Monaco Historique: Závod Série A – Předválečné vozy

Monaco Historique: Závod Série A – Předválečné vozy

Nejstarší automobily, které letos při Monaco Historique závodily, byly vozy ze začátků tohoto podniku, postavené v letech 1926 až 1936. Tuto třídu pořádající ACM pro její nebezpečnost již několikrát vynechal – co by ale byly závody kolem Casina bez burácejících Bugattek, Maserati a ERA na uzoučkých pneu?

A tak se i letos přihlásilo 16 statečných, mezi nimi tradičně Mme Julia de Baldanza, aby riskovali ze všech účastníků s odstupem nejvíce. Vodit stoleté samohyby bez bezpečnostních pásů a ochranných oblouků Monakem na hranici přilnavosti již vyžaduje jistou dávku sebezapření – člověk se musí divit, že nadšenci této třídy používají ochranných přileb.

Kvalifikace: Paddins Dowling jako Chiron

Za krásného slunečna se kvalifikace stala jasnou kořistí pro zkušeného krotitele vozu ERA R5B („White Mouse“ po Princovi Birovi z roku 1936), Paddinse Dowlinga. Ir měl 3,5 sekundy náskoku na Kanadského debutanta Brada Bakera na dalším ERA (Mk R10B). V poli s největšími časovými odstupy letošního podniku vytvořili druhou startovní řadu Michael Birch na Maserati 4CM s Jonathanem Baileyem (první vlastnicí jeho žluté Bugatky 35C z roku 1927 byla jistá Eliška Junková!) a třetí řadu Mark Winter (Maserati 5CM) s Martinem Halusou (Bugatti 35B z roku 1927). Statečná Julia de Baldanza putovala s její Bugatti 35B po stopách Junkové 13. časem.

Závod: Série A1 patří vozům ERA

Jako již minulá léta dominovaly víkendu a závodu na 10 kol vozy ERA. Za rostoucího mediteránního vedra šel po ranním startu do vedení modrý „siamský“ vůz zkušeného Dowlinga – a zůstal v čele až do cíle. O vzrušení se tedy postaral především boj o druhou pozici. Birch vyrazil lépe, než Baker. Černý ERA dokázal teprve ve 4. kole využít chybičky při řazení rudého Maserati, aby na stoupáku ke Casinu ustanovil pro ERA dvojité vedení. Kanaďan Baker závěrem dokonce dotahoval Dowlninga – ten ale ještě měl rezervy. Mladý Brit Bailey dovedl vůz Elišky Junkové do cíle jako výborný 5., maličká Julia de Baldanza skončila 9. Díky disciplinovanosti jezdců se závod obešel bez nehod – předválečná třída tedy má i pro rok 2026 v Monaku dveře otevřené.

Výsledek Monaco GP Historique – Série A1

  1. Paddins Dowling, ERA R5B
  2. Brad Baker, ERA R10B
  3. Michael Birch, Maserati 4CM
  4. Mark Winter, Maserati 6CM
  5. Jonathan Bailey, Bugatti 35C
  6. Martin Halusa, Bugatti 35B

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Roman Klemm)
Sdílejte na:
Zavřít