Piloti se rozchází v názorech na Alonsův trest z Melbourne

Piloti se rozchází v názorech na Alonsův trest z Melbourne

Celý startovní rošt pilotů formule 1 byl dotázán na svůj názor na rozhodnutí FIA o potrestání Fernanda Alonsa při incidentu s Georgem Russellem, který skončil nehodou pilota Mercedesu, při VC Austrálie. Odpovědi se lišily.

Oba jezdci byli po závodě předvoláni ke stewardům FIA a bylo oznámeno, že Alonsovi bylo přičteno 20 sekund a byl odsunut na osmé místo. Čtyřčlenná komise přezkoumala videozáznamy a telemetrii, které prokázaly, že Španěl zpomalil o 100 metrů dříve než v předchozích 57 kolech. Alonso věří, že jeho krok v posledním kole nebyl nebezpečný a vysvětluje, že měl v úmyslu maximalizovat svou výjezdovou rychlost tak, aby se ubránil před blížícím se Mercedesem.

Jezdec týmu Haas Nico Hülkenberg se však domnívá, že Alonso byl potrestán oprávněně. Uvádí, že pro provedení takového manévru na konkurenta si vybral špatnou zatáčku.

„Můj osobní názor? Když jsem to celé viděl, tak upřímně řečeno, Fernandova taktika tam na mě neudělala velký dojem,“ řekl Hülkenberg.

„Melbourne je přece jenom trochu pouliční okruh. Je to tam docela úzké, do zatáčky se najíždí rychlostí 260–270 km/h a vyjíždíte odsud dost naslepo. Pokud by z nějakého důvodu nefungoval systém vlajek a někdo by zaznamenal monopost moc pozdě, mohlo dojít opravdu k ošklivé nehodě, která mohla dopadnout nejhůř. Takže si myslím, že ačkoli je tato taktika v F1 docela běžná, v této konkrétní zatáčce, při této rychlosti, při výjezdu naslepo, si myslím, že je to špatně vybraná zatáčka a vytvořila nebezpečnou situaci.“

Německý veterán také naznačil, že Alonsovy stížnosti přes týmovou vysílačku, že má problém s plynem, byly pouze snahou vyhnout se pozdější penalizaci.

„Také nerozumím tomu, že hned poté ve vysílačce mluví o problémech s plynem, o zaseknutém nebo nezaseknutém plynu,“ dodal. „Ale později už o tom nemluví, mluví jen o tom, že je to standartní postup a taktika. Takže se to neshoduje a zdá se, že tam změnil názor. V podstatě to na mě osobně moc velký dojem neudělalo.“

Sergio Pérez souhlasil se svým bývalým týmovým kolegou z Force Indie, přestože uznal, že jeho zkušenosti se závoděním s Alonsem zůstaly v únosných mezích.

„Myslím, že všichni víme, co je přijatelné a co v mezích,“ řekl. „Chci říct, že jak znám pilota, obzvlášť takového Fernanda, vždycky dělal takové triky. Vždy v rámci mezí. Myslím si, že Alonso je velmi agresivní pilot, ale vždy v rámci možností. Zažil jsem s ním skvělé souboje. Je to jeden z jezdců, kterým nejvíce při závodění věřím. Musím říct, že to trochu přehnal s limitem, respektive ho překročil. Jak ale říkám, za dva či tři týdny se tento incident může opakovat a nic se při něm nestane.“

Charles Leclerc se k těmto komentářům připojil, když jezdec Ferrari prohlásil, že Alonso tentokrát překročil hranici.

„Je to něco, co jako piloti děláme, nicméně ne v takové míře,“ řekl Leclerc. „To, co Fernando udělal v Austrálii, bylo příliš a musel být potrestán.“

S názorem, že Alonso měl dostat penalizaci, se neztotožňuje celé startovní pole. Valtteri Bottas ze Sauberu tvrdí, že byl docela překvapen, když zjistil, že Fernando Alonso byl za incident potrestán.

„Bylo jasné, co udělal, snažil se tak trochu vyprovokovat George v posledním kole,“ vysvětlil Bottas. „Pak si ale myslím, že kdyby George neskončil ve zdi nebo nevyjel mimo trať, pravděpodobně by trest nepřisel, protože by to nevypadalo tak dramaticky. Pořád mám pocit, že bychom měli mít vždycky možnost zvolit si rychlost a závodní stopu. Je to tenká hranice, ale jestli to jde, tak proč to neudělat. Takže ano, docela mě to překvapilo, že byl nakonec potrestán.“

Fin, který v roce 2022 zastával místo v Mercedesu, které později obsadil Russell, se domnívá, že Alonsův trest byl příliš přísný.

„Každá situace je jiná, ale ve Fernandově případě mám pocit, že by to neměl být tak tvrdý trest,“ nastínil. „Možná napomenutí nebo černobílá vlajka mohla stačit. Ale takový trest mi připadá trochu moc, protože si myslím, že v budoucnu o tyto souboje přijdeme, protože se budou piloti bát změnit rychlost nebo závodní stopu.“

Sdílejte na:
Zavřít