypercar zaplnilo kompletní sestavou týmu Ferrari. Překvapené výrazy zajistilo ostatním týmům Ferrari, když při další dešťové srážce nezajeli do boxů a zůstali na trati kromě Alessandra Piera Guidiho, který zamířil do boxů pro nové pneumatiky, Robert Kubica se dostal do vedení, avšak strategie Ferrari nezajíždět pro mokré pneumatiky se vyplatila.

Přišlo také na dvě nehody, které se staly ve stejnou dobu na odlišných místech trati. O jednu se postarala Corvette týmu TF Sport s číslem 82, druhou začinil vůz Ferrari týmu Vista AF Corse po kontaktu s LMP2. Řidič tohoto Ferrari Thomas Flohr byl schopný s vozem pokračovat, avšak o kolo později vůz přestal být ovladatelným a zadní částí vozu tvrdě narazil do bariéry.

Kuriozní moment se děl u posádky Ferrari číslo 50, kdy zpětné zrcátko v autě upadlo, a i po střídání zůstalo stejně poškozené, bez dotyku jediného mechanika či člena týmu. Střídající Antonio Fuocco však neztratil koncentraci, a i přes poškození zvládl svůj stint odjet.

Po zahájení třetí hodiny utrpěl poškození vůz týmu BMW M Motorsport po kontaktu s bariérou za volantem sedícím Robinem Frijnsem. Naneštěstí Frijns zahájil nové kolo a vůz musel dovézt do boxů, který byl vzdálený necelých 14 km. BMW se speciálním designem později ze závodu odstoupilo.

Přišlo také na střídání, jedno takové bylo v týmu JOTA, Mick Schumacher vystřídal v Alpine u AF Corse do vozu usedl Robert Švarcman.

Na začátku čtvrté hodiny se pořadí první trojky promíchalo, kdy první příčku držela AF Corse se Švarcmanem, druhé místo hájila Toyota, to třetí Porsche týmu Penske Motorsport. V poli se zabojovalo o 6. příčku, která patřila Ferrari číslo 50, avšak se o něj ucházela také Jota nebo osmá Toyota. Právě ta po chvíli bojů zvládla překonat oba vozy a ujížděla šestá. Buemi na Toyotě číslo 8 vyzval Švarcmana v boji o první pozici, který později vyhrál a vůz AF Corse předjel. Ve čtvrté hodině také přišlo na první střídání v týmu WRT ve vozu 46 do kterého usedl Valentino Rossi nahrazující Ahmada AL Harthyho.

V 5. a 6. hodině postupně odstoupily oba vozy Alpine z důvodu poruchy pohonné jednotky, což znamenalo konec také pro rezervního jezdce Mercedesu-AMG F1 Micka Schumachera.

7. hodinu zahájila nehoda Lamborghini Huracan týmu Iron Lynx, při které byla vyvěšena FCY (full course yellow). Do vozu AF Corse usedl Robert Kubica, který se za pár kol po vyjetí z boxu potkal s BMW Driese Vanthoora, se kterým sváděl čistý souboj. Avšak v jeden moment nenechal Vanthoorovi dostatek prostoru a otřel se pneumatikami o vůz soupeře. Ten ztratil kontrolu nad vozem a skončil po nárazu v bariéře na krajnici tratě, přičemž zavěšení levé přední pneumatiky bylo viditelně poškozeno, což zapříčinilo, že BMW i s tímto vozem muselo odstoupit. Za tento závodní incident dostal Robert Kubica 30 sekundovou penalizaci v boxech. Kvůli úlomkům z vozu musel na trať vyjet safety car, který trval přes hodinu.

Po restartu v deváté hodině zajelo mnoho týmu do boxů, mezi kterými byly například týmy jako Jota, AF Corse, obě Toyoty nebo Porsche s číslem 4. Pořadí se stabilizovalo následovně: Porsche č. 5, AF Corse 83, Cadillac 311, Porsche 6, Toyota 7.

Nešťastný závod pro tým BMW pokračoval vypadnutím dalšího vozu, tentokrát toho, který řídí také Valentino Rossi s ikonickým číslem 46. Harthy zůstal v bariéře, načež se zjistilo, že vůz nemůže pokračovat kvůli úniku chladicí kapaliny ve voze, dále selhala komunikace mezi inženýrem a jezdcem, při nastavování vozidla.

JMW Motorsport ukončil svůj závod v 10. hodině vytrvalostního závodu, ve stejném kole měl kontakt s bariérou hypercar značky Peugeot. Kolize v 11 h se účastnil vůz Mustang Proton Competition, který kolidoval s vozem LMP2 s číslem 24 týmu Nielsen Racing, přičemž oba vozy zůstaly v kačírku mimo trať.

Incidenty na trati si vyžádaly výjezd safety caru, který kroužil po dobu 4 hodin, přičemž pořadí se v těchto hodinách neměnilo a stabilizovalo se. V 16. hodině přišlo na restart závodu, kde nastal ihned souboj mezi Porsche a Jotou. Pořadí na čele závodu se neměnilo a Toyota 8 byla ve vedení před Porsche týmu Penske s číslem 6 a Ferrari číslo 50.

Iron Dames v hodině číslo 17 vyzvaly k souboji o druhé místo McLaren s číslem 95, načež pozici vybojovaly a posunuly se o příčku výše. Ve stejné hodině Porsche s číslem 4 doklouzalo do bariéry v časti Indianapolis, bylo schopné pokračovat v závodě, avšak vzhledem k zapadnutí v kačírku, byla vyhlášena pomalá zóna po dobu, kdy traťoví maršálové pomáhali Porsche z únikové zóny zpět na trať. Právě žlutá zóna přispěla k sjednocení trojice Toyota 7, Ferrari 50 a AF Corse 83, která se utkala v boji o třetí pozici. Hrozivá nehoda zastihla Daniela Mancinelliho, který se se svým Astonem Martin při nárazu do bariéry v Indianapolis přetočil na střechu, na které zůstal. Naštěstí Mancinelli z auta vyskočil a odešel po svých, avšak vůz byl velmi poškozen a byl přivolán na trať safety car.

V úvodu osmnácté hodiny ve stejném úseku boural Peugeot číslo 93, který skončil v bariéře naproti. Piloti a týmy využili safety caru a zajeli do boxů, přičemž pole se stabilizovalo v pořadí: Cadillac 2, Porsche 5, AF Corse 83, Ferrari 50, Toyota 7. V kategorii LMGT3 vedl Lexus týmu Akkodis, druhým nejrychlejším autem bylo Porsche s číslem 91, trojici doplňovalo BMW týmu WRT s číslem 31. Tým Iron Dames se držel na místě pátém s Lamborghini, které pro Le Mans dostalo speciální lakování. V Indianapolis havaroval také Cadillac s číslem 3, který zvládl monopost zavézt k mechanikům, avšak vůz vypadal velmi potrhaně a nepojízdně. Boj o 8. příčku se odehrával mezi Sébastienem Buemim a Kévinem Estrem, který příčku na úkor Buemiho ztratil a propadl se na 9. místo. Ostré souboje sváděl také na čele pole Fuoco z Ferrari s Toyotou Kobajašiho, avšak Kobajaši, který byl ve výhodě,se potkal s problémem ztrátou výkonu a v jeden moment jej zvládl předjet jak Estre, tak i druhý týmový vůz s číslem 8. V této hodině se dostal do čela závodního pole Antonio Fuoco na vozu číslo 50. Nešťastný konec víkendu čekal netovární tým AF Corse, kterému vzplanula pohonná jednotka a nemohl v závodě pokračovat. Posádka Robert Kubica, Robert Švarcman a Jie I-fej tudíž odjíždí z Le Mans bez bodů.

Zbývající BMW týmu WRT se propracovalo do vedení závodu s za volantem jedoucím Augustem Farfusem, který překonal Morrise Schuringa z týmu Manthey Ema, přičemž Železné dámy se udržely na třetí příčce. Kévin Estre použil předjížděcí manévr na Alesandra Piera Guidiho a získal 4. místo., přičemž v jednadvacáté hodině vytrvalostního závodu Gudi získal pozici zpět.

Kuriózní moment zažil Lexus týmu Akoddis s číslem 87, kdy se vozu zvedla kapota a Jack Hawksworth jel bez jakéhokoliv výhledu z předního okna. Po zajetí do boxů byla škoda napravena a vůz pokračoval v závodě.

Začátkem 22 h se na trati rozpršelo, takže vybrané týmy zamířily po pneumatiky se vzorkem. Mezi takovými bylo také Ferrari s Miguelem Molinou, přičemž mechanici vůz špatně vypustili a ohrozili za nimi jedoucí Toyotu. Aby toho nebylo málo, u stejného vozu s číslem 50 se uprostřed závodního kola otevřely dveře dokořán a Ferrari bylo upozorněno ředitelstvím závodu na tuto skutečnost, a ve vzduchu visela možná penalizace. Druhý vůz s číslem 51 se zapojil do incidentu s Toyotou číslo 8, která se po kontaktu s Alessandrem Pierem Guidim roztočila a propadla se do středu startovního pole. Výsledkem vyšetřování byl 5sekundový trest pro Guido, který si splnil při povinném tankování.

V poslední hodině se do vedení dostala Toyota s číslem 7, protože Ferrari s číslem 50 zajelo do boxů odpykat si pětisekundový trest. Právě vůz s Nielsenem se vrátil za druhý týmový vůz, kde za volantem seděl Alessandro Pier Guidi. Vedoucí Toyota zastavila, stejně tak Ferrari 51 tři čtvrtě hodiny před koncem závodu na poslední tankování. Toyota se také utkala s oběma auty v boji, kdy komunikace mezi jednotlivými posádkami začinila zbytečné bitky o druhou pódiovou příčku. Vůz Ferrari s číslem 50 vsadilo na strategii, při které již nezastavovali a hraničně dojeli na 1. příčce. Poslední tankování sebralo Toyotě 3. příčku, kterou převzalo sesterské auto Ferrari.

Ferrari po roce bere vítězství v Le Mans, avšak tentokrát s posádkou: Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen. Druhé místo bere Toyota, týmový vůz Ferrari s číslem 51 přiváží týmu k prvnímu místu i to třetí. V kategorii LMGT3 vyhrává Manthey Ema s Porsche ve složení posádky Yesser Shanin, Morris Schuring, Richard Lietz, druhou místo bere Team WRT s červeným vozem číslo 31, třetici na podiu doplnil tým Proton Competition s číslem 88.

POZICE ČÍSLO TÝM JEZDCI ČAS  
HYPERCAR
1 50 FERRARI AF CORSE A. FUOCO / M. MOLINA / N. NIELSEN 3:29.208  
2 7 TOYOTA GAZOO RACING J. LOPEZ / K. KOBAYASHI / N. DE VRIES +14.221  
3 51 FERRARI AF CORSE A. PIER GUIDI / J. CALADO / A. GIOVINAZZI +36.730  
4 6 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT K. ESTRE / A. LOTTERER / L. VANTHOOR +37.897  
5 8 TOYOTA GAZOO RACING S. BUEMI / B. HARTLEY / R. HIRAKAWA +1:02.824  
6 5 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT M. CAMPBELL / M. CHRISTENSEN / F. MAKOWIECKI +1:45.654  
7 2 CADILLAC RACING E. BAMBER / A. LYNN / A. PALOU +2:34.468  
8 12 HERTZ TEAM JOTA W. STEVENS / N. NATO / C. ILOTT +3:02.691  
9 38 HERTZ TEAM JOTA O. RASMUSSEN / P. HANSON / J. BUTTON +3:36.756  
10 63 LAMBORGHINI IRON LYNX M. BORTOLOTTI / D. KVYAT / E. MORTARA +2 LAPS  
LMGT3
1 91 MANTHEY EMA Y. SHAHIN / M. SCHURING / R. LIETZ 3:57.435  
2 31 TEAM WRT D. LEUNG / S. GELAEL / A. FARFUS +1 LAP  
3 88 PROTON COMPETITION G. RODA / M. PEDERSEN / D. OLSEN +1 LAP  
4 44 PROTON COMPETITION J. HARTSHORNE / B. TUCK / C. MIES +1 LAP  
5 85 IRON DAMES S. BOVY / M. GATTING / R. FREY +2 LAP  
6 55 VISTA AF CORSE F. HERIAU / S. MANN / A. ROVERA +2 LAP  
7 78 AKKODIS ASP TEAM A. ROBIN / T. BOGUSLAVSKIY / K. VAN DER LINDE +2 LAP  
8 155 SPIRIT OF RACE J. LAURSEN / C. LAURSEN / J. TAYLOR +2 LAP  
9 777 D´STATION RACING S. HOSHINO / E. BASTARD / M. SØRENSEN +2 LAP  
10 87 AKKODIS ASP TEAM T. KIMURA / E. MASSON / J. HAWKSWORTH +2 LAP  
LMP2
1 22 UNITED AUTOSPORTS O. JARVIS / B. GARG / N. SIEGEL 3:38.284  
2 34 INTER EUROPOL COMPETITION J. SMIECHOWSKI / V. LOMKO / C. NOVALAK +18.651  
3 28 IDEC SPORT P. LAFARGUE / J. VAN UITERT / R. DE GÉRUS +33.222  
4 183 AF CORSE F. PERRODO / B. BARNICOAT / N. VARRONE +35.036  
5 10 VECTOR SPORT R. CULLEN / P. PILET / S. RICHELMI +39.149  
6 14 AO BY TF P. HYETT / L. DELÉTRAZ / A. QUINN +2 LAPS  
7 33 DKR ENGINEERING A. MATTSCHULL / R. BINDER / L. HÖRR +2 LAPS  
8 25 ALGARVE PRO RACING M. KAISER / O. CALDWELL / R. DE ANGELIS +3 LAPS  
9 65 PANIS RACING R. SALES / M. BECHE / S. HUFFAKER +4 LAPS  
10 47 COOL RACING N. RAO / M. BELL / F. VESTI +6 LAPS  

 

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Tereza Chvílíčková)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Česká novinářka, která aktivně působí v šampionátech F1, FIA WEC a GT World Challenge. Zaměřuje se na český motorsport v rámci ESET Cup Series, kterého se pravidelně účastní. Dále se věnuje správě sociálních sítí, které se zaměřují na motorsportový obsah a informují fanoušky o aktuálním dění a novinkách. V případě…

Další články autora →