Proč hrozí okruhům formule 1 vyřazení ze seznamu?

Proč hrozí okruhům formule 1 vyřazení ze seznamu?

Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem uvedl, že některé okruhy jako Lusail nebo Red Bull Ring musí vyřešit problémy s traťovými limity, jinak budou riskovat ztrátu svého práva pořádat závod v dalších sezónách.

Letošní Velkou cenu Kataru jezdce provázel chaos ohledně traťových limitů a změn pozic na startovním roštu. Kvůli těmto problémům byla následně udělena řada penalizací, ke kterým se vyjádřil přímo prezident FIA Mohammed Ben Sulayem, který považuje tuto situaci na nepřijatelnou. Dle jeho názoru by měly okruhy, které mají jasný problém s traťovými limity – jako Katar a Rakousko – upravit svou trať tak, aby zamezily jezdcům opouštět trať. 

Na otázku ze serveru Motorsport.com, jak hodlá zakročit ohledně problémů s traťovými limity, zejména po nedělní katastrofě, odpověděl: „Máte naprostou pravdu, se stejným problémem jsme se potýkali už v Rakousku, kde došlo dohromady k 1200 přestupkům. Musím pogratulovat komisařům, že si toho všimli. Je toto ale řešení? Ne. Řešením je vylepšit trať jako takovou. Vím, že se tomu někteří brání, ale abych byl upřímný, pokud se to nestane, nebude se zde závodit. Je to velmi jednoduché. Tohle si prostě nemůžeme dovolit.” 

Ukázalo se, že jezdci v Kataru zneužívali obrubníky natolik, že bylo na gumách Pirelli zaznamenáno poškození na boční straně pneumatik. Tato situace by mohla vést k bezpečnostním problémům jako porucha nebo prasknutí pneumatiky během závodu. Proto byla na tento závod zavedena regule maximální životnosti pneumatik na 18 kol. 

Ben Sulayem řekl, že okruhy, kde dochází k překročení traťových limitů, musí vymyslet lepší konstrukci obrubníků. „Jedno z řešení by spočívalo v tom udělat trať mimo vyznačení kluzkou. Nikdo, krom jezdcůch samotných, je nemůže zastavit. Také se můžeme zamyslet nad výškou obrubníků. Nepoškozuje auta? Teoreticky by šlo ohraničit trať štěrkem. Zde ale musíme být velmi opatrní. Nemůže ho být moc, pak by hrozilo že se v něm někdo zasekne, a kameny nesmí být moc velké, to zase vede k poškození auta. Je to o rovnováze.”

“Rozhodnutí bude muset přijít rychle, aby se dalo realizovat už v příští sezóně. Nemůžeme si dovolit, aby se taková situace opakovala, zejména pokud se to na některé trati děje opakovaně,” uvedl dále prezident FIA. 

Ben Sulayem také tvrdí, že je možné docílit dalšího zlepšení kontroly traťových limitů díky použití nových technologií. Na to, aby FIA tyto zdroje dokázala zapojit a využít, potřebuje však více zdrojů. „Technologie jsou využívány v mnoha oblastech, a měly by být používány i zde. Myslím to vážně, potřebujeme více finančních prostředků. Jde o projekt, který stojí 20 miliard dolarů a my ho nemůžeme rozjet, pokud to neufinancujeme.” Podle Sulayema je třeba vyjednat lepší dohodu s formulí 1. Díky tomu by podle něj FIA získala dostatečné množství prostředků k tomu, aby dokázala efektivně vykonávat svou práci. 

Když se zlepšujeme, dochází ke zlepšení jednotlivých týmů a celého sportu,” uvedl pro Motorsport.com.

 

Sdílejte na:
Zavřít