Je výměna de Vriese za Ricciarda dobrým tahem?

Je výměna de Vriese za Ricciarda dobrým tahem?

Okolo Nycka de Vriese propuknul velký hype po famózním výkonu ve Williamsu. O jeho služby mělo zájem hned několik týmů, nakonec jej ukořistilo AlphaTauri. Očekávalo se, že bude tahounem týmu, ale opak je pravdou. Na zlepšení nedostal ani půlku sezony a už jej juniorka Red Bullu vyhodila a místo něj vzala „veterána“.

Nezemský závodník vyhrával všude, kam přišel. Posledním velkým úspěchem byl v sezoně 2020/21 titul ve formuli E. V témže roce se stal testovacím pilotem Mercedesu ve formuli 1, posléze také plnil roli rezervního jezdce. V uplynulém ročníku byl zaměstnaný hned u tří týmů, a to jako testovač pro Aston Martin a náhradník pro McLaren a Mercedes.

Zlomový okamžik v jeho kariéře ale přišel na italské Monze, kdy nečekaně nahradil ve Williamsu nemocného Alexandera Albona. Do kvalifikace naskočil bez jakékoliv přípravy a okamžitě zazářil. Pojistil si start z 13. místa, přičemž zkušeného týmového kolegu Nicholase Latifiho zajezdil do země. Nicméně, až výkon v nedělním závodě mu otevřel dveře do formule 1. Při svém debutu totiž dokázal z podprůměrným Williamsem bodovat.

Jeho jméno se pochopitelně začalo skloňovat v návaznosti se zbylými volnými sedačkami, ale i s již obsazenými. Boj o překvapení Velké ceny Itálie nakonec vyhrálo AlphaTauri. Vedení týmu očekávalo, že bude měřítkem pro Júkiho Cunodu. Avšak nestalo se tak. Byl na míle daleko. De Vries proto dostal ultimátum. Jestliže se nezlepší, půjde. Helmut Marko ujišťoval, že do domácí velké ceny v Zandnvoortu si jej ponechají.

Byť se o jeho konci i po zlepšení v Silverstone nadále spekulovalo, tak nikdo nečekal, že to přijde už před letní přestávkou. V úterý dopoledne už se začaly šířit informace od důvěrných zdrojů, že byl de Vries vyhozen s okamžitou platností. Oznámení pak přišlo ten den večer.

Měl dostat de Vries ještě šanci? Proč Cunoda neměl žádné ultimátum?

De Vries není prvním pilotem, který o sedačku přišel kvůli nedostatečným výkonům v průběhu sezony. Své by o tom mohl vyprávět Pierre Gasly, Daniil Kvjat nebo Alexander Albon. Všichni jmenovaní však vydrželi mnohem „déle“. Nizozemec dostal šanci prosadit se pouze v 10. závodech, ale selhal. Nicméně, nováčci to mají všeobecně ze začátku velmi těžké. Ani Logan Sargeant nikterak nezáří, zatímco jeho týmový kolega, paradoxně již zmiňovaný, Albon už několikrát dokázal bodovat.

A co Cunoda? Vzpomeňme si na jeho debut. To byla jedna nehoda za druhou, o slovníku nemluvě, a i po třech letech dělá zbytečné chyby. Proč nedostal také ultimátum po úvodních závodech sezony? Pravděpodobně je to tím, že sedačku mu zajistila Honda, která se jej tam snaží držet.

Naproti tomu de Vries neměl podporu absolutně od nikoho, takže bylo pro AlphaTauri mnohem jednodušší s ním rozvázat spolupráci. Přesto měl de Vries dostat ještě šanci. Sice je pravda, že jeho počínaní bylo zklamáním po hypu z Monzi, ale v posledních závodech se zlepšoval. Dalo by se pochopit, že by se s ním rozloučili na konci sezony, ale takhle v průběhu to zkrátka nevrhá ani na tým samotný moc dobré světlo.

Ricciardo jako měřítko pro Cunodu a hrozba pro Péreze

Byť se Daniel Ricciardo ještě nedávno bránil návratu do stáje, která jezdí na chvostu, tak se šance na restart své kariéry chopil bez váhání. Od začátku ročníku 2023 je testovacím jezdcem Red Bullu, přičemž na simulátoru podle slov vedení odvádí velmi dobrou práci. O tom, že jej posadí do monopostu AT04, však definitivně rozhodly testy pneumatik Pirreli na Silverstone, ve kterých údajně dosáhl téměř totožného času, s nímž Max Verstappen získal pole position. Tím si získal Fanze Tosta a spol, který s ním uzavřeli smlouvu do konce roku.

Je ale dobře, že nahradili mladého jezdce „veteránem“? Z jistého hlediska ano. Ricciardo do týmu přinese cenné zkušenosti. AlphaTauri jej angažovalo pravděpodobně také z důvodu, aby si ozkoušeli, jak je Cunoda ve skutečnosti dobrý. Pokud v porovnání s několikanásobným vítězem velkých cen pohoří, tak se může stát, že se budou poohlížet hned po dvou jezdcích.

 

Spekuluje se rovněž, že tento tah Red Bull udělal, aby pohrozil Sergiu Pérezovi, jehož forma není zrovna ideální. Už pětkrát v řadě se nedostal do poslední části kvalifikace, čímž pak ztrácejí i body do šampionátu, jelikož se mu nepodaří pokaždé probojovat se až na stupně vítězů.

Může se klidně stát, že uvidíme závodníka s největším úsměvem v paddocku brzy zpět v „domácím“ Red Bullu po boku Maxe Verstappena. Pro zatím se ale kruh uzavřel. V týmu, ve kterém odjel svoji první kompletní sezonu v roce 2012, se pokusí napravit svoji reputaci a po 11 letech opět zde restartovat svoji kariéru. Podaří se mu to? To ukáže čas…

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít