Ohlasy po pátečních trénincích VC Sachíru

Ohlasy po pátečních trénincích VC Sachíru

Po týdnu je formule 1 zpět a opět na stejném závodním okruhu. Ne na úplně stejném, o tomto víkendu totiž formule 1 využívá vnější, krátkou verzi okruhu. A že to byla podívaná od samého začátku. Debut si v královně motorsportu odbyli dva nováčci, George Russell se pak připravoval na potenciální budoucnost…

Russell v kokpitu „černého šípu“ ovládl oba tréninky

George Russell vystřídal v rámci VC Sachíru za volantem Mercedesu W11 sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona.

Samotný tým od britského závodníka nečeká žádné závratné výkony, spíše mu nabízí skvělou příležitost se ukázat. Tlak tedy není vyvíjen zevnitř, ale zvenčí – mnozí fanoušci dokonce očekávají, že bude Russell schopen konkurovat Valtterimu Bottasovi.

Mladý Brit, který běžně závodí pro Williams, svého prozatímního kolegu porazil v obou pátečních trénincích. Na konci dne ale uvedl, že jeho časy nejsou příliš reprezentativní, prý se trápil hlavně se závodní simulací.

„Časy jsou v tuhle chvíli docela zavádějící, neodráží skutečnou rychlost,“ uvedl Russell. „Druhý trénink se mi moc nepovedl. Trápil jsem se hlavně s větším množstvím paliva, což je pro nedělní závod to nejdůležitější.“

„Stále je přede mnou hodně práce, musím si na auto zvyknout, přizpůsobit si nastavení, zlepšit se. Zítra to bude úplně o něčem jiném.“

Nejrychlejším jezdcem dne byl původně Valtteri Bottas, jeho čas byl ale smazán. Fin v osmé zatáčce vyjel mimo trať. Russell na to upozornil a pochvaloval si minimální ztrátu.

„Verstappen byl velmi dobrý v delších simulacích, Valtteri byl naopak nejrychlejší v druhém tréninku, ale jeho čas smazali. Nejspíš tím získal jen půl desetiny sekundy, ale i tak jsem dobrých 15 setin za ním. Uvidíme, jak to zítra dopadne. Zlepšujeme se.“

Bottas zažil obtížný den

Valtteri Bottas má v Sachíru jedinečnou šanci zvítězit. Jeho nejsilnější rival Lewis Hamilton je kvůli nákaze covidu-19 mimo hru, přesto si na Bottasovu pozici brousí nože Hamiltonův náhradník George Russell.

Od Bottase se očekávalo, že se mu bude v obou trénincích dařit výrazně lépe než Russellovi. Fin má totiž s monopostem větší zkušenosti, přesto se ale výrazně trápil.

„Byl to docela obtížný den,“ zhodnotil páteční tréninky Bottas. „Po prvním výjezdu v prvním tréninku se mi poškodila podlaha. Přejel jsem obrubníky v osmé zatáčce, takže jsem urval spodek. Ztratili jsme tak celý trénink.“

„Druhý trénink byl docela dobrý. Nezajel jsem mnoho kol na nejměkčí sadě, jedno povedené kolo mi smazali kvůli traťovým limitům. Ve výsledku to nebyl jeden z těch nejlepších dní.“

Fin očekává, že v neděli nebude bojovat jen s Georgem Russellem, ale také s oběma red bully.

„Red Bull vypadal konkurenceschopně, George byl rychlý, ale já sám ještě musím odvést kus práce, abych se do zítřejší kvalifikace posunul na požadovanou úroveň. Není to ale úplně špatné.“

Debutant Aitken potřebuje zlepšit rychlost na jedno kolo

Než Russell prohodil kombinézy, musel za něj Williams najít náhradu. Nakonec využili služeb svého náhradního jezdce Jacka Aitkena, závodníka formule 2. Ten si páteční den pochvaloval.

V obou trénincích sice skončil na chvostu pole se ztrátou necelé půl sekundy na Nicholase Latifiho, jeho závodní tempo ale bylo mnohem lepší.

„Dnešek byl docela dobrý, odjel jsem hromadu kol,“ prozradil Aitken. „V prvním tréninku jsem si oživil zkušenosti z tréninku v Rakousku, bylo to docela podobné, rychle jsem se adaptoval.“

„Musíme vylepšit rychlost na jedno kolo, ale závodní tempo je docela povzbuzující, takže mám radost.“

„Dnes jsme položili slušné základy a už se těším na zítřejší kvalifikaci. Bude to těžké, musím být rozumný a budu doufat, že se nám to podaří.“

Fittipaldi pochválil svůj tým

Pietro Fittipaldi v rámci VC Sachíru nahrazuje zraněného Romaina Grosjeana. Testovací jezdec Haasu do monopostu formule 1 usedl poprvé po více než roce.

Brazilský závodník a vnuk dvojnásobného mistra světa formule 1 Emersona Fittipaldiho si páteční den pochvaloval. V prvním tréninku masivně probrzdil svá přední kola, od té doby ale pocítil výrazné zlepšení.

„Byl to fantastický den,“ prozradil Fittipaldi. „Už je to rok, co jsem řídil vůz formule 1 a osm měsíců, co jsem naposledy jezdil na závodní trati. Šel jsem na to krok za krokem, soustředil jsem se a zůstal v klidu. Jsem s dnešním dnem spokojený.“

„Tým mi hodně pomohl, inženýři mě se vším seznámili a mechanici byli také vynikající. Jediné negativum bylo probrzdění kol v prvním tréninku, nemohl jsem pokračovat ve své jízdě. Ve druhém tréninku jsem ale zachoval klid a absolvoval stanovený program.“

„Zítra chci udělat další krok vpřed a postupně zrychlovat. Pokud jde o kvalifikaci nebo závod, chci na to pořádně zatlačit.“

Fittipaldi zakončil druhý trénink na celkovém osmnáctém místě, za svým týmovým kolegou Kevinem Magnussenem zaostal o necelé 4 desetiny sekundy.

Leclerc si na krátkém okruhu vzpomněl na motokáry

Charles Leclerc skončil v prvním tréninku na celkovém 10. místě, v tom druhém nestanovil žádný měřený čas kvůli problému s hnacím hřídelem.

„Dařilo se nám lépe, než jsme očekávali, abych byl upřímný. I druhý trénink byl dobrý, dokud nedošlo k problému,“ okomentoval pátek v Sachíru Leclerc.

Zatímco Leclercův kolega Sebastian Vettel vnější okruh v Bahrajnu zkritizoval, Monačan si ho pochvaluje. Připomíná mu staré dobré časy z motokár.

„Obrubníky jsou v prostřední části okruhu velmi vysoké, takže když na ně najedete, riskujete poškození. Bude to opravdu těžké, hlavně pak v závodě, ale bude to zábava. Je to jen několik zatáček, připomíná mi to závodění v motokárách.“

Bude ale i samotné závodění připomínat motokárovou show? Leclerc si není příliš jistý.

„Nevím. Jezdcům, kteří absolvovali druhý trénink, se tu předjíždělo obtížně. Musíme počkat a uvidíme, ale podle mě to bude zábava. Máme tu dlouhou rovinku, takže dotírající jezdci budou mít velikou výhodu.“

Vnější okruh má i své kritiky

Výběr trati zkritizovali například Max Verstappen a Carlos Sainz. Podle obou závodníků je vnější okruh nebezpečný.

Max Verstappen dokonce uvedl, že kvůli krátké délce okruhu je neustále ve spojení se svým inženýrem, který mu říká, kde se nachází jeho soupeři. Podobný systém využívají například oválové závody v USA, kde spotter svému jezdci hlásí, zda je kolem něj na trati volno.

„Problém nastává v druhém sektoru, je tam hodně slepých zatáček. Je to nebezpečné, nemůžeme tam pořádně zpomalit v chladícím kole. Není to nejkrásnější ani nejlehčí trať, ale tak to bohužel je,“ uvedl Verstappen.

Carlos Sainz se obává chaosu v kvalifikaci. Jasným příkladem byla kvalifikace ve formuli 2, kde spolu kolidovali Roy Nissany a Mick Schumacher.

„Budeme o tom mluvit na brífinku jezdců,“ uvedl Sainz. „Musíme zajistit, aby to nebylo nebezpečné, v tuhle chvíli je to na limitu.“

„Týmy a jezdci mají nějaké nápady, které předloží FIA. Týkají se hlavně průjezdů šikanou v prostředním sektoru. Musíme najít způsob, jak to řešit, jinak to bude skutečně nebezpečné.“

Sdílejte na:
Zavřít