Preview VC Abú Zabí: Servus, Franz!

Preview VC Abú Zabí: Servus, Franz!

Tento víkend nás čeká velké finále pod umělým osvětlením na okruhu Yas Marina. O titulech už je rozhodnuto, nicméně těsný boj o lepší umístění probíhá za třetím Lewisem Hamiltonem, mezi čtvrtým Carlosem Sainzem a šestým Landem Norrisem je rozdíl pouhých pěti bodů, přičemž má Španěl identický počet bodů jako Fernando Alonso. Napínavé to je také v Poháru konstruktérů, kde si Ferrari brousí zuby na druhé místo Mercedesu. Kromě toho se loučí šéf stáje AlphaTauri Franz Tost, zároveň to je poslední závod pod hlavičkou módní značky AlphaTauri.

Poprvé se v hlavním městě Spojených arabských emirátů závodilo v roce 2009. Od té doby je nedílnou součástí kalendáře, přičemž v něm setrvá minimálně do roku 2030. Okruh Yas Marina Circuit je součástí zabavního komlexu, ve kterém mimo jiné lze najít také Ferrari World.

Historicky první noční závod na okruhu, jenž navrhl architekt tratí F1 Hermann Tilke, opanoval Sebastian Vettel před týmovým kolegou Markem Webberem, avšak nejvíce vítězství tam nasbíral Hamilton (5). Poslední tři roky vyhrál Max Verstappen, což z něj dělá vedle Vettela druhého nejúspěšnějšího pilota na tamní trati.

Co na jezdce čeká?

Okruh dlouhý 5,3 kilometrů čítá 16 zatáček, přičemž hlavní dominantou je 1,2 km dlouhá rovinka mezi zatáčkami 5 a 6, na které budou moci závodníci využít DRS, stejně tak pak mezi 8. a 9. zatáčkou. Náročná je sekce zatáček 10 – 12, kde musí piloti tvrdě dupnout na brzdy.

Abu_Dhabi_Circuit.png

Jelikož povrch trati není nijak zvlášť náročný na pneumatiky, tak Pirelli zvolilo nejměkčí kombinaci sad C3-C5. Důležitou roli také budou hrát klesající teploty, a to zejména během nedělního závodu, protože se začíná za soumraku a do cíle jezdci už vjíždí po tmě.

23-AE23-Preview-EN

Servus, Franz!

AlphaTauri po této sezoně ze startovního roštu zmizí, s největší pravděpodobností bude přejmenováno na Racing Bulls. Rovněž končí v pozici šéfa stáje Franz Tost, který byl v čele od té doby, co Red Bull odkoupil tým Minardi a stalo s z něj v roce 2006 „béčko“ Red Bullu, Toro Rosso.

Jeho největším úspěchem byl beze sporu nečekaný triumf Sebastiana Vettela v propršeném závodě v Monze v sezoně 2008, v témže roce se rovněž umístili mezi konstruktéry nejvýše, a to na šestém místě. Zatím poslední vítězství AlphaTauri se datuje k 6. září 2020, opět symbolicky ve Velké ceně Itálie, když si poradil s nevyzpytatelnými podmínkami Pierre Gasly. Dohromady piloti ze stáje z Faenzi stáli na pódiu pětkrát.

Kdo s koho?

Na úřadujícího šampiona mezi týmy, Red Bull, už nikdo bodově nedosáhne, zatímco Mercedes se může o své druhé místo obávat, jelikož forma Ferrari zejména v posledních několika závodech je velmi silná. Ještě po letní přestávce měli Němci solidní náskok 51 bodů. Avšak ani konzistentní bodování  Lewise Hamiltona a George Russella nezabránilo Ferrari, aby se jim před poslední velkou cenou přiblížili na rozdíl pouhých čtyř bodů.

Ještě zajímavější to však je v Šampionátu jezdců v boji o čtvrtou příčku, na kterou můžou dosáhnout hned tři jezdci – čtvrtý Carlos Sainz má 200 bodů, jeho krajan Fernando Alonso taktéž a šestý Lando Norris ztrácí jen pět bodů.

První trénink s novými tvářemi

Většina týmů nechávala povinnost nasazení nováčků do prvního tréninku na poslední chvíli, proto na Yas Marině uvidíme hned devět mladíků. U Red Bullu dostanou netradičně volno oba jezdci a do jejich vozů se posadí Jake Dennis a Isack Hajar. V McLarenu se vedle Oscara Piastriho sveze Pato O’Ward. Fernando Alonso propůjčí svůj aston martin Felipemu Drugovichovi, namísto Estebana Ocona bude jezdit ve druhém alpinu Jack Doohan. Williams dá prostor Zaku O’Sullivanovi. Theo Pourchaire si vyzkouší vůz Kuan-Jü Čoua. Ferrari si vyzkouší opět Roberta Švarcmana. Frederic Vesti usedne do mercedesu Lewise Hamiltona a Oliver Bearman do haasu Nica Hülkenberga. Pouze AlphaTauri odjede první trénink s permanentní sestavou Cunoda-Ricciardo.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený SvětFormule.cz (@svetformule)

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít