Role Charlese Leclerca ve Ferrari: Nerad hledám výmluvy

Role Charlese Leclerca ve Ferrari: Nerad hledám výmluvy

Charles Leclerc musel v letošní sezóně řešit několik specifických problémů. Ferrari nezažívá snadnou sezónu a monacký pilot situaci občas víc zhoršil. V rozhovoru pro The Race se vyjádřil o svých slabinách, nenaplněných očekávání od vozu SF-23 a o příchodu Frédérica Vasseura do Ferrari.

Slabiny letošního vozu Ferrari byly patrné již od předsezonních testů v Bahrajnu a v průběhu sezóny se jen potvrdily. Závod v Džiddě byl obzvláště špatný a problémy s citlivostí vozu byly hlavním tématem první poloviny sezóny. „Hned jsme věděli, kde jsou naše slabiny. Byly jsme, tedy na začátku roku, hodně citliví na vítr, což je asi pro fanoušky, kteří se o formuli 1 dost nezajímají, těžko pochopitelný problém. Byly tam i výjimečné momenty, jako například v Baku, kde hodně foukal vítr a my jsme byli mimořádně silní (Charles Leclerc v kvalifikaci získal pole position a skončil na třetí pozici – pozn. red.), což bylo těžké pochopit,“ řekl Monačan.

„Ale pak jsme se obecně dost trápili. I během jednoho víkendu jsme mohli vidět spoustu dobrých jízd a také náročných jízd. To pro nás bylo velmi, velmi obtížné, protože i pro nás jako piloty je velmi obtížné nastavit vůz určitým způsobem, protože v jednom tréninku dostanete jeden vůz a v následujícím máte vůz úplně jiný. Zejména já, který má rád velmi silnou přední část vozu, jsem přecházel z velmi přetáčivého vozu, který se obtížně řídil, do vozu, který se mi docela líbil. Bylo těžké najít tu konzistenci jako pilot i jako tým.“

Slabiny Charlese Leclerca

Monacký pilot v první části sezóny prosazoval mít velmi silnou přední část vozu. Má totiž skvělou schopnost vypořádat se s pohyblivostí a nestabilitou zadní části. Pokud přední část jede tam, kam on chce, dokáže zvládnout vše ostatní. S vozem SF-23 hodně bojoval, a to se projevilo i u nehod v Miami nebo v Zandvoortu. On sám se ale provinil tím, že se honil za něčím, co potřeboval, a ne co potřeboval vůz.

„Chci říct, že jsem hodně zkoušel zadní část. Určitě. A v některých momentech na začátku sezóny až moc. Ale je to něco, na co svým způsobem nerad hledám výmluvy. Nakonec, já jsem pilot, já jsem ten, kdo nastavuje vůz. A to byla moje volba, že jsem měl na začátku sezóny tak silný předek, i když to vůz nezvládal, protože byl nekonzistentní.“

„Takže nakonec je to pořád mnou. Ty chyby, já přesně vím, proč přišly. A proč se staly. A to je nejdůležitější, protože se z toho pak člověk poučí do zbytku sezóny. Jsme samozřejmě na úplně jiném místě, než kde jsme byli loni. Měli jsme velmi, velmi silný předek a ten byl po celý rok velmi konzistentní. Letos je to trochu těžší na zvládnutí. Ale to je v pořádku, člověk se musí přizpůsobit na přechod z jedné sezóny do druhé. A na začátku sezóny jsem měl příliš velkou přetáčivost. V ideálních podmínkách to bylo dobré, ale bohužel podmínky se vždycky mění. A kdykoli se měnily, tak jsem s tím bojoval ještě víc.“

Ferrari se během sezóny o svém voze dozvědělo více a některé problémy se jim podařilo vyřešit. Neustále ale bojuje s nedotáčivostí, která Charlesovi Leclercovi dělá potíže. „Je velmi obtížné řídit nekonzistentní vůz na straně přetáčivosti. Takže musíte jet na nedotáčivé straně, a to se mi nelíbí. Nerad řídím nedotáčivý vůz. Musel jsem trochu zapracovat na tom, abych se pokusil svou jízdu trochu lépe přizpůsobit nedotáčivému vozu, což není moje nejsilnější stránka, a já to vím. Snažil jsem se jít trochu víc svým směrem s nastavením vozu, jak jen to šlo, což pro letošek nebylo moc, ale zároveň jsem se snažil přizpůsobit svou jízdu nedotáčivým nastavením, které momentálně potřebujeme.“

Úkolem pilota je pracovat s limity vozu, a o to se Charles Leclerc pokusil ve Velké ceně Japonska. Pokusil se zjistit, zda při změně stylu řízení se mu podaří přiblížit se svému týmovému kolegovi Carlosi Sainzovi, kterému se s větší nedotáčivostí daří lépe.

Frédéric Vasseur, přesně jeho Ferrari potřebuje

Charles Leclerc často hovoří o způsobu, jakým s ním mluví šéf Ferrari Frédéric Vasseur. Dle něj je tento způsob komunikace tím, co přesně potřebuje. „Frédéric mě zná velmi, velmi dlouho. Takže v žádném případě se nekonalo žádné překvapení, protože jsem přesně věděl, co od jeho příchodu očekávat. Věděl jsem, jak je dobrý.“

„Každý je jiný. S ním vždy existovalo zvláštní spojení, v minulosti i teď. Opravdu vás namotivuje, když to potřebujete, a také uklidní, když to potřebujete. Vždy se ke mně choval velmi přímočaře. To je přesně to, co potřebuji. Člověka, který je na mě tvrdý, když se mi nedaří, a člověka, který mi řekne, že se mi daří. Což se může jevit jako jednoduchá věc, ale jakmile přijdete do formule 1 a jste pilotem Ferrari, moc upřímných lidí těžko najdete. Hodně mi to pomohlo.“

V jejich vztahu existuje jistá míra upřímnosti a důvěry. Je možné, že Frédéric Vasseur mu nabízí něco jiného než předchozí šéf Mattia Binotto. Existují i důkazy, že představa Ferrari pod novým vedením je pro mladého monackého pilota lepším místem. Mattia Binotto chtěl typ pilota, kterým je Carlos Sainz – zaměřeného na inženýrství a na metodiky mimo trať. Je tedy lákavé usuzovat, že vztah Charlese Leclerca s Mattiem Binottou něco postrádal.

Nyní je Monačan velmi optimistický ohledně přítomnosti a budoucnosti, jelikož je dle něj Frédéric Vasseur dobrý pro více lidí. Cítí, že i reakce Ferrari na problémy s vozy byla v roce 2023 lepší než v minulosti. Jako například v roce 2020, kdy měl vůz mnoho problémů s motorem. Letos prý Ferrari lépe identifikuje slabiny a je účinné při zavádění změn. Data jsou potřebná i pro koncepci vozu na příští rok.

„Bylo obtížné komentovat první měsíce, protože je to tak velký tým, potřebujete trochu času, abyste si na všechny zvykli, abyste poznali, jak Ferrari funguje, protože tento tým je od ostatních odlišný. Ale jakmile se s týmem sžil, bylo to dobré. Jak už jsem mnohokrát řekl, jeho největší silou je, že z každého dokáže vytěžit úplné maximum, a když říkám ze všech, myslím opravdu všechny. A to dělá ten rozdíl. Protože v týmu formule 1 je mnoho lidí a když jste tak dobří, jako Frédéric a vytěžíte z každého maximum, udělá to rozdíl. Na začátku roku tu samozřejmě byl vůz, který je trochu problematický. Takže teď potřebuje čas, aby se vrátil na vrchol. Nepochybuji, že s Frédéricem se na něj vrátíme.“

Emoce ve Ferrari hrají velkou roli

Charles Leclerc je i přes všechno Ferrari oddaný. Často zdůrazňuje, že jeho vztah k Ferrari je speciální a věří v něj. „Už od mala to vždy byl ten červený vůz. Ale to není celý důvod, proč mě to k Ferrari táhne. Jsem velmi vděčný za to, co pro mě udělali. Jsem si i vědom toho, že Nicolas Todt mi od roku 2011 pomáhal, ale bez Ferrari bych se do formule 1 nedostal. Vždy tu byli a podpořili mě, když jsem to potřeboval. Ferrari je prostě speciální. Kdykoliv se k němu dostanete, jdete kolem továrny a mluvíte s lidmi, můžete cítit něco, co je opravdu výjimečné, pochopíte tu vášeň a co to pro ně znamená. Když jdete do výroby a vidíte, jak moc pro ně znamená vidět pilota Ferrari. Je to něco velmi silného.“

Dle něj dal Frédéric Vasseur týmu směr a správný impuls, kterému Charles Leclerc věří. Věří, že tato vize a projekt může uspět, a to střednědobě. Příchod francouzského šéfa nejspíš sehrál roli v přesvědčování, aby zde mladý pilot zůstal a jeho přítomnost vyvolává dojem, že každý ví, na čem pracuje a ví, správný způsob své práce. To opět vytváří kontrast s Mattiem Binottou, který ve Ferrari chtěl vytvořit tu správnou kulturu, pro kterou měl znalosti, něco však nefungovalo. Charles Leclerc se nedomnívá, že by Ferrari dělalo stejné chyby.

„To, co dělá Ferrari skvělým a úžasným, a to je i důvod, proč Ferrari miluju, jsou emoce a vášeň, které v týmu jsou. Také ale věřím, že tato vášeň a emoce mohou v některých okamžicích být něčím, co pro tým může být obtížnější, protože pro lidi ve Ferrari to znamená víc, a proto může být obtížné emoce zvládat. Frédéric je skvělý, je to závodník, v motorsportu se pohybuje už velmi, velmi dlouho a je vždy velmi racionální a klidný. A má vždy velmi dobrý přehled o tom, co se děje, ať už jsme ve velmi těžkém okamžiku, nebo se nám vede.“

„Jeho emoce jsou svým způsobem docela nevýrazné, což si myslím, že je pro tým skvělé, protože nás to vrátí do reality. Ty emoční vrcholy nejsou tak vysoké, jak je všichni cítíme, když se všechno daří! A dna nejsou tak hluboká, jak je všichni cítíme, když se nám nedaří. To je Frédéricova super schopnost. A to týmu hodně pomohlo.“

Co by se muselo stát, aby Ferrari opustil

Nikdo si není jistý, ani sám Charles Leclerc, zda se mu vše opravdu vyplatí tak, jak chce a potřebuje. Ferrari nevyhrálo mistrovství od roku 2008 a letos všechny naděje Ferrari padly hned v prvním závodu. Monacký pilot jde do příští sezóny s tím, že Ferrari může zvítězit a že Red Bull narazí na výkonnostní limit. Jenže Frédéric Vasseur mluví o dlouhodobém projektu, který své ovoce může nést až za 18 měsíců. Zásadní je, že Charles Leclerc chce s Ferrari pokračovat i nadále. Frustrace a mnoho omezení Ferrari či problémy s vozem tvořili směs faktorů, která udávala spekulace o jeho možném odchodu ke konkurenci.

Jeden z názorů by mohl být, že se o Ferrari vyjadřuje pozitivně, protože nemá jinou alternativu. Novou smlouvu s Ferrari zatím oficiálně podepsanou nemá. Pokud by chtěl být sobecký a cítil, že nemá šanci, aby mu Ferrari poskytlo vůz, který potřebuje, mohl by rozjet svoji hru. Zvláště když připustil možnost, že dříve nebo později je možné, že bude muset přerušit spolupráci, a pokud se tak stane, emoce v tom nebudou hrát roli, protože musí udělat to, co je pro něj nejlepší.

„Beru to tak, že kdykoli už nebudu projektu věřit, bude to pravděpodobně čas, kdy budu muset odejít. Protože právě v takových situacích ze sebe nedostanete to nejlepší, nepomůžete týmu tolik, jak je třeba. Ale to v současné době rozhodně není ten případ. Věřím v projekt tak, jako jsem v něj nikdy předtím nevěřil. Zvláště od příchodu Frédérica. Takže prozatím je to jasné. Pak je také jasné, že chci vyhrát. Ale věřím v tento projekt a jsem si jistý, že pracujeme správným směrem.“

Sdílejte na:
Zavřít