Preview VC Monaka: Prokleté monacké ulice pro domácího hrdinu

Preview VC Monaka: Prokleté monacké ulice pro domácího hrdinu

Pro osmé klání sezóny se kolotoč formule 1 přesouvá do ikonického Monaka, domoviny Charlese Leclerca. Monačan je jedním z mála pilotů z předních týmů, kterým se nepovedlo doma triumfovat a doprovází ho smůla. Přestože to minulý rok vypadalo po kvalifikaci nadějně, tak z toho bylo pouze šesté místo. Ovšem k dosažení jeho cíle bude muset překonat téměř nedostižitelný Red Bull a zlepšující se McLaren.

Historie Velké ceny Monaka sahá až do roku 1929. Vůbec první závod v úzkých monackých uličkách se datuje k 14. dubnu 1929. Tehdy podnik spadal do předválečného evropského šampionátu, avšak první závod započítávající se do mistrovství formule 1 se odjel až v roce 1950. Během let došlo k úpravám trati, přičemž v roce 1973 byla přidána sekce okolo plaveckého bazénu. O 13 let později byla šikana u přístavu přejmenována na Nouvelle Chicane a byla upravena, jelikož byla nebezpečná. Byly přidány retardéry a vznikla devadesátistupňová dvojzatáčka. Další značné změny přišly v roce 2015, kdy byla trať prodloužena o 19 metrů a byla upravena zatáčka Tabac.

V šedesátých letech byl znám Graham Hill jako ‚Mr. Monaco‘, díky svým pěti triumfům, avšak později jej přeskočil v počtu vítězství Ayrton Senna, který jich má na kontě šest, přičemž vyhrál pětkrát v řadě mezi lety 1989 a 1993.

Výhra v monackém vítězství se řadí mezi jezdci hned za zisk titulu a nejeden pilot se snažil dosáhnout na trojkorunu – vítězství ve Velké ceně Monaka, Indy500 a 24 hodin Le Mans. Toto ocenění se podařilo získat pouze Hillovi. Ze současného pole je tomu nejblíže Fernando Alonso, kterému chybí už jenom triumf v Indianapolis. Španěl stál na stupínku nejvyšším celkem dvakrát, stejně jako Sebastian Vettel. Nejvíce jich má ale na kontě Lewis Hamilton (3).

Leclercova kletba

Leclercova smůla v úzkých uličkách monackého knížectví začala v roce 2017, když v šampionátu formule 2 startoval ze zadních pozic, avšak dostal se do vedení. Jenže o vítězství přišel kvůli dvěma nešťastně načasovaným fázím safety caru, ale především mu všechny naděje uhasil problém se zavěšením. O rok později už hájil barvy Sauberu ve formuli 1. Opět promluvila do výsledku technika, když mu vypověděly službu brzdy. V sezoně 2019 pro něj závod skončil po nehodě už v 11. kole. Boural také v roce 2021 v kvalifikaci, přičemž si poškodil převodovku, což mu zabránilo start do velké ceny. O rok později mu šance na triumf před domácím publikem zmařila špatná strategie. Aby toho nebylo málo, tak při předváděčce rozbil Laudovo Ferrari z roku 1974, které stojí přes milion dolarů. Minulý rok se víkend vyvíjel pro monackého hrdinu relativně dobře, když se kvalifikoval na třetím místě. Jenže byl dodatečně penalizovaný za blokování Landa Norrise v poslední fázi kvalifikace. Na startu klesl o tři pozice, šestá pozice mu patřila také na konci velké ceny.

Co na jezdce čeká?

Závod je vypsán na 78 okruhů, přičemž jedno kolo je dlouhé 3,4 km s 19 zatáčkami. Jezdci budou moci využít systém DRS pouze jednou, a to na cílové rovince. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou v kalendáři, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem.

Monoco_Circuit.png

Pirelli pro víkend v Monte Carlu zvolilo specifikace C3-C5. Vzhledem k tomu, že je Monako úzké a klikaté, tak se řadí k nejpomalejším okruhům v šampionátu, jelikož průběrná rychlost je okolo 150 km/h a zatáčky se neprojíždí ani 50 km/h, tudíž ani nedochází k takové degradaci jako na rychlých okruzích. Na plný plyn se jede pouze 30% kola. Roli pravděpodobně také bude hrát fakt, že byly přeasfaltovány úseky mezi výjezdem ze čtvrté zatáčky do výjezdu do 10. zatáčky a z výjezdu z 10. zatáčky do výjezdu z první zatáčky.

08-MC-Preview-EN

McLaren se speciálním lakováním

Stáj z Wokingu v monackém knížectví pojede s speciálním lakováním, jímž vzdává hold Ayrtonu Sennovi, který před 30 lety tragicky zahynul v Imole. Vozy ponesou tradiční Brazilcovy barvy – zelenou, modrou a žlutou. Legendární závodník oblékal overal McLarenu mezi lety 1988-1993. Během tohoto období získal 35 z jeho celkových 35 vítězství, tři tituly mistra světa mezi jezdci a čtyři mezi týmy.

McLaren si vybral pro nasazení tohoto livery zrovna Monte Carlo, protože tady Senna triumfoval od roku 1989 pětkrát za sebou a celkem šestkrát.

Nejmenší rozdíly v kvalifikaci na VC Monaka

  1. Fangio měl v roce 1995 identický čas jako Ascari
  2. Frentzen byl v roce 1997 rychlejší o 0.019s než Schumacher
  3. Button byl v roce 2009 rychlejší o 0.025s než Räikkönen
  4. Massa byl v roce 2008 rychlejší o 0.025s než Räikönnen
  5. Schumacher byl v roce 2003 rychlejší o 0.036s rychlejší než Räikkönen
  6. Räikkönen byl v roce 2017 rychlejší o 0.043s než Vettel
  7. Rosberg byl v roce 2014 rychlejší o 0.059s než Hamilton
  8. Häkkinen byl v roce 1999 rychlejší o 0.064s než Schumacher
  9. Pironi byl v roce 1980 rychlejší o 0.064s než Reutemann
  10. Schkter byl v roce 1979 rychlejší o 0.070s než Villeneuve

Poprvé v Monaku…

  • získal Red Bull pódium díky třetímu Davidovi Coulthardovi, který tehdy slavil svůj 200. start do velké ceny
  • Pérez zaznamenal v roce 2012 v barvách Sauberu nejrychlejší kolo v F1
  • startoval Ricciardo v roce 2016 z pole position, stejný počin se mu povedl ještě o dva roky později

Bitva mezi Red Bullem, McLarenem a Ferrari

Náznaky, že by konkurence začala stahovat Red Bull, se objevily už v Miami, kde triumfoval Lando Norris. Další naděje pak vzplanuly v Imole. V sobotu Max Verstappen připustil, že pole position neočekával a spíše počítal s místem v nejlepší pětce. Za zrychlením Ferrari stojí nové uprgrady, které nasadili.

Avšak ten, kdo v posledních kolech stahoval mílovými kroky vedoucího Nizozemce, byl Norris. Mladého Brita od dalšího vítězství dělilo sedm desetin! Nicméně ani Norris neměl na růžích ustláno, protože musel kontrolovat zpětná zrcátka, ve kterých se mu v průběhu závodu objevoval Charles Leclerc.

Přijde Sargeant o sedačku před koncem sezóny?

Mračna se stahují nad dalším působením Logana Sargeanta ve formuli 1. Jeho výkony jsou v porovnání s týmovým kolegou Alexem Albonem podprůměrné a pravidelně startuje až z chvostu pole, zatímco se thajskobritský závodník zatím pokaždé dostal do poslední části kvalifikace a zpravidla se kvalifikuje na 14. místě. Ani v závodech Američan neexceluje. Jeho maximem je 14. příčka, Albon dvakrát skončil před branami nejlepší desítky na 11. místě.

Právě jeho výkony vyvolaly v paddocku spekulace, že by mohlo dojít k jeho vyhození ještě v průběhu sezóny. Timo Glock je přesvědčen, že jako jediná rozumná alteranativa se jeví Mick Schumacher, pokud Sargenant nevydrží.

Otázku o budoucnosti umocnil sám šéf Williamsu James Volwes, který v rozhovoru pro televizní stanici Sky Sports potvrdil, že je Sargeant „v ohrožení“ a že se musí zlepšit, aby si místo udržel. Zároveň ale vyvrací Glockovy úvahy. Tvrdí, že nechystá změnu do konce sezóny. Kdo bude novým parťákem Albona, bychom se mohli dozvědět během nadcházejících týdnů. S druhou sedačkou je spojován Andrea Kimi Antonelli, ale také mnohem zvučnější a zkušenější jména jako Valtteri Bottas nebo dokonce Carlos Sainz. Právě Španěl má nůž na krku od Audi, které chce od něj vyjádření co nejdříve.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený SvětFormule.cz (@svetformule)

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít