Preview VC Austrálie: Ricciardo musí zabrat

Preview VC Austrálie: Ricciardo musí zabrat

Třetí klání sezóny hostí Melbourne, Piastriho rodné město. Ovšem domácí závod to bude také pro Ricciarda, který musí začít porážet týmového kolegu Cunodu. Favoritem je nadále Red Bull s Verstappenem, kterého pomalu ale jistě stahuje Ferrari. Jenže právě u vzpírajících koníků je stále otázkou, zda se už vrátí Sainz, nebo jej ještě zastoupí Bearman.

Melbourne je nedílnou součástí formule 1 už několik desítek let, vyjma let 2020-2021, kdy byl závod zrušen kvůli pandemii koronaviru. Ovšem první podnik v Austrálii se konal ještě před druhou světovou válkou.

Premiérový závod se jel na okruhu Phillip Island coby 100 mílový silniční závod v roce 1928, jemuž dominoval Arthur Waite. Podnik s názvem Grand Prix Austrálie se odehrál až o dva roky později. Tehdy se jednalo o éru australských „speciálů“, ve které neměly vozy Bugatti své přemožitele, když vyhrály osmkrát v řadě mezi lety 1929-1932. Před vypuknutím války se velká cena ještě jela ve Victor Harbor (1937), v Bathurstu (1938) a nedaleko Lobethalu (1939).

V letech 1947-1984 se střídaly okruhy v Bathurstu, Point Cooku, Layburnu, Nuriootpy, Narroginu, Albert Parku, Southportu, Port Wakefieldu, Cavershamu, Longfordu, Lowoodu, Mallale, na Warwick Farm, v Sandown, Lakeside, Oran Parku, Vanneroo a posledních pět let v Calderu.

První podnik, který se započítával do mistrovství královny motorsportu, se konal v roce 1985 na oblíbené trati v Adelaide. Vítězem se stal finský závodník Keke Rosberg. Dva triumfy si připsal na tamním okruhu Alain Prost, Ayrton Senna a Gerhard Berger.

Od roku 1996 se kolotoč formule 1 přesunul do Albert Parku, jenž se stal již stálicí v kalendáři. Do roku 2019 (kromě let 2006 a 2010) byl úvodním podnikem sezóny, avšak kvůli covidu byl v roce 2020 a 2021 závod zrušen. Před dvěma lety se do kalendáře vrátil coby třetí závod sezóny po úvodní dvojici závodů na Středním východě.

Dráha je specifická tím, že je kombinací existujících silnic okolo Albert Parku, zejména Aughtie Drive a Lakeside Drive.

Tento okruh se zapsal do historie hororovou nehodou Martina Brundleho, když se jeho Jordan ve třetí zatáčce katapultoval poté, co najel zezadu do sauberu Johnnyho Herberta.

Přeborníkem na Albert Park byl Michael Schumacher, který získal celkem čtyři triumfy, po třech vítězstvích má Sebastian Vettel a Jenson Button. Ze současného startovního pole triumfoval Fernando Alonso v roce 2006 s Renaultem, dvakrát Lewis Hamilton – s McLarenem (2008) a Mercedesem (2015), jednou Valtteri Bottas v sezóně 2019, o rok později Charles Leclerc a minulý rok Max Vestappen.

Nejúspěšnějším týmem je McLaren, jehož vozy dojely na prvním místě 11x, o výhru méně má díky Leclercovi Ferrari. Zatímco McLaren má pět vítězství z Adelaide, tak Ferrari získalo téměř všechna vítězství v Melbourne. Lídr šampionátu Red Bull má pouze dvě.

Od té doby, co byla Austrálie zařazena do oficiálního kalendáře formule 1, se domácího závodu zúčastnilo pět jezdců. Jako první se před domácími fanoušky představil Alan Jones (1985-1986). Po něm následoval David Brabham (1990-1994), Mark Webber (2002-2013),Daniel Ricciardo (2012-2022, 2023-současnot) a Oscar Piastri (2023-současnost). Zajímavostí rovněž je, že se na start postavili dva Australané naráz pouze dvakrát, a to Webber s Ricciardem v sezóně 2012 a 2013 a díky svému nečekanému návratu v průběhu loňského ročníku doplnil Piastriho opět vždy usměvavý rodák z Petrhu.

Co na jezdce čeká?

Závod je vypsán na 58 kol na okruhu dlouhém 5,2 kilometrů se 14 zatáčkami. DRS bude jezdcům k dispozici hned čtyřikrát mezi zatáčkami 2 a 3, 8 a 9, 10 a 11 a na cílové rovince.

Australia_Circuit.png

Přestože v roce 2022 došlo k úpravě asfaltu, tak je povrch stále hrbolatý a především na začátku víkendu často kluzký.

Melbourne se svou specifikací řadí mezi nejrychlejší okruhy v kalendáři. V roce 2019 Lewis Hamilton dosáhl při zisku pole position průměrné rychlosti přes 235 km/h.

Pirelli zvolilo pro okruh v Albert Parku kombinaci směsí C3-C5, přičemž zcela nejměkčí specifikace bude využita poprvé. Tento výběr italský výrobce zvolil z toho důvodu, že vloni 10 jezdců bylo schopno odjet na C2 47 z 58 kol a tři závodníci měli tuto směs dokonce o tři kola déle. Zpravidla tak týmy jedou na jednozastávkové strategie.

03-AU24-Preview-EN

Sainz nebo Bearman?

Carlos Sainz musel vypustit velkou cenu Saúdské Arábie kvůli operaci slepého střeva. V neděli už byl sice na okruhu, ale závodit nemohl. Od třetího tréninku jej nahradil Oliver Bearman.

Na to, že měl na přípravu pouhých 60 minut, tak v kvalifikaci a závodu podal vynikající výkon. Ačkoli Ferrari stále nic nepotvrdilo, tak vše nasvědčuje tomu, že se za volant vrátí Španěl. Nad garáží je jeho jméno a dokonce absolvoval projížďku na kole po okruhu.

Ricciardo musí zabrat

Mnozí návrat Daniela Ricciarda minulý rok oslavovali a ještě před koncem sezóny jej viděli v kokpitu Red Bullu, ale… Začala nová sezóna a jakoby se Australanova aura opět narušila a vrátil se do dob v McLarenu, kdy se jeho um vytratil a nestačil ani na svého týmového kolegu.

V posledním závodě v Džiddě byl jeho výkon naprostým propadákem. V kvalifikaci na Júkiho Cunodu ztratil půl vteřiny a ani v závodě nedokázal nalézt potřebné tempo. „Korunku“ všemu nasadil, když se samovolně roztočil. Zatím to tedy vypadá, že větší šance na povýšení má právě Japonec a nad Ricciardem se stahují mračna.

Ferrari se přibližuje, Mercedes doufá ve zlepšení

V Džiddě bylo Ferrari opět o krok blíže Rudým býkům, když Leclerc skončil 18 vteřin za druhým Pérezem, zatímco před 12 měsíci ztrácelo Ferrari na Red bull přes půl minuty. Dalším pozitivem je, že Sainz s Leclercem získali dvě pódia v řadě na rozdíl od předešlého ročníku, kdy v úvodních dvou velkých cenách bylo maximem Sainzovo čtvrté místo z Bahrajnu. Jinak se nedostali ani mezi TOP 5.

Naopak Mercedes se nadále trápí a vstup do sezóny měli tragický. Na kontě mají pouhých 26 bodů a patří jim čtvrtá příčka za McLarenem. Přestože před startem sezóny hýřilo duo Lewis Hamitlon – George Russell optimismem a tvrdili, že udělali jasný krok vpřed, tak se tak nestalo. W15 se potýká především s nedostatkem gripu a nadměrným poskakováním. Pro Melbourne Stříbrné šípy dle šéfinženýra Andrewa Shovlina „navrhnou nějaké experimenty“, které by jim mohly pomoci odemknout větší výkon.

 

Pátek 22.3. 1. trénink 02:30-03:30
2. trénink 06:00-07:00
Sobota 23.3. 3. trénink 02:30-03:30
kvalifikace 06:00-07:00
závod 05:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít