Proč Sainz nemohl dostat výjimku ohledně poškození auta?

Proč Sainz nemohl dostat výjimku ohledně poškození auta?

Paddockem se začala šířit spekulace, že Mercedes se snažil zabránit prominutí kontroverzního trestu pro Carlose Sainze, kterému poklop kanálu zničil monopost v F1 a následně musel dostat penalizaci v podobě 10 míst za nasazení nové baterie.

První volný trénink v Las Vegas skončil velmi brzy. Španělský pilot ve službách Ferrari totiž najel na poklop kanálu, který nebyl dostatečně upevněn a doslova proletěl monopostem, který byl víceméně na odpis. Italský stáj tak musela velmi rychle postavit v podstatě nový vůz pro Španěla, což mělo za následek i překročení maximálního počtu baterií na sezónu. Za to následoval trest v podobě ztráty 10 míst na startovním roštu, a to i přesto, že Carlos Sainz a Ferrari v tom byli nevinně.

Následně se italský tým pokoušel před komisaři obhájit, že by měla být výměna beztrestná. Ukázalo se, že bohužel nemají pravomoc zrušit penalizaci i přesto, že by s tím souhlasili všichni. Komentátor Sky Sport David Croft uvedl, že podle jeho informací jeden z týmů odmítl možnost, aby komisaři prozkoumali možnost výjimky pro španělského pilota, přičemž bylo naznačeno, že se jedná o Stříbrné šípy, které se snaží uhájit v Poháru konstruktérů druhou pozici před Ferrari.

Jenson Button a Karun Chandhok, kteří letošní VC Las Vegas taktéž pro Sky Sport komentují, prohlásili, že týmy měly Carlosu Sainzovi a Ferrari udělit zvláštní výjimku.

Mistr světa z roku 2009 na to totiž reagoval: „Já to nechápu, vím, že je to pravidlo, ale nemohly by se všechny týmy dohodnout, že by měl dostat (Carlos Sainz – pozn. red.) výjimku?“

A Karun Chandhok pokračoval v myšlence: „Souhlasím. Je to směšné. Nenapadá mě žádný precedent, kdy by problém tratě způsobil výměnu šasi během tréninků. A to není jen výměna šasi, ale vlastně i baterie, která je penalizována. A proto se vracím k tomu, že souhlasím s Jensonem, že by snad mohla být schválena výjimka ostatními týmy nebo něco takového. V tomto kontextu si myslím, že by to bylo férové.“

Reportér Ted Kravitz se tak přímo zeptal v Mercedesu, jestli zablokovali možnost beztrestné výměny pro Carlose Sainze. Na to německý tým reagoval, že takové nařčení odmítá a je to nepodložená spekulace. Britský reportér vysvětli, proč tomu tak je.

„Oslovil jsem Mercedes, abych se zeptal, zda je to pravda, že by měli nebo mohli mít námitky proti Sainzově výjimce pro tuto penalizaci? Oni mi odpověděli, že ne, absolutně ne, je to čistá spekulace. Precedent je takový, že i když to není vina jezdce či týmu, dostanete penalizaci a pravidla neumožňují diskreční právo, jak vysvětlili komisaři.“

„Mercedes poukazoval na to, že by nebyl v pozici, kdy by mohl vznést námitku proti jakékoliv výjimce. Jejich jedinou možností by bylo, kdyby byla pravidla nesprávně aplikována a Sainzovi by byla udělena nějaká výjimka nebo úleva. Pak si myslím, že by Mercedes vznesl námitku a pravděpodobně i některé další týmy, protože přece není možné, aby pravidla byla nesprávně aplikována,“ objasnil Ted Kravitz.

McLaren by podpořil prominutí trestu pro Sainze

Jenson Button byl přesvědčen, že by ostatní týmy podepsaly speciální výjimku pro Ferrari a šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že by jeho tým takovou akci podpořil. A do budoucna vidí prostor pro změnu pravidel, které by umožnily flexibilitu při udělování penalizací v případě, kdy je záležitost mimo kontrolu týmu a jezdce.

Na otázku, zda by McLaren podpořil způsob, jakým by týmy mohly Sainzův trest prominout, Američan odpověděl: „Ano, určitě. Musíme říci, že je to zásah vyšší moci, nic z jejich vlastní viny, byl to velmi nešťastný a ojedinělý incident. Trochu mě to překvapilo. Je to trochu nespravedlivé. Myslím, že bychom měli být trochu více sportovnější, když se stane něco takového. Takže mě to trochu překvapilo a my (McLaren – pozn. red.) bychom podpořili, aby nedostali (Ferrari – pozn. red.) trest.“

Pro dodatek – Mercedes má před VC Las Vegas náskok 20 bodů před Ferrari v Poháru konstruktérů.

Sdílejte na:
Zavřít