Famin a Tost se shodli na penalizaci pro Sainze ve Vegas

Famin a Tost se shodli na penalizaci pro Sainze ve Vegas

Dosavadní šéf Alpine Bruno Famin popřel, že by týmy formule 1 usilovaly o trest pro Carlose Sainze v Las Vegas, a trvá na tom, že komisaři neměli jinou možnost. Odcházející šéf AlphaTauri Franz Tost se shodl se svým protějškem z Alpinu a doplnil, jak se dalo tomuto problému zabránit.

Minulý měsíc byl první trénink v Las Vegas přerušen poté, co Carlos Sainz přejel nad uvolněným poklopem kanalizace a značně si poškodil své Ferrari. Tým z Maranella musel vyměnit pohonnou jednotku na monopostu SF-23 a požádal FIA o výjimku ohledně použití třetí baterie, ale tu nedostali a tím pádem Sainz přišel o místo v první řadě na startu, protože dostal penalizaci deseti míst.

Derek Warwick, komisař FIA ve Vegas, přiznal, že se “cítil špatně“, když Španělovi udělil trest deseti míst na startovním roštu, a dodal: „Tvrdě jsme usilovali o to, aby se to nestalo, ale taková jsou pravidla.“

Když byl Bruno Famin o týden později v Abú Zabí dotázán na incident, souhlasil s Warwickovým hodnocením, že pravidla musí být uplatňována, protože jsou jasně definována v předpisech.

Famin tehdy prohlásil, že konkurenční týmy lobbovaly za Sainzovo potrestání: „Myslím, že je to rozhodnutí komisařů a není to proto, že by ostatní týmy řekly XYZ.  Myslím, že je to pro Carlose (Sainze – pozn. red.) velmi nešťastné, ale nevím – upřímně řečeno – nechápu, jakou jinou možnost komisaři FIA v tomto případě měli. Stalo se, že do vás někdo nabourá, vy nemáte s havárií nic společného, nebo do vás někdo strčí a vy přijdete o převodovku, přijdete o motor a bohužel jste v tom nevinně a jste penalizováni. Ale pokud začneme otevírat dveře takovým záležitostem, bude to nekonečné. Myslím, že komisaři bohužel pro Carlose rozhodli správně. Je to velmi nešťastné, protože nemohl vůbec nic udělat, ale nebyla jiná možnost.“

Max Verstappen, který ve Vegas vytěžil z penalizace španělského jezdce a posunul se do první řady, soucítil se svým bývalým týmovým kolegou a zdůraznil, že „pravidla se musí změnit“ pro podobné situace v budoucnosti. To vyvolalo návrhy, že by formule 1 měla zavést klauzuli o vyšší moci, která by se na takové případy vztahovala, ale vyšlo najevo, že týmy tento dodatek již dříve odmítly.

„Pro Carlose (Sainze – pozn. red.) to bylo velmi nešťastné, ale FIA provedla správný výklad pravidel, a proto ho potrestala,“ souhlasil Franz Tost z AlphaTauri.

Tost, který na konci letošní roku bude nahrazen ve funkci šéfa týmu, však zdůrazňuje, že problému by se dalo předejít, kdyby byla trať předtím řádně zkontrolována. „Šlo o zásah vyšší moci. Na druhou stranu musím říct, že hlavní problém nastal proto, že trať možná nebyla zkontrolována tak, jak by měla být. Protože kdyby tomu tak bylo, tak by k tomuto problému nedošlo.“

Rakušan přirovnal tuto aféru k té, která se týkala Daniela Ricciarda v Brazílii, kdy byl australský jezdec kvůli opravě zadního křídla během fáze červené vlajky zařazen o kolo za ostatní jezdce. „V Sao Paulu jsme měli podobný problém s, dalo by se to také nazvat vyšší mocí, když Danielu Ricciardovi po startu zničila pneumatika zadní křídlo. Také by se dalo říct, že nemohl nic dělat, tato pneumatika právě pocházela z kolize, která byla předtím, v první zatáčce. Bylo to nešťastné, ale FIA přišla se správným rozhodnutím,“ doplnil dlouholetý šéf týmu z Faenzy.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →