Preview VC Monaka: Leclercův prokletý domácí závod

Preview VC Monaka: Leclercův prokletý domácí závod

Po neplánované přestávce se kolotoč formule 1 přesouvá do ikonického Monaka, domoviny Charlese Leclerca. Pilotovi Ferrari se zatím na tamní trati lepí smůla na paty a ještě tam nedokázal triumfovat.

Historie Velké ceny Monaka sahá až do roku 1929. Vůbec první závod v úzkých monackých uličkách se datuje k 14. dubnu 1929. Tehdy podnik spadal do předválečného evropského šampionátu, avšak první závod započítávající se do mistrovství formule 1 se odjel až v roce 1950. V šedesátých letech byl znám Graham Hill jako ‚Mr. Monaco‘, díky svým pěti triumfům, avšak později jej přeskočil v počtu vítězství Ayrton Senna, který jich má na kontě šest, přičemž vyhrál pětkrát v řadě mezi lety 1989 a 1993.

Výhra v monackém vítězství se řadí mezi jezdci hned za zisk titulu a nejeden pilot se snažil dosáhnout na trojkorunu – vítězství ve Velké ceně Monaka, Indy500 a 24 hodin Le Mans. Toto ocenění se podařilo získat pouze Hillovi. Ze současného pole je tomu nejblíže Fernando Alonso, kterému chybí už jenom triumf v Indianapolis. Španěl stál na stupínku nejvyšším celkem dvakrát, stejně jako Sebastian Vettel. Nejvíce jich má ale na kontě Lewis Hamilton (3).

Leclercova kletba

Leclercova smůla v úzkých uličkách monackého knížectví začala v roce 2017, když v šampionátu formule 2 startoval ze zadních pozic, avšak dostal se do vedení. Jenže o vítězství přišel kvůli dvěma nešťastně načasovaným fázím safety caru, ale především mu všechny naděje uhasil problém se zavěšením. O rok později už hájil barvy Sauberu ve formuli 1. Opět promluvila do výsledku technika, když mu vypověděly službu brzdy. V sezoně 2019 pro něj závod skončil po nehodě už v 11. kole. Boural také v roce 2021 v kvalifikaci, přičemž si poškodil převodovku, což mu zabránilo start do velké ceny. A minulý rok mu šance na triumf před domácím publikem zmařila špatná strategie. Aby toho nebylo málo tak při předváděčce rozbil Laudovo Ferrari z roku 1974, které stojí přes milion dolarů.

Co na jezdce čeká?

Závod je vypsán na 78 okruhů, přičemž jedno kolo je dlouhé 3,4 km s 19 zatáčkami. Jezdci budou moci využít systém DRS pouze jednou, a to na cílové rovince. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou v kalendáři, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem.

 

Monoco_Circuit.png

Pirelli pro víkend v Monte Carlu zvolilo specifikace C3-C5. Vzhledem k tomu, že je Monako úzké a klikaté, tak se řadí k nejpomalejším okruhům v šampionátu, jelikož průběrná rychlost je okolo 150 km/h.

07-MC2023-Preview-EN
@Pirelli

Kdo s koho?

Red Bull už si vybudoval pohodlný náskok na druhý Aston Martin, který na něj ztrácí 122 bodů. Naopak ten by se měl začít obávat o své místo, jelikož je mu v patách Mercedes, který do Monaka přiveze jako jediný nový balíček. Kdo musí zabrat je Ferrari. Italové na úspěch zatím čekají, maximem bylo Leclercovo třetí místo v Ázerbájdžánu.

Jelikož se Velká cena Emilia Romagna nejela, tak ultimátum Nicka de Vriese od Helmuta pokračuje. Od Nizozemce se po loňském závodě v Monze čekaly velké věci, avšak přišla ledová sprcha. Nejenže kupí jednu chybu za druhou, tak výrazně zaostává za svým týmovým kolegou Júkim Cunodou. Šampion formule E se musí do tří závodů zlepšit, jinak jej nahradí někdo jiný. Ve hře je kromě Daniela Ricciarda také junior Liam Lawson, který momentálně září v japonské Superformuli nebo pilot formule 2 a jeden z kandidátů na titul Ayumu Iwasa.

Pátek 26.5 1. trénink 13:30-14:30
2. trénink 17:00-18:00
Sobota 27.5. 3. trénink 12:30-13:30
kvalifikace 16:00-17:00
Neděle 28.5. závod 17:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít