Kolegové na ostří nože #4: Hamilton vs Alonso

Kolegové na ostří nože #4: Hamilton vs Alonso

Máme před sebou ještě týden a půl čekání na další závod, pojďme si tedy zpříjemnit náladu menší procházkou dějinami formule 1. V již čtvrtém díle našich nejdivočejších týmových rivalit zavítáme do slavné sezóny 2007 – a kam jinam než do garáže McLarenu?


Jak tento příběh začít lépe než popisem událostí sezóny 2006. McLaren tehdy pokračoval s jezdeckou dvojicí Kimim Räikkönenem a Juanem Pablem Montoyou, druhý jmenovaný ale vzal v polovině sezóny „roha“, McLaren tak využil služeb svého testovacího jezdce Pedra de la Rosy. Nelze říci, že by se wokingské stáji nedařilo – během celé sezóny vybojovala 9 pódií a Räikkönen postavil stříbrný mclaren třikrát na pole position.

McLaren ale mířil výše, chtěl bojovat o mistrovské tituly. Ten poslední se datoval k ročníku 1999, a to mluvíme pouze o jezdeckém úspěchu Miky Häkkinena, mezi konstruktéry McLaren zvítězil naposledy v roce 1998. Takže je logické, že byl ročník 2006 po předchozí sezóně, ve které byl Kimi Räikkönen nejbližším konkurentem Fernanda Alonsa, brán jako propadák.

Pokud se chcete dostat na vrchol, potřebujete kromě dobrého auta silné jezdecké obsazení. Kimi Räikkönen, dvojnásobný vicemistr světa, s McLarenem pokračovat nechtěl a podepsal smlouvu s konkurenčním Ferrari, kde měl zaujmout místo legendárního Michaela Schumachera. McLaren ale nad touto ztrátou truchlit nemusel – volný byl totiž nejmladší šampion v historii – muž, který opanoval posledním dvěma ročníkům – Fernando Alonso. Španěl byl potvrzen ještě před skončením sezóny 2006, otázkou nyní zůstávalo, kdo jej v týmu doplní.

O dlouhodobý kontrakt měl tehdy zájem Pedro de la Rosa. Španělský jezdec si nevedl v druhé polovině sezóny 2006 vůbec špatně, v Maďarsku si vyjel krásné druhé místo a ani rychlostně na svého týmového kolegu neztrácel. Jediné, co nehrálo ve Španělův prospěch, bylo tak důležité načasování. Na povrch se totiž drala další vycházející hvězda – novopečený šampion GP2 Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton během svého prvního testu na Silverstonu roku 2006, © Sky Sports

Lewis Hamilton byl tehdy ve formuli 1 zelenáč. Neabsolvoval více než několik testů, v juniorských kategoriích ale bylo jeho jméno spojováno s velkými ambicemi. V roce 2003 se stal šampionem britské formule Renault, v roce 2005 zvítězil v evropském šampionátu formule 3 a o rok později, jak je již zmíněno výše, zvítězil v šampionátu GP2.

Do Britových karet hrálo mimo jiné jeho angažmá v juniorském programu McLarenu. Ron Dennis s Hamiltonem podepsal smlouvu už v roce 1998, kdy bylo budoucímu šampionovi pouhých 14 let. Už tehdy se lidé sázeli, kdy se stane Lewis Hamilton mistrem světa. Velmi rychle se během sezónních testů přizpůsobil. Netrvalo dlouho a zajížděl dokonce lepší časy než Pedro de la Rosa. Brzy bylo rozhodnuto – v roce 2007 se stane Lewis Hamilton závodním jezdcem McLarenu.

Fernando Alonso byl stejně jako Hamilton stále mladý, ale zároveň velmi zkušený a ve formuli 1 zběhlý závodník. Do mistrovství světa vstoupil v roce 2001 s Minardi, o rok později působil v roli testovacího jezdce Renaultu, než dostal pro sezónu 2003 závodní sedačku. Na své první vítězství nemusel dlouho čekat, v Maďarsku téhož roku dominoval celému startovnímu poli. Michaelu Schumacherovi tehdy naložil jedno kolo.

V letech 2005 a 2006 byl Fernando Alonso jednoznačným kandidátem na mistrovský titul. Změna technických a sportovních regulí utnula pětiletou dominanci Michaela Schumachera a nyní bylo otázkou, kdo se stane jeho mistrovským nástupcem. Kimi Räikkönen měl možná v roce 2005 silnější monopost, ale Renault byl spolehlivější. Tři závody před koncem roku se tak stal nejmladším mistrem světa v historii Španěl Fernando Alonso.

Svůj triumf zopakoval i v následujícím roce. V druhé polovině sezóny jej v boji o titul vyzval ostřílený sedminásobný šampion Michael Schumacher. Dlouho nebylo jasné, kdo titul získá, Alonso ale tlaku nepodlehl a ve finále získal svůj druhý titul. V té době už bylo jasné, že Španěl u Renaultu nezůstane. Podepsal s McLarenem a jeho cíl byl jediný – získat třetí mistrovský titul v řadě.

Fernando se s Renaultem rozloučil stylově – získal titul a svými body pomohl k zisku poháru konstruktérů, © F1 Fansite

Učitel a žák

V předsezónních testech McLaren odhalil potenciál svého nového monopostu, který se svému předchůdci příliš nepodobal. Bylo jasné, že od začátku bude hrát v boji o mistrovský titul obrovskou roli – otázkou bylo, kdo jej vyzve. Jeho největším rivalem se zdálo být Ferrari s jezdeckou dvojicí Felipem Massou a Kimim Räikkönenem.

Fernando Alonso tehdy neočekával, že by jeho pozici v týmu mohl Lewis Hamilton ohrozit. Ano, Hamilton byl šampionem GP2, ale ve formuli 1 neodjel ani jeden závod. V předsezónních testech se však Brit svého kolegy držel a Španělovi došlo, že to možná nebude mít tak jednoduché, jak předem očekával.

Přišla GP Austrálie 2007 a všechna očekávání z předsezónních testů byla naplněna. Pole position si pro první závod roku vybojoval Kimi Räikkönen, který od debutu u Ferrari jiný výsledek neočekával. Druhý – se ztrátou 4 desetin sekundy – se kvalifikoval Fernando Alonso. Lewis Hamilton obsadil čtvrtou příčku.

Po startu si vedení udržel Kimi Räikkönen. Dychtivost po dobrém výsledku a snaze prokázat se už v prvním závodě vedla Lewise Hamiltona k perfektnímu startu. Zatímco byl jeho kolega Alonso pozdržen Nickem Heidfeldem, Hamilton proklouzl vpřed a uzmul od svého kolegy třetí příčku. Na startu druhý Alonso se nyní propadl na čtvrtou příčku. Hamilton se na třetím místě držel až do prvních zastávek v boxech. Heidfeld se po návštěvě v boxech propadl na pátou příčku, a tak mladý debutant převzal druhou pozici.

Když přijel Lewis Hamilton ke svým mechanikům podruhé, převzal Alonso vedení v závodě. Kimi Räikkönen stavěl jen chvíli před ním. Po návratu na trať vyjel Hamilton jako třetí. Fernando Alonso si dokázal vyjet dostatečný náskok, aby se po své finální návštěvě v boxech „vynořil“ na druhém místě, což se mu také povedlo.

Vítězství slavil Kimi Räikkönen, na druhém místě dojel úřadující šampion Fernando Alonso, ale byl to Brit Lewis Hamilton, který zvedal diváky ze sedaček. Hned při svém debutu vedl závod a skončil na pódiu. Lepší vstup do sezóny si ani přát nemohl.

Fernando Alonso na návštěvě u mechaniků během GP Austrálie 2007, © McLaren

Síla McLarenu byla sice zjevná, australský Albert Park ale seděl spíše italskému Ferrari. Otázkou bylo, jak se oba týmy poperou s tropickými podmínkami malajsijského Sepangu. V kvalifikaci nenašel přemožitele Felipe Massa. I zde byl Alonso rychlejší než jeho týmový kolega, zatímco Španěl obsadil druhé místo, Hamilton odstartoval jako v Austrálii čtvrtý.

Závodní tempo ale bylo o něčem jiném – McLarenu vyšla strategie do posledního puntíku a v závodě získali oba jezdci převahu nad svými italskými rivaly. Fernando Alonso tentokrát nenašel žádného přemožitele a dojel si do cíle pro své první vítězství roku a převzal vedení v šampionátu. Chvályhodné bylo i druhé místo Lewise Hamiltona – Brit po závodě prohlásil, že to byl dosud jeho nejtěžší závod. Musel za sebou udržet dotírajícího Räikkönena, který po závodě uznal, že výkonnostně na Hamiltonův mclaren ztrácel.

Po svých prvních dvou závodech v královně motorsportu měl Lewis Hamilton stoprocentní úspěšnost na stupních vítězů. Nyní bylo otázkou, zda se mu povede šňůru úspěchů udržet i v Bahrajnu. A Hamilton hodlal ukázat, že na to má. Poprvé v sezóně se mu povedlo v kvalifikaci překonat svého týmového kolegu a kvalifikovat se na druhém místě. Alonso se musel spokojit s pouhou čtvrtou příčkou.

I v závodě byl Lewis Hamilton velmi silný, a ačkoliv nestačil na ferrari Felipeho Massy, druhé místo si zvládl bezproblémově uhájit. Kimi Räikkönen dojel třetí a Fernando Alonso se propadl na páté místo. V poháru jezdců se tak po třech závodech o první místo dělili tři jezdci – Fernando Alonso, Kimi Räikkönen i Lewis Hamilton.

Do španělské Barcelony přijížděl Fernando Alonso jako hrdina. Loňský domácí závod s přehledem ovládl a s dobrou formou McLarenu se od něj očekávalo, že svůj triumf zopakuje. V kvalifikaci si zajistil start z první řady ihned za Felipem Massou. Lewis Hamilton startoval čtvrtý.

Po startu se Alonso snažil zabojovat o vedení, v nájezdu do první zatáčky se ale s pole-sitterem Felipem Massou střetl a vyjel mimo trať. Štěrková zóna jej hodně zpomalila a na trať se vrátil až na čtvrtém místě. Mezitím získal druhé místo Lewis Hamilton.

Domácí miláček se nedokázal ze čtvrté příčky odpoutat. Až v 10. kole mu pomohlo vypadnutí Kimiho Räikkönena. Jeho cíl byl ale úplně někde jinde, chtěl vyhrát. A právě tu mu začalo docházet, že má ve svém kolegovi opravdového rivala. Nejen, že Lewis Hamilton nebyl žádnou týmovou dvojkou, ale na to, že byla GP Španělska teprve jeho čtvrtým závodem, si vedl nadmíru skvěle. Ať se Alonso snažil jakkoliv, neměl žádnou šanci. Hamilton Alonsa zdolal a dojel si pro druhé místo, zklamaný Alonso se musel spokojit s třetí příčkou.

Nejen, že byl po svých čtyřech závodech Hamilton čtyřikrát na pódiu, dokonce se mu povedlo získat vedení v šampionátu. A to bylo pro něj coby nováčka nepředstavitelné.

První známky nespokojenosti

Pokud máte v týmu dva stejně kvalitní jezdce, kteří chtějí bojovat o mistrovský titul, dříve či později dojde k nějakému momentu, který odstartuje sled nepříjemných událostí, jež nakonec vedou k odchodu jednoho či druhého pilota. Pro jezdce McLarenu byla tímto momentem GP Monaka.

Monacké uličky lépe sedly oběma mclarenům a v kvalifikaci nemělo Ferrari žádnou šanci. První pole position roku si vyjel Fernando Alonso, který o necelé 2 desetiny sekundy porazil svého mladého týmového kolegu. Pro Španěla byl podobný výsledek velmi důležitý.

V závodě bylo zjevné, že se Hamilton dokáže svého kolegy držet. Nyní bylo otázkou, zda bude oběma jezdcům umožněno závodit. Podle pravidel nebyla týmová režie povolená, takže by jezdci měli mít stejnou příležitost v boji o vítězství.

Ron Dennis, tehdejší šéf McLarenu, měl ale ke konci závodu rozhodnout jinak. Rychlejší Hamilton byl na konci zbrzděn zprávou, aby „drž pozici“. Stejný příkaz dostal vedoucí Fernando Alonso. Jezdci uposlechli, po závodě ale nebylo Hamiltonovi vůbec do smíchu. Hamilton věřil, že byl odsunut na druhou kolej, ještě ke všemu začala FIA McLaren podezřívat z použití týmové režie. Ačkoliv se situace prošetřovala, žádný trest nepadl.

Hamilton v Monaku dýchal Alonsovi na záda, © Getty Images

Hamilton vystrkuje drápy

Napětí mezi jezdci McLarenu se nakonec přeci jen zklidnilo. Dalším závodem sezóny byla GP Kanady a v kvalifikaci – jak se dalo po úspěšných trénincích předpokládat – zvítězil Lewis Hamilton. Byla to jeho úplně první pole position, sladší byla také kvůli tomu, že byl o čtyři desetiny sekundy rychlejší než Fernando Alonso.

Alonso se po startu pokusil před Hamiltona procpat, mladý Brit mu ale nenechal příliš prostoru a svého týmového kolegu vyvezl mimo trať. Alonso si průjezdem po trávníku poškodil svůj monopost, což vedlo k několika dalším výletům v průběhu závodu. Poté, co Alonso zmizel z Hamiltonových zrcátek, se mohl Brit soustředit na udržení první příčky. A že mu to nedělalo žádný problém – po dlouhých 70 kolech proťal cílovou čarou jako první a stal se jedním z mála nováčků, kteří dokázali hned ve své debutové sezóně zvítězit. Fernando Alonso dojel až na sedmé příčce.

Vyostřený byl i duel mezi oběma jezdci z GP USA. Fernando Alonso, opět za svým týmovým kolegou na druhém místě, se v polovině závodu dostal na Hamiltonovu úroveň a svedl s ním krásný souboj na cílové rovince. Brit nápor ze strany dvojnásobného šampiona ustál, a nakonec oslavil druhé vítězství. Fernando Alonso se musel smířit s další porážkou.

V poháru jezdců nyní vedl Lewis Hamilton s náskokem 10 bodů před druhým Alonsem. Třetí byl Felipe Massa, který na Hamiltona ztrácel 19 bodů. O dalších 7 bodů byl pozadu Kimi Räikkönen.

Ve Francii dojel Hamilton až za dvojicí jezdců Ferrari na třetím místě, zatímco jeho kolega Fernando Alonso dokončil sedmý. Hamilton si před svými domácími fanoušky vybojoval na Silverstonu pole position, v závodě ale dojel až třetí za vítězným Räikkönenem a druhým Alonsem.

Dalším podnikem byla GP Evropy, která se v roce 2007 konala na německém Nürburgringu. V prvních dvou částech kvalifikace Lewis Hamilton na Fernanda Alonsa ztrácel, důležitá ale byla rychlost v Q3. Lewis Hamilton obkroužil prvních několik kol, které sloužily spíše ke spálení paliva, s klasickou časovou ztrátou. Problém nastal během jeho ostrého pokusu, ve kterém Hamilton doplatil na chybné upevnění pravého předního kola. Ta se uvolnila v rychlé levotočivé zatáčce a Brit ztratil kontrolu nad vozem. Jediné, co v tu chvíli mohl dělat, je čekat na tvrdý náraz.

Vůz byl po nárazu do bariéry těžce poškozený, takže se Hamilton na trať nevrátil a do nedělního závodu odstartoval desátý. Fernando Alonso ztratil v poslední části kvalifikaci necelé tři desetiny sekundy na nejrychlejšího Kimiho Räikkönena, doplnil jej alespoň v první řadě.

Ihned po startu přišel Alonso o pozici a propadl se na třetí příčku. Hamilton se mezitím probojoval na šestou pozici, ale vjel na nečistoty způsobené vzájemnou kolizí mezi oběma jezdci BMW. S defektem pneumatiky se propadl na chvost startovního pole. O svou roli se v tu chvíli přihlásila hustá mračna.

Prudký déšť, který nastal během chvilky, zaskočil všechny závodníky, kteří tak putovali ke svým mechanikům pro pneumatiky do mokrých podmínek. Byli mezi nimi i Alonso s Hamiltonem. Brit měl ale velkou smůlu – stejně jako další jezdci doplatil na aquaplaning v první zatáčce a skončil ve štěrkové zóně. Oproti jeho rivalům se mu však podařilo udržet motor v chodu, po vyzdvihnutí jeřábem jej mohli traťoví maršálové navrátit na závodní trať.

Po restartu se Hamilton plahočil ve spodní části startovního pole, zatímco Alonso bojoval o vítězství. Dnes již legendární souboj s ním svedl Felipe Massa, kterému přechodné podmínky nevyhovovali. Alonso si po ostrém manévru dojel pro důležité vítězství, z Massova chování ale neměl radost a dal mu to před pódiovou ceremonií jasně najevo. I tato zloba jej ale rychle opustila – díky devátému místu Lewise Hamiltona se totiž svému kolegovi přiblížil v poháru jezdců na rozestup pouhých 2 bodů.

Alonsovy intriky

Pokud nesouhlasíte s názorem, že vzájemnou rivalitu a nepříčetnost mezi jezdci odstartovala GP Monaka, musíte uznat, že pokud byl Hamiltonův a Alonsův vztah do této chvíle bezproblémový, maďarská kvalifikace tomu učinila jednoznačnou přítrž.

McLaren měl i na Hungaroringu navrch a Lewis Hamilton to potvrdil jak v první části kvalifikace, tak v té druhé. Ve třetí části kvalifikace vyjel na trať jako první před svým kolegou Fernandem Alonsem. Právě tenhle moment nakonec vedl k inkriminované zastávce v boxech, kterou si dnes tak nechvalně připomínáme.

Lewis Hamilton sice vyjel na trať jako první, po letech ale vyšlo najevo, že v poslední části kvalifikace měl svou pozici vedoucího jezdce kvalifikace předat Fernandu Alonsovi. Takto se údajně jezdci dohodli před kvalifikací a tento pakt britský závodník porušil. Alonso, frustrován rychlými časy, které jeho mladičký týmový kolega zajížděl, se ale rozhodl vzít celou situaci do svých rukou.

Ke svému plánu využil zastávku u mechaniků. Jezdci byli dříve během kvalifikace odbavováni před garáží, nebyla tedy možnost obsloužit oba závodníky najednou. Aby se nikomu nepřipletl žádný jezdec do cesty, bylo důležité správné načasování. Jezdec mohl v boxech vyčkávat klidně i půl minuty. Alonsa následoval v boxech Lewis Hamilton, který měl být odbaven ve chvíli, kdy Alonso odjede. Když mechanik vpředu pozvedl lízátko, měl se Španěl vydat na závodní trať. On tak ale neučinil a zůstal v boxech o něco déle, aby svého kolegu pozdržel, ačkoliv mu i ostatní mechanici ukazovali, aby vyklidil prostor. Teprve po nějaké chvilce se dvojnásobný šampion rozjel a umožnil Hamiltonovi návštěvu u mechaniků.

Proč tento krok Alonso podnikl? Když vjel do svého kvalifikačního kola, zbývalo už pouhých pár sekund do konce kvalifikace. Lewis Hamilton tak neměl příležitost své poslední měřené kolo absolvovat a musel zajet zpět do boxů. Španěl této příležitosti využil a nikým nevyzván zajel o jednu desetinu rychlejší čas než Lewis Hamilton. Jelikož se Brit nemohl bránit, byla pole position v rukou Fernanda Alonsa.

Záběr na boxovou zídku jednoznačně potvrdil, že se nejednalo o týmovou strategii, ale o Alonsovy intriky. Šéf týmu Ron Dennis naštvaně zahodil sluchátka. Představitelé týmu a Fernando Alonso museli kvůli incidentu, který znemožnil Hamiltonovi vjet do kvalifikačního kola, před komisaře na kobereček. Ron Dennis se pochopitelně zlobil a Alonsovo intrikářství nehodlal přijmout. Výsledkem šetření byl pětimístný trest na startovním roštu, který dvojnásobného šampiona odsunul až na šestou příčku. Pole position tedy převzal Lewis Hamilton. Doplňujícím trestem byla ztráta všech konstruktérských bodů, které McLaren v Maďarsku získá.

Na odchodu od komisařů Alonso odmítl doprovod Rona Dennise, který svou frustraci nijak neskrýval. Španěl měl tušení, že pro něj není u McLarenu místo a že Dennis bude upřednostňovat mladého britského talenta.

V závodě si Hamilton dojel pro své třetí vítězství, zatímco Alonso dojel až na čtvrtém místě. Bylo jasné, že Španěl u McLarenu nadále pokračovat nebude. S Ronem Dennisem se dohodl na předčasném ukončení spolupráce, přičemž souhlasil, že v roce 2008 nevstoupí do týmu, který byl považován za hlavního konkurenta McLarenu. Je celkem jednoznačné, že tímto týmem mělo být Ferrari.

V Turecku dominovalo Ferrari, Fernando Alonso obsadil až třetí příčku a Lewis Hamilton dojel pátý. Na domácí půdě italského týmu si ale McLaren dojel pro sladký double – vítězem závodu byl Fernando Alonso, na druhém místě dojel Lewis Hamilton. I přesto ale byl tento výsledek jen malou záplatou toho, co se před závodem odehrálo.

Kauza Spygate a dozvuk maďarské kontroverze

Před italskou GP vyvrcholila kauza Spygate, která britskou stáj usvědčovala z krádeže cenných informací Ferrari. McLaren byl shledán vinným a jako trest jim byla udělena diskvalifikace z poháru konstruktérů. Nejbližší konkurencí Ferrari se stalo BMW, ale jejich výrazná ztráta znamenala, že si italský tým konstruktérský titul bez problémů odvezl. McLaren musel ještě ke všemu zaplatit pokutu 100 milionů liber. Jezdci o své body nepřišli, výměnou za spolupráci s FIA jim byla udělena imunita.

Fernando Alonso v čele GP Itálie 2007, v těsném rozestupu za ním kolega Hamilton, © McLaren

To ale není vše – ještě hodinu před závodem v Maďarsku měl Fernando Alonso navštívit Rona Dennise a vyhrožovat mu. Se zprávou přišel šéfredaktor BBC Andrew Benson, který tvrdil, že byl Španěl značně rozčilený Hamiltonovým chováním a nerespektováním týmových dohod. Po Dennisovi měl žádat, aby byl Hamilton potrestán. V případě, že Dennis odmítne, chtěl dvojnásobný šampion předložit příslušným orgánům FIA důkazy, které McLaren v kauze Spygate usvědčí. Můžeme předpokládat, že k tomu nikdy nedošlo, údajně se Dennisovi později za svá slova omluvil.

Další kontroverzi tým z Wokingu připustit nemohl, ale jako dozvuk maďarské kauzy přišla neuvěřitelná zpráva o podplácení mechaniků. Fernando Alonso během závodu na Nürburgringu rozdal všem mechanikům a inženýrům obálku s 1300 eury. Doufal, že si tímto gestem nakloní tým na svou stranu. Na popud Rona Dennise však museli všichni zainteresovaní peníze vrátit.

Fernando Alonso tušil, že to nebude mít do konce roku lehké. O titul ale hodlal bojovat dále. I v Belgii svého týmového kolegu překonal a získal třetí místo, zatímco Hamilton dojel čtvrtý.

Ve zmáčeném Fudži se Alonsovi nedařilo a nevyvedený víkend podtrhl nehodou způsobenou aquaplaningem. Hamilton si ale dojel čtvrtý triumf, kterým vyrovnal rekord největšího počtu vítězství v nováčkovské sezóně. V roce 1996 získal čtyři vítězství Jacques Villeneuve. Jeho výhra ale bylo později ohrožena. Údajně měl svým prudkým brzděním za safety carem způsobit nehodu Marka Webbera a Sebastiana Vettela, nakonec ale potrestán nebyl.

Když na vás dolehne tlak

Že by na perfektního Hamiltona nemohl dolehnout tlak? Novináři před posledními dvěma závody roku 2007 diskutovali, zda na světě existuje něco, co by dostalo britského mladíka pod tlak. Do této chvíle se totiž neuchýlil ani k jedné výrazné chybě a nepůsobil jako nováček, nýbrž jako vyspělý šampion.

Do Číny Hamilton přijížděl s 12bodovým náskokem na Fernanda Alonsa. Pokud by dojel před ním, stal by se mistrem světa. Šanci na titul měl i třetí Kimi Räikkönen, který ale ztrácel na první pohled závratných 17 bodů. Lewis Hamilton se mohl stát prvním nováčkem, který by získal mistrovský titul.

Je pravděpodobné, že právě tohle uvědomění vedlo Hamiltona k prvním chybičkám, které měly za následek ztrátu prvního mistrovského titulu. V kvalifikaci si sice vyjel pole position a na mokré trati zpočátku vedl. Trať začala pomalu schnout a zde došlo k prvnímu zaváhání – tým nezavolal Hamiltona pro čerstvé pneumatiky.

Zničehonic byl mladý Brit v palebném poli druhého Räikkönena, který s překonáním nováčka neměl žádný problém. Teprve tehdy McLaren Hamiltona stáhnul do boxů. Sama o sobě by taktická chyba neměla na výsledek šampionátu žádný vliv, Brit ale netrefil nájezd do boxů a zahrabal se ve štěrkové zóně. Lewis Hamilton byl donucen odstoupit a místo sladkých oslav musel spolknout hořkou pilulku.

Hamilton odchází od zahrabaného mclarenu, jednalo se o jeho první odstoupení v kariéře, © Getty Images

Závod vyhrál Kimi Räikkönen, druhý dojel Fernando Alonso. Španěl stáhl odstoupivšího Hamiltona na rozdíl pouhých 4 bodů a Kimi Räikkönen ztrácel další 3.

Rozhodnout se mělo v Brazílii. Aby nedošlo k žádnému zvýhodňování jednoho či druhého závodníka McLarenu, poslala FIA do garáže wokingské stáje svého delegáta, který měl za úkol dohlédnout na to, aby měli oba jezdci stejné podmínky pro zisk mistrovského titulu.

V sobotní kvalifikaci zvítězil domácí Felipe Massa, z druhého místa měl odstartovat Lewis Hamilton. Ze druhé řady vyjely Kimi Räikkönen a Fernando Alonso. Výhodnou pozici po startu nedokázal Hamilton přetavit ve svůj prospěch – na místo toho se propadl nejen za Räikkönenovo ferrari, ale i za svého týmového kolegu. Lídr šampionátu se v nájezdu do čtvrté zatáčky pokusil vrátit na čtvrté místo před Alonsa, ten mu ale nenechal prostor. Hamilton probrzdil, jen tak tak se Alonsovi vyhnul a vyjel mimo trať. Vrátil se zpět na 7. místě.

Po čtyřech dalších kolech se Hamilton dostal před Nicka Heidfelda na šesté místo. Tehdy jej ale zasáhla další tragédie – tentokrát se jednalo o technický problém. Hamilton, ať už cvakal pádly pod volantem jako o život, nemohl zařadit žádný rychlostní stupeň. Po půl minutě trápení se mu přeci jen podařilo auto rozchodit a vrátil se zpět do závodu. Stál před ním těžký úkol – musel se dostat zpět na body, ideálně na 5. místo.

Zpočátku na Interlagosu vedl Massa před Räikkönenem a třetím Alonsem. V tuhle chvíli by Hamiltonovi stačilo sedmé místo, otázkou ale bylo, zda se Räikkönen dostane či nedostane před svého týmového kolegu. Odpověď přišla po zastávkách v boxech, během nichž Räikkönen svého kolegu přeskočil. O týmovou režii se přímo nejednalo, Ferrari se ale netajilo snahou pomoci Räikkönenovi v boji o titul a vítězství ho stavělo do velmi silné pozice. Hamilton tak potřeboval k zisku titulu páté místo, Alonso musel dojet druhý.

Ačkoliv se Hamilton protlačil zpět na body a ve finále dojel sedmý, na titul to nestačilo. Ani Alonso nedokázal najít recept na rychlejší Ferrari a musel se spokojit s třetí příčkou. Oba měli v součtu 109 bodů, v poháru jezdců však skončil výše kvůli lepším výsledkům Lewis Hamilton. Titul jim proklouzl mezi prsty a jen o jediný bod jej získal Kimi Räikkönen.

Opět, stejně jako v případě předchozích dílů Kolegů na ostří nože, hrálo ego jednotlivců důležitou roli a jak se tradičně říká – když se dva perou, třetí se směje.

Alonsův návrat k McLarenu

Fernando Alonso se na dva roky vrátil k Renaultu, kde nedokázal navázat na předešlé úspěchy. V roce 2010 přešel k Ferrari, kde se dvakrát utkal v přímém boji o titul se Sebastianem Vettelem, ale v obou případech prohrál. Když začínala být jeho budoucnost s maranellskou automobilkou nejasná, diskutovalo se o alternativních variantách, ke komu by mohl Španěl přejít.

Mnozí odborníci se netajili přesvědčením, že by mohl Fernando Alonso podniknout návrat k McLarenu. Tato otázka rozdělila fanoušky mezi dva názorové tábory – přeci jen wokingské stáji nadále šéfoval Ron Dennis, s kterým se Alonso v roce 2007 tak ošklivě „rozešel“. Přesto byl Fernando Alonso v prosinci roku 2014 oficiálně oznámen po boku Jensona Buttona v kokpitu McLaren-Honda pro rok 2015.

Právě Honda byla hlavním lákadlem, které Alonsa donutilo podepsat. McLaren si přál navázat na úspěšnou spolupráci z přelomu 80. a 90. let. Jak dnes již víme, tento pokus stál McLaren několik let trápení a teprve angažmá Andrease Seidla v pozici šéfa týmu vedla k výraznému zlepšení formy, díky kterému se McLaren aktuálně nachází na třetím místě v poháru konstruktérů.

Fernando Alonso se svým bývalým kolegou a rivalem Lewisem Hamiltonem po závodě v Abú Zabí roku 2018, © Planet F1

Fernando Alonso setrval ve Wokingu čtyři roky. Vloni působil nějakou dobu v roli týmového poradce a testovacího jezdce. Po dvouleté přestávce oznámil nedávno svůj návrat, který příští rok absolvuje s Renaultem.

Lewis Hamilton prošel testem

Pokud někdo před sezónou 2007 zpochybňoval Dennisovo rozhodnutí o Hamiltonově přijetí, byla mu převelice úspěšná sezóna ze strany britského nováčka jasnou odpovědí. Hamilton se v roce 2008 stal mistrem světa a u McLarenu pokračoval až do konce roku 2012. Nakonec se rozhodl pro změnu a jako novou výzvu si vybral angažmá u Mercedesu.

A stejně jako v roce 2007 mnozí pochybovali o tom, že by mohl Hamilton stříbrné šípy zdolat a získat s nimi titul. A stejně jako na konci roku 2007 jim Hamilton předvedl své schopnosti. A neskončil jen u jednoho titulu – v letech 2014 až 2019 (s výjimkou sezóny 2016) jich vybojoval rovnou pět, přičemž ten šestý je díky letošní dominanci Mercedesu vysoce reálným cílem.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Petr Čermák)
Sdílejte na:
Zavřít