Středeční návrat do historie: GP Austrálie 1999

Středeční návrat do historie: GP Austrálie 1999

Úvodní závod sezóny 1999 byl bezpochyby dokonalou upoutávkou na to, co mělo v následujících měsících přijít. Technické potíže, nehody, překvapivá sestava na stupních vítězů, na to vše dnes pamětníci úvodního podniku sezóny 1999 vzpomínají. A vy si to můžete připomenout.

První závod roku, již čtvrtým rokem pořádaný v australském Melbourne, měl být zahájením druhé série soubojů McLarenu proti Ferrari v honbě za mistrovským titulem. Hlavním protagonistům se ovšem nedařilo tak, jak se před závodem předpokládalo. Dnes na GP Austrálie 1999 vzpomínáme jako na jeden z nejdramatičtějších závodů, které se na jižní polokouli odjeli.

Před závodem

Austrálie hostila první podnik sezóny, ve které měl McLaren navázat na úspěchy ze sezóny 1998. Silným adeptem na mistrovský titul ale bylo také Ferrari v čele s Michaelem Schumacherem, který si dělal zálusk na první korunu v barvách italské stáje.

Na svůj debut čekal tým British American Racing (obecně známý jako BAR). Jeho jezdecká sestava byla velkým překvapením – pro nový tým se totiž rozhodl závodit mistr světa z roku 1997 Jacques Villeneuve, kterého doplnil Brazilec Ricardo Zonta.

Očekáván byl také úspěšný návrat Alessandra Zanardiho, italského závodníka, který v letech 1997 a 1998 vyhrál šampionát CART. Debut si odbyli Španělé Pedro de la Rosa a Marc Gené.

Kvalifikace

McLaren navázal na své kvalifikační úspěchy z předchozí sezóny a v Austrálii si oba jeho jezdci zajistili kompletní první řadu v čele s Mikou Häkkinenem. Finův náskok na třetí Schumachera byl přes 1,3 sekundy, z krásného čtvrtého místa pak odstartoval Rubens Barrichello na Stewartu.

Ze třetí řady měla vyrazit dvojice, kterou se během závodu vyplatí sledovat – Heinz-Harald Frentzen (Jordan-Mugen-Honda) a Eddie Irvine (Ferrari). Opomenout nesmíme ani z osmého místa startujícího Ralfa Schumachera, který pro rok 1999 převlékl kabát a začal závodit v barvách Williamsu.

107% hranici v kvalifikaci nepřekonal Marc Gené. Jeho debut byl tedy v ohrožení, pravidla totiž neumožňují start jezdci, který se nevejde do 107 % času vítěze kvalifikace. Genému ale byla na základě tréninkových časů udělena výjimka.

Na co se těšit?

GP Austrálie 1999 byla jednoduše řečeno velmi chaotická a potěšila všechny nadšence do motoristických závodů, kteří se snažili vzpamatovat z dlouhé zimní přestávky.

Už před startem závodu se potíže objevily u McLarenu, Mika Häkkinen musel na poslední chvíli vyměnit svůj vůz za náhradní (tzv. T-car neboli spare car). Naštěstí vše stihl v předepsaném čase, takže o svou pole position nepřišel.

Po prvním zaváděcím kole ale přišla tragédie pro tým Stewart – oběma jeho monopostům začalo kouřit z motoru. Start závodu byl tedy odložen a Jackie Stewart musel vyřešit, který z jeho jezdců dostane možnost usednout do náhradního vozu. Nakonec byl kvůli svému lepšímu kvalifikačnímu výkonu vybrán Rubens Barrichello – svou čtvrtou příčku na startu ale nedostal zpět, musel odstartovat z chvostu pole.

Ani druhé zaváděcí kolo se neobešlo bez problémů, odlepit se nemohl jak Mika Häkkinen, tak Michael Schumacher. Häkkinenovi se to nakonec povedlo, Schumiho ale museli roztlačit, takže byl odsouzen ke startu ze zadních pozic.

Když se jezdci seřadili na startovní rošt, chyběla kompletní druhá řada, takže se na třetí místo posunul Heinz-Harald Frentzen.

Klíčovým momentem byla v závodě série odstoupení. McLaren sice získal kvalifikační double, v závodě se ale nejede jen na jedno kolo a je vyžadována stoprocentní spolehlivost. A tu bohužel McLaren neměl po dlouhé zimní přestávce do puntíku vychytanou, což si v průběhu závodu uvědomili oba jezdci tehdejších stříbrných šípů.

Ze smůly svých soupeřů i svého týmového kolegy, který byl a je všemi považován za lídra týmu, čerpal mnohdy přehlížený Eddie Irvine, druhý jezdec Scuderie Ferrari. Na svém kontě dosud neměl žádné vítězství, mohla tedy GP Austrálie 1999 tento fakt změnit?

Cíl závodu tehdy vidělo jen osm monopostů, z nichž jen jeden dojel o kolo zpět. Na pódiu stáli tři jezdci, o jejichž šancích se před závodem vůbec nehovořilo.

Kde a kdy závod sledovat?

Článek je publikován se zpožděním, takže na vysílání nemusíte čekat. Stačí se podívat na oficiální YouTube F1 a závod si můžete pustit zpětně. Svým komentářem nás nostalgickým přenosem provedou legendární Murray Walker a bývalý jezdec formule 1 Martin Brundle.

Sdílejte na: