
Novozélanďan i druhý závodní víkend výrazně zaostával za Maxem Verstappenem a v Red Bullu se začíná řešit, co s tím dělat. Vypadá to tak, že druhá závodní sedačka rudých býků je prokletá a jezdce čeká vždy stejný osud – špatné výsledky, vyhoření a výměna.
Liam Lawson má za sebou dva těžké víkendy. V Austrálii se se kvalifikoval na osmnáctém místě a v chaotických podmínkách v závodě havaroval a připsal si DNF. Naopak Max Verstappen dokázal bojovat o vítězství, které mu těsně uniklo.
VC Austrálie | Max Verstappen | Liam Lawson |
Kvalifikace | 3 | 18 |
Závod | 2 | DNF |
Počet bodů | 18 | 0 |
Ani v Číně se mu o moc lépe nedařilo. Ve sprintové části víkendu se prvně kvalifikoval jako poslední a v samotném sprintu se dokázal posunout jen na čtrnáctou pozici. V kvalifikaci byl opět poslední a v závodě dojel na patnáctém místě. Jeho bodový zisk je tak nula, zatímco Max Verstappen má na svém kontě 36 bodů. Jak hodnotí dvě klíčové osobnosti Novozélanďana?
VC Číny | Max Verstappen | Liam Lawson |
Sprintová kvalifikace | 2 | 20 |
Sprint | 3 | 14 |
Kvalifikace | 4 | 20 |
Závod | 4 | 15 |
Počet bodů | 36 | 0 |
Christian Horner
Šéf Red Bullu po VC Číny na otázky novinářů ohledně Liama Lawsona odpověděl: „Podívejte, formule 1 je byznys s tlakem, ne? A vždycky je tu další tlak ohledně času – a on to ví. Doufejme, že podle toho zareaguje, a uvidíme, kam se posuneme.“
„Liam je skvělý závodník. Ukázal lokty, závodí tvrdě, jen se momentálně snaží najít limit s tímto autem, dostat z něj maximum. Samozřejmě ho jako tým, jako skupina, snažíme podpořit tím nejlepším možným způsobem. Takže se brzy zúčastní debriefingu a předá všechny tyto informace inženýrům.“
Jedna z teorií, kterou sám potvrdil Max Verstappen, ohledně nedostatečného výkonu jeho týmového kolegy, může být úzké provozní okno monopostu RB21. Je sice větší než u jeho předchůdce, nicméně jediný, kdo je schopen se do provozního okna dostat a udržet se v něm, je právě čtyřnásobný mistr světa.
Na otázku, zda by Christian Horner umožní lepší ovladatelnost monopostu za cenu možného snížení výkonu, odpověděl jednoznačně: „Vždy se snažíte o maximální výkon. Rychlá auta nikdy nejsou jednoduchá na řízení, ale víme, že je tu výkon, který musíme najít, a potřebujeme oba jezdce nahoře, pokud má být nějaká šance bojovat o Pohár konstruktérů a přinejmenším také o šampionát jezdců.“
„Musíte mít ve hře druhé auto. Nemůžete to dělat jen na jedné noze. Takže se chceme jako tým kolektivně ujistit, že z obou jezdců dostaneme to nejlepší a oba vozy dostaneme co nejvýše, jak můžeme,“ dodal šéf rudých býků.
Dr. Helmut Marko
Svoje hodnocení na Liama Lawsona přidal rovněž poradce Red Bullu Dr. Helmut Marko, který potvrdil, že výsledky Novozélanďana na něj vytváří ještě větší tlak. Sám Liam Lawson přiznal, že nemá dostatek času na adaptaci na citlivý monopost RB21.
„Má pravdu. Bylo to zklamání, musíme si vše projít a analyzovat a pak uvidíme. Všechno záleží na výkonu a on ho nepodal.“
V paddocku začínají přibývat spekulace, že bude Liam Lawson vyměněn za Júkoho Cunodu.
„Juki je jiný Juki než před lety. Je ve své životní formě. Změnil svůj management. Má jiný přístup. Je vyzrálejší. Chvíli to trvalo, ale teď to vypadá, že to funguje.“
Zdroje článku:
https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-swap-lawson-tsunoda-japanese-gp/10706330/https://www.planetf1.com/news/christian-horner-liam-lawson-red-bull-time-pressure
https://www.motorsportweek.com/2025/03/23/red-bull-praises-yuki-tsunoda-as-rumours-swirl-over-potential-liam-lawson-swap/