Středeční návrat do historie: GP Japonska 1994

Středeční návrat do historie: GP Japonska 1994

Karanténní středy jsou věnované historickým závodům, které se nějakým způsobem zapsaly do paměti fanoušků. Pro tento týden si na stránce F1 vybrali diváci mokrou GP Japonska 1994, která Hillovi dodala naději v boji o mistrovský titul.

Předposlední závod sezóny 1994 se uskutečnil na japonské Suzuce. Závod byl vším, jen ne nudným. V boji o titul si to totiž rozdali dva hlavní protagonisté – Michael Schumacher na Benettonu a Damon Hill na Williamsu.

Před závodem

Do konce sezóny zbývaly jen dva poslední závody, jezdci tak mohli získat maximálně 20 bodů. Michael Schumacher do Suzuky přijížděl s náskokem 5 bodů na Damona Hilla, který zůstal jeho posledním rivalem v boji o titul.

Co je ale důležité připomenout – Damon Hill by se do bitvy o titul možná nikdy nedostal nebýt Schumacherovy aféry z GP Velké Británie. Za předjetí Hilla během zaváděcího kola mu byla udělena pětisekundová stop and go penalizace, kterou si měl Němec odbýt do 7 kol. Neučinil tak a byla mu dvakrát ukázána černá vlajka, které si Schumacher údajně nevšiml. Po diskusi představitelů Benettonu s komisaři byla černá vlajka stažena, Schumacher si ale svůj původní trest odbýt musel.

Po závodě byl Benettonu uložen peněžní trest ve výši 25 tisíc dolarů, Schumacher byl za ignorování černé vlajky pokárán. Dalo by se říct, že bylo po problému, kdyby 26. července nevyvodila Světová rada motorsportu FIA drtivý verdikt. Tým musel zaplatit místo původních 25 tisíc dolarů rovnou 500 tisíc a Schumacher dostal zákaz účasti ve dvou závodech. K tomu všemu byl diskvalifikován z druhého místa, které v Británii nakonec získal. Pravomoci verdikt nabyl na konci srpna, Schumacher se tak nemohl zúčastnit GP Itálie a GP Portugalska.

Hill situace chytře využil a stáhnul Schumacherův náskok na pouhý bod. Němec se ale vrátil velmi silný a v Jérezu okamžitě zvítězil, načež navýšil náskok na 5 bodů.

Takto vypadaly oba šampionáty před startem GP Japonska:

#JezdecTýmBody
1Michael SchumacherBenetton-Ford86
2Damon HillWilliams-Renault81
3Gerhard BergerFerrari35
4Mika HäkkinenMcLaren-Peugeot26
5Jean AlesiFerrari19

 

#TýmBody
1Williams-Renault89
2Benetton-Ford87
3Ferrari58
4McLaren-Peugeot34
5Jordan-Hart20

Kvalifikace

Velmi napínavý souboj Schumacher vs. Hill pokračoval už v kvalifikaci. Tu ovlivnil déšť, který nahrával lídrovi šampionátu. Schumacher překonal svého britského rivala s náskokem půl sekundy, třetí s malou ztrátou na Hilla skončil Heinz-Harald Frentzen na Sauberu. V druhé řadě jej doplnil Nigel Mansell, do třetí řady se postavili Johnny Herbert (Benetton) a Eddie Irvine (Jordan).

Na co se těšit?

Aby se stal Michael Schumacher mistrem světa, musel dojet první, přičemž Hill by nesměl skončit hned za ním, nebo druhý a Hill by musel skončit nejlépe

Deštivou kvalifikaci vystřídal deštivý závod. Michael Schumacher měl mít jednoznačnou výhodu, kterou předvedl ihned po startu závodu. Vše ale zkomplikovalo pozastavení závodu.

Červená fáze byla tehdy o něco komplikovanější než dnes. Lídr závodu neztratil svůj náskok, i po restartu závodu se muselo počítat s rozestupy, které mezi sebou jezdci měli před pozastavením. Jednalo se o tzv. dvoufázový závod, který působil poměrně chaoticky.

Michael Schumacher zvolil strategii dvou zastávek v boxech oproti Damonu Hillovi, který mechaniky navštívil jen jednou. Za normálních okolností by neměl mít Schumacher žádný problém vedení uhájit, pozastavený závod ale situaci zkomplikoval.

Po druhé zastávce se do vedení dostal Hill a Schumacher musel stahovat velkou ztrátu. Musíme ale počítat také s tím, že výsledný rozdíl v cíli není rozhodující – stále se musí sloučit časy obou fází závodů. Povedlo se Damonu Hillovi vyhrát, nebo ho Michael Schumacher nakonec překonal?

Kde a kdy závod sledovat?

Již tradičně bude závod k dispozici na sociálních sítích F1, tudíž na facebooku a youtubu. Přenos začne v 8 hodin večer, k dispozici bude ale také záznam. Těšit se můžete na legendární komentář Murraye Walkera.

Nostalgia stream Tomáše Richtra: Vycestujeme o 9 let zpět

Ve čtvrtek bude nostalgická show pokračovat i na facebooku českého komentátora Tomáše Richtra. Šestým závodem se vrátíme zpět do Kanady 2011, nejdelšího závodu v historii F1 (alespoň co se týče časového rozdílu mezi startem a cílem závodu).

Kanadské rodeo měl tu čest komentovat šéfredaktor SvětFormule.cz Pavel Fabry, který za mikrofonem debutoval. Nejednalo se zrovna o jednoduchý debut. Příběh ze zákulisí a osobní zážitky Tomáše Richtra, který se tehdy nacházel přímo na okruhu, si budete moci užít společně se záznamem závodu ve čtvrtek v 8 hodin večer.

Sdílejte na:
Zavřít