Čína spatřila nejhromadnější diskvalifikaci pilotů po 21 letech

Čína spatřila nejhromadnější diskvalifikaci pilotů po 21 letech

Z víkendového závodu v Číně vyřadilo ředitelství závodu rovnou trojici pilotů. Tolik jezdců po skončení jedné velké ceny nepotkal stejný osud od Velké ceny Kanady 2004.

Formule 1 nabídla v Číně více dramat po skončení závodu než v jeho samotném průběhu. Oba jezdci Ferrari Charles Leclerc a Lewis Hamilton společně s Pierrem Gaslym obdrželi diskvalifikaci z velké ceny za technické prohřešky.

Zatímco si Alpine u svého francouzského pilota nepohlídal konečnou váhu monopostu, Ferrari dopustilo vyřazení obou jezdců z různých důvodů. U Leclerca přišli stevardi na totožné porušení pravidel jako u Gaslyho. Naopak Hamilton dovezl do parc fermé vůz, jehož deska na podlaze nesplňovala tloušťku předepsanou pravidly.

Ve výsledkové listině VC Číny 2025 tak figurovali tři závodníci, u jejichž jmen svítila zkratka „DSQ“. Naposledy se něco podobného odehrálo před 21 lety na okruhu Gillese Villeneuvea při VC Kanady.

Co předznamenalo poslední hromadnou diskvalifikaci v F1?

V kontextu sezóny 2004 nebylo velkým překvapením, že tehdejšímu závodu v Montrealu opanovali piloti Ferrari. Michael Schumacher si zde dojel pro sedmý triumf z úvodních osmi velkých cen před týmovým kolegou Rubensem Barrichellem.

Aby nemusely hledat další superlativa pro dvojici dominantních jezdců z Maranella, soudobá média doufala, že aspoň některé z ostatních stájí se postarají o zajímavý příběh.

Například tým Williams si zásluhou Ralfa Schumachera a Juana Pabla Montoyi hodlal odvézt z Kanady body za druhé, respektive páté místo. Ani Toyota si nemusela po závodě stěžovat. Její piloti Cristiano da Matta a Olivier Panis dokončili závod původně na osmé, respektive desáté pozici.

Spousta jezdců se mimo jiné během VC Kanady trápila s brzdami, které obecně okruh Gillese Villeneuvea značně namáhá. Příkladem budiž velká nehoda Felipeho Massy v závěru tehdejšího závodu či nemožnost Barrichella bojovat se svým týmovým kolegou o vítězství. Všechny tyto mikropříběhy měly společného jmenovatele – příliš se přehřívající brzdy.

Už tehdy hrály malé detaily klíčovou roli v osudu závodníků

Právě výše zmiňované stáje Wiliams a Toyota tak před velkou cenou nasadily na své vozy upravené brzdové kanálky. Ty měly pomoci samotným brzdám vydržet celou distanci závodu na okruhu, o kterém už v roce 2004 týmy věděly, že je na brzdy extrémně náročný.

Po závodě se však na vozech obou týmů zjistilo, že šířka mezi brzdovým kanálkem a pneumatikou byla menší, než co tehdy pravidla dovolovala (120 mm). Rázem tak z oficiálních výsledků VC Kanady vypadla hned čtveřice pilotů. V případě Ralfa Schumachera přišel Williams dokonce o umístění na stupních vítězů.

Tehdejší technický ředitel Williamsu Sam Michael hájil svůj tým tím, že se jednalo o „chybu, kterou jsme neudělali záměrně. Nebyla zde žádná výhoda jak ve výkonu, tak v chlazení brzd, protože celková plocha přívodu vzduchu nebyla větší.“ Tato úprava však mohla přispět k tomu, že jezdci Williamsu a Toyoty vůbec závod dokončili.

V té době technický ředitel Williamsu Patrick Head později vysvětlil proces, který vedl k nedovolenému rozšíření brzdových kanálků. Podle Heada jeden ze zaměstnanců týmů s tímto nápadem přišel před začátkem víkendu. „Během celého procesu se však nikdo nezajímal zkontrolovat jeho rozměry,“ zakončil Head pro ročenku Autocourse.

Od té doby až do letošního závodu v Číně nezažila formule 1 velkou cenu, po jejímž skončení bylo diskvalifikováno tři či více závodníků najednou. Pro milovníky statistik lze na závěr doplnit, že právě VC Kanady 2004 drží rekord v počtu diskvalifikovaných jezdců na jeden závod.

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *