Noční můra v Lusailu: Byl Katar hazard se zdravím?

Noční můra v Lusailu: Byl Katar hazard se zdravím?

Velkou cenu Kataru provázela i přes noční dobu obrovská horka a vlhkost. Naopak vítr, který provázel celý závodní víkend, v neděli ustal. Tyto podmínky si vyžádaly na pilotech obrovskou daň a mnoho z nich muselo po závodě vyhledat pomoc doktora.

I přes to, že se závodí v noci, provázely závod v Lusailu vysoké teploty a ve spojení s náročností řízení monopostu si Velká cena Kataru na tělech pilotů vyžádala vysokou daň. S povinnými třemi zastávkami jeli piloti celý závod prakticky na plný plyn a kromě výjezdu safety caru v prvním kole si piloti po celý závod neodpočinuli. Trpěli extrémním vyčerpáním z horka, úpalem a dehydratací a spousta z nich musela po závodě vyhledat pomoc ve zdravotnickém středisku. Esteban Ocon se dokonce během závodu pozvracel a Logan Sargeant musel ze závodu odstoupit.

„Byl to zdaleka nejtěžší závod, který jsem kdy odjel. Bylo šílené, jaké horko bylo, jako byste byli v troubě. Byla to obrovská výzva,“ řekl po závodě pro SkySports George Russell. „Snažil jsem se trochu větrat. Občas trénuji v saunách a tlačím své tělo na limit a dostávám se do bodu, kdy už je to až příliš a chci skončit. Takový pocit jsem měl zhruba od dvanáctého kola a upřímně, v některých momentech jsem si myslel, že během závodu omdlím. Bylo to neuvěřitelné a byl jsem šťastný, když jsem viděl šachovnicovou vlajku. Myslím, že to bylo na hranici únosnosti.“

Na bezpečnost si stěžoval i Lance Stroll. „Všechno bylo rozmazané. Myslím těch posledních dvacet pět, třicet kol, když ve vysokorychlostních zatáčkách vidíte rozmazaně a klesá vám krevní tlak a v podstatě při těch zatáčkách a přetíženích omdléváte. Takže se spoléháte jen na vizuální reference mimo trať a hádáte, co by to mohlo být. Posledních dvacet, dvacet pět kol, to už nic nevidíte, protože prostě odpadáte, když těmi zatáčkami projíždíte.“ Po závodě se Lance Stroll nemohl dostat z kokpitu, musel se opírat o vůz a ihned klopýtal k ambulanci.

Stěžoval si i Charles Leclerc. „Je obtížné vyjádřit slovy, jak těžké to bylo. Bylo to dvakrát těžší než v minulosti v Singapuru, kde to bylo opravdu na hraně. Co tím myslím, zvládneme to, a tak dále, ale myslím, že pro nějaké piloty to začíná být opravdu na hranici možností, takže si na to musíme dát pozor, zvážit, zda bychom zde neměli závodit v jiné části roku, a to zde příští rok závodit budeme.“  Týmový kolega Carlos Sainz se závodu nezúčastnil kvůli problému s únikem paliva a Charles Leclerc tak byl jediný pilot Ferrari, který se závodu zúčastnil.

Pilot týmu Haas, Nico Hülkenberg, také dodal: „Byl to nejteplejší a fyzicky nejnáročnější závod, který jsem kdy absolvoval. Nový asfalt má velkou přilnavost, teplotu a vlhkost. Singapur byl v porovnání s tímhle procházka růžovým sadem. Potřebuji pár ledových koupelí a vyčistit si hlavu.“

Extrémně náročným byl závod i pro Estebana Ocona, kterému se během závodu udělalo tak špatně, že se pozvracel. „Byly to ty nejtěžší body, o které jsem kdy musel bojovat,“ řekl francouzský pilot, který si ze závodu odvezl šest bodů. „Nevím, bylo mi špatně. Patnácté, šestnácté kolo, po dvě kola jsem zvracel v kokpitu. A pak jsem si říkal, sakra, to bude dlouhý závod. Nevím, snažil jsem se uklidnit, snažil jsem si říkat, že mentální stránka je ta nejsilnější v těle, a podařilo se mi to dostat pod kontrolu a dokončit závod. Ale upřímně, nečekal jsem, že to bude tak těžký závod. Normálně bych zvládl odjet dvakrát tak dlouhý závod, dokonce i v Singapuru. Po fyzické stránce jsem vždy v pohodě, svaly i vytrvalost. Nevím, jen v kokpitu bylo nějakých osmdesát stupňů. Jsem rád, že příští rok se sem vracíme v prosinci.“ Esteban Ocon se snažil během závodu dostat do helmy trochu vzduchu, a čím více se snažil dýchat, tím více tepla se do helmy dostávalo. „Upřímně, bylo tam peklo.“

Po závodě se k podmínkám vyjádřil i Lando Norris. „Myslím, že dnes jsme asi našli hranici. Myslím, že je smutné, že jsme ji museli najít tímto způsobem. Tohle není nikdy příjemné, někteří lidé skončili ve zdravotnickém středisku nebo omdleli, takové věci. Takže je to docela nebezpečné. Ale není to o tom, že piloti musí více trénovat nebo tak nějak. Jsme v uzavřeném monopostu, který se při tak fyzicky náročném závodu extrémně zahřeje. A to je frustrující. V televizi to asi nevypadá tak fyzicky náročné, ale je jasné, že když máte lidi, kteří musí ze závodu odstoupit nebo jsou v tak hrozném stavu, že je to až moc, pro tu rychlost. Je to až moc nebezpečné.“

Max Verstappen, který startoval na pole position, se vedení nevzdal skoro po celý závod. Díky tomu, že závod odjel v čistém vzduchu v čele pole, měl závod o něco jednodušší než ostatní piloti. „Když jsem před příjezdem viděl to počasí, netěšil jsem se. Je to prostě příliš teplo, a jak řekl Lando, nemá to nic společného s trénováním nebo tak. Myslím, že ti z kluků, kteří se trápili, jsou extrémně fit, možná i více fit než já, ale prostě celý den je to jako chodit v sauně. A navíc v noci stoupá vlhkost. Závody jsou docela dlouhé, ale není to jen tímhle místem. Takových míst je víc. Třeba Singapur, to je skoro dvouhodinový závod a je tam hodně, hodně vedro. A řekl bych, že to je taky na hranici toho, co by mělo být povoleno. Takže je tu pár věcí, na které je třeba se podívat. Ale tohle horko bylo vážně až příliš. Je evidentní, že si o mnoha věcech z tohoto víkendu musíme promluvit.“

Logan Sargeant byl po odstoupení ze závodu odveden do zdravotnického střediska. Byl vážně dehydratovaný a oslabený ze začátku týdne, kdy měl příznaky chřipky. Zdravotnické středisko musel navštívit i jeho týmový kolega Alexander Albon, který v parc fermé ani nemohl vylézt z vozu. Valtteri Bottas popsal zážitek z Velké ceny Kataru jako „mučení“.

Nejnáročnějším okruhem sezóny bývá Singapur, po letošní Velké ceně Kataru se však piloti shodli, že tento závod byl na úplně jiné úrovni. Úvodní Velká cena Kataru v roce 2021 se konala v listopadu a příští rok je závodní víkend na přelomu listopadu a prosince. V tomto období bývá v Kataru o něco chladněji a takové podmínky by se neměly opakovat.

Sdílejte na:
Zavřít