Komentář: Jak jinak zakončit epickou sezónu než infarktem?

Komentář: Jak jinak zakončit epickou sezónu než infarktem?

Šampionem letošní sezóny se mohl stát pouze jeden jezdec, ale oba kandidáti na titul předváděli to nejlepší ze svého talentu. Po vydýchání epického rozuzlení této epické sezóny, se pojďme podívat, co se vlastně stalo.

Už před závodem jsem si říkal, že se rozhodne buď v prvním kole nebo až v posledním, jako správná varianta se ukázala druhá možnost.

Lewis Hamilton udělal na startu vše správně, měl lepší start a dostal se do vedení. V zatáčce číslo 6 přichází první kontroverzní incident, kdy se dokáže Max Verstappen na brzdách dostat před Lewise Hamiltona, který si zkrátil trať a vrátil se na první místo. Překvapením bylo, že komisaři se rozhodli neřešit tento incident, ale jelikož už v letošní sezóně bylo více kontroverzních rozhodnutí komisařů, nebudeme se tímto zabývat.

Max Verstappen byl na červené sadě pneumatik, což měla být výhoda pro start závodu, ale ta přišla vniveč. Lewis Hamilton si vybudoval 5sekundový náskok na nizozemského pilota, a proto Red Bullu nezbylo nic jiného, než riskovat všechno a být agresivní.

Proto v 14. kole se objevil Max Verstappen v boxech, obul nejtvrdší sadu pneumatik a vrátil se na pátou pozici, respektive čtvrtou. Lewis Hamilton měl v podstatě už jednoduchý úkol, kopírovat strategii Maxe Verstappena a dojet do cíle. Proto o kolo později Mercedes povolal svého britského pilota do boxů a nazul bílou sadu pneumatik a vrátil se před nizozemského pilota.

A tady přichází ke slovu týmová dvojka Red Bullu Sergio Pérez, který ještě nestavěl a ve 20. kole dokázal neuvěřitelně zpomalit druhého Lewise Hamiltona, který měl náskok 8 sekund na Maxe Verstappena. Když Brit převzal vedení, rozdíl mezi ním a Nizozemcem byl 1,5 sekundy.

Max Verstappen okomentuje počínání svého týmového kolegy: „Je absolutní legenda.“

Nicméně Lewis Hamilton si opět dokázal pomalu vybudovat důležitý náskok a když ve 31. kole zajel třetí Valtteri Bottas do boxů (který ve výsledku Mercedesu neskutečně chyběl vepředu), měl Red Bull nachystané zadní vrátka pro druhý pitstop, protože neměl co ztratit.

První šance přišla ve 36. kole, kdy Antonio Giovinazzi odstavil svůj monopost a je aktivován virtuální safety car. Rakouská stáj povolala do boxů oba své piloty, kteří obuli čerstvou bílou sadu pneumatik. Naopak Mercedes se až příliš bál o svoji pozici na trati (myšleno, že by se Lewis Hamilton propadl za Maxe Verstappena) a proto Brit zůstal na trati a nereagoval okamžitě na virtuální safety car. A když už začali o zastávce přemýšlet, bylo až moc pozdě, protože by se opravdu propadli za Red Bull.

Ve 38. kole se znovu může závodit a rozdíl mezi Hamiltonem a Verstappenem je 17 sekund. Brit dostal informaci, že Max Verstappen musí zajíždět každé kolo o 0,8 rychlejší čas než on a do konce závodu zbývalo 20 kol.

Nastává bitva mezi dvěma top jezdci, čas pomalu ubýval a náskok se nedaří smazat ať už kvůli provozu na trati nebo tím, že Brit si dokázal zachovat v použitelném stavu pneumatiky. 10 kol před cílem byl rozdíl stále přes 12 sekund.

V tu dobu se televize Sky Sport spojila s Christianem Hornerem, který prohlásil, že potřebují zázrak a pomoc od formulového Boha, aby Max Verstappen byl mistrem světa. Já už jsem si chystal nadpis do reportu ze závodu, že Mercedes a Lewis Hamilton obhájili oba tituly mistra světa.

Dokonce 5 kol před koncem závodu byl náskok stále na úrovni 12 sekund. Ale dokud se neprojede cílovou čárou, může se stát cokoliv, jak jsme se mohli přesvědčit.

V 53. kole havaruje Nicholas Latifi a je jasné, že bude potřeba safety car nebo červené vlajky. Na trať vyjíždí safety car. Mercedes se opět bojí o svoji pozici na trati, a proto nepovolává Lewise Hamiltona do boxů. Pro Red Bull přišel safety car jako na zavolání, okamžitě oba jezdci míří do boxů pro nejměkčí sadu pneumatik.

Naopak Lewis Hamilton zanadává sprostě do rádia, tohle přesně nepotřeboval. Prozatím nebylo jasné, jestli maršálové stihnout odklidit monopost Williamsu. Lewis Hamilton tlačí na safety car, aby jel rychleji, pro něho by bylo ideální dojet závod za safety carem a eliminovala by se tak šance, že by ho předjel nizozemský pilot Red Bullu. Mezitím odstupuje Sergio Pérez kvůli technickým problémům, nicméně pro tým splnil to, co měl – zpomalil britského pilota.  Už je jasné, že Mercedes získá osmý titul poháru konstruktérů, s tím se už počítalo, ale jezdecký titul byl stále ve hře.

V 56. kole přichází zásadní informace – ředitelství závodu vydá zprávu, že jezdci o kolo pozadu nebudou smět předjet safety car. To hraje do karet Lewisovi Hamiltonovi, protože mezi ním a Maxem Verstappenem je přesně 5 aut.

Až v předposledním kole, když je celé startovní pole na rovince k zatáčce číslo 9, dostáváme kontroverzní informaci, že jezdci o kolo zpět, konkrétně Lando Norris, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Charles Leclerc a Sebastian Vettel, nakonec mohou předběhnout safety car. Max Verstappen se tak dostává těsně za Lewise Hamiltona. A hned na to je oznámeno, že závod bude restartován na jedno kolo do cíle. Je to rozhodnutí na poslední chvíli, protože jezdci jsou už ve třetím sektoru tratě.

Jedno kolo do cíle závodu a Max Verstappen dostal šanci, která nešla odmítnout – Lewise Hamiltona na starých bílých pneumatikách, zatímco on měl nejměkčí sadu pneumatik. Lepší kombinaci si Red Bull nemohl přát.

Toto Wolff okamžitě volá Michaelu Masimu, že takhle to není správné…

Max Verstappen už hrál psychologickou hru s Lewisem Hamiltonem, protože ještě za safety carem je Red Bull po boku Mercedesu a na tohle po závodě vznese německá stáj protest.

Lewis Hamilton se ocitá v pasti, všechno, co si vybudoval během závodu přišlo vniveč, pokusí se o restart závodu a udržet Maxe Verstappena za sebou. Epická sezóna nemůže mít lepší vyvrcholení než v posledním kole!

Lewis Hamilton restartuje závod, nicméně Max Verstappen je 0,5 sekundy za ním, takže doslova „nalepený“ na zadním křídle Mercedesu.

Nizozemec se s tím nemaže a v zatáčce číslo 5 na brzdách zaútočí, nemá co ztratit… Útok mu vyjde a jde do vedení. Lewis Hamilton se ale nechce vzdát a na rovince využívá větrného pytle, bohužel pro něj DRS nelze použít po safety caru. Nicméně Red Bull měl špatný výjezd ze zatáčky číslo 6, na kterou okamžitě navazuje zatáčka číslo 7 – Lewis Hamilton je nalepený na zadním křídle Red Bullu.

Na trati jsou oba kandidáti na titul opět bok po boku do zatáčky číslo 9, nicméně Red Bull má výhodu čerstvých pneumatik. Lewis Hamilton už ví, že nemá šanci předjet v posledním sektoru Maxe Verstappena a nizozemský pilot protíná cílovou pásku jako první… Lewis Hamilton v cíli zaostal o 2 sekundy. A fanoušci málem dostali infarkt, protože tento konec musel rozhodit i toho nejklidnějšího diváka formule 1.

Královna motorsportu letošní rok nepotřebuje Netflix, protože tak grandiózní finále sezóny jsme tu ještě neměli.

Závěrem

Až po závodě jsme slyšeli ještě jednu komunikaci, která proběhla mezi Totem Wolffem a Michaelem Masim těsně po šachovnicové vlajce.

Wolff: „Musíme obnovit pořadí jako kolo předtím. Tohle není správné.“
Masi: „Toto?“
Wolff: „Ano?“
Masi:Říká se tomu závod, jasné?“
Wolff: „Cože?“
Masi: „Závodili jsme.“

Bohužel tohle měl Michael Masi udělat již o mnoho závodů dříve a nastavit jasná pravidla, protože tahle celá situace, kdy Mercedes následně podal protest kvůli safety caru jde na jeho vrub, z toho důvodu, že už předešlé kontroverzní incidenty nebyly pořádně vysvětleny a objasněny.

FIA již několikrát během celé sezóny jasně nevyjasnila pravidla a místo, aby dané aktéry „klepla přes prsty“ hned na začátku, došlo k ohýbání pravidel podle potřeby. Snad se do budoucnosti FIA poučí, protože chceme vidět férové závodění a pokud přijde nějaká penalizace, tak musí být jasné, proč ji daný jezdec dostal a musí platit pro všechny stejně, ať už se jedná o pilota na chvostu pole nebo pro pilota, který bojuje o mistrovský titul. Z mého pohledu bych minimálně stanovil stejné komisaře na celou sezónu a Michael Masi by si měl znovu vybudovat respekt, který měl Charlie Whiting.

Sezóna 2021 bude v historii zapsána jako jedna z nejdramatičtějších, které kdy královna motorsportu měla. Hlavní dva protagonisté bojovali od prvního až do posledního závodu a splnilo se mi přání, že sezóna byla rozhodnuta v posledním kole finálního závodu. Možná některé věci byly kontroverzní, nicméně to vždy patřilo k formuli 1.

Nezbývá pogratulovat Maxovi Verstappenovi k mistrovskému titulu a Mercedesu k osmému konstruktérskému titulu v řadě. Zároveň můžeme doufat, že příští sezóna bude stejně vyrovnaná jako ta, které jsme byli svědky v roce 2021.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich)
Sdílejte na:
Zavřít