Před prvními testy…

Před prvními testy…

Ačkoliv po České republice nám stále padá sníh, ve světě Formule 1 už zima končí. A definitivně skončí 1. února, kdy začínají první předsezónní testy ve španělském Jerezu.

Co se přes zimu změnilo

Zrušení dvojitých bodů a pevných restartů

Téměř ihned po posledním závodě sezony 2014 se FIA se zástupci týmů dohodlI na tom, že dvojité body jsou k ničemu a bude lepší je zrušit a zapomenout, že se něco takového vůbec někdy dostalo do pravidel. Společně s dvojitými body smetli ze stolu i plán pro pevné restarty v roce 2015. Článek pro připomenutí naleznete zde.

Vettel poprvé v červeném

Sebastian Vettel po přestupu do svého vysněného týmu si zkusil na soukromé testovací trati Ferrari ve Fioranu odřídit pár kol s dva roky starým vozem F2012, ve kterém s ním v roce 2012 bojoval Fernando Alonso o titul mistra světa. Článek zde.

Závěr vyšetřování FIA o Bianchiho nehodě

Vyšetřovatelé FIA, mezi kterými byl i Ross Brawn, Stefano Domenicalli, nebo Emerson Fittipaldi, rozhodli, že za Bianchiho nehodu může souhra několika nešťastných událostí a nelze jednoznačně ukázat prstem na jednu z nich. Mezi jeden z důvodů nehody zařadili i nedostatečné zpomalení během dvojitých žlutých vlajek. Celý překlad oficiální zprávy zde.

Žádná Formule 1 na internetu

Velký boss Formule 1 Bernie Ecclestone opět dal průchod svému skepticismu vůči moderním technologiím a v žádném případě nepřipustil možnost živých přenosů Formule 1 na internetu. Absolutně odmítl možnost nahrávání záznamů závodů, kvalifikací nebo tréninků na YouTube. Další informace zde.

Zmražený vývoj motorů není tak úplně zmražený

Několik týmů (samozřejmě nepoháněných motory Mercedes) dalo hlavy dohromady a v čele s Jamesem Allisonem, technickým ředitelem Ferrari, v pravidlech vykoumali skulinu, která jim de facto umožňuje vyvíjet motor i v průběhu sezony 2015. Jediný háček: pro Hondu to neplatilo. Honda se s tím samozřejmě nemohla smířit a po pár schůzkách se zástupci FIA a McLarenu s Hondou byla pravidla lehce pozměněna, aby byl jistý vývoj povolen i pro Hondu, v rámci fair play.

Superlicenci už asi nedostane nikdo

Na začátku roku 2015 FIA zveřejnila nová pravidla pro zisk superlicence, kterou piloti potřebují k závodění ve Formuli 1. Reagovala tak na rekrutování čím dál mladších a nezkušenějších jezdců. Zvláště naverbování teprve sedmnáctiletého Verstappena do Toro Rossa zvedlo vlnu kritiky a otázek nejen od fanoušků, ale i odborníků. Nicméně nová pravidla jsou velmi přísná. Krom rozumného požadavku osmnácti let a více (piloti Formule 1 by asi měli být schopni řídit i normální auto) boduje umístění v nižších motorsportových šampionátech. Při tom lehce znevýhodňuje šampionáty Renaultu, který je kvůli tomu trošku naštvaný. Nicméně při těchto pravidlech by se ve Formuli 1 v posledních letech neobjevil například Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Jenson Button, ani Sebastian Vettel (a tomu to při tom docela šlo). Všechny informace o superlicencích zde.

McLaren je v balíku

To prakticky řekl závodní ředitel týmu Eric Boullier, když prozradil, že McLaren žádného titulárního sponzora vlastně vůbec nepotřebuje, ačkoliv nějakého úpěnlivě hledá. Cpát peníze McLarenu je totiž speciální výsada a ne každá firma má takto hluboko do kapsy.

Virtuální Safety car

FIA objasnila další znejasnění pravidel, když v reakci na nehodu Julese Bianchiho zavedla takzvaný „virtuální Safety Car“. Využíván bude v případech, kdy okolnosti nebudou dost špatné pro Safety Car, ale na druhou stranu moc špatné pro dvojité žluté vlajky. Ale jenom někdy a někde. Konkrétnější informace zde a zde.

Caterham&Marussia

Kolem těchto dvou týmů se momentálně vznáší tolik otazníků, že Hádankář z Batmana by s nimi sám měl problém. Ani jeden tým není schopen konečně říci, zda-li se letošní sezony vůbec zúčastní, nebo zda-li kvůli finančním problémům skončí na dobro. Střídavě se objevují zprávy o záchraně a naprosté zkáze. Takové HRT alespoň umělo říct „KONEC“.

Změny v jezdeckých sestavách

Mercedes

Mercedes bude i v letošním roce dominovat závodit s dvojicí Nico RosbergLewis Hamilton. Hamilton si přes zimu užíval pocitu vítězství, zatímco Rosberg meditoval.

Red Bull

Z Red Bullu po mnoha letech, mnoha titulech, mnoha pole-positions, mnoha nejrychlejších kolech, mnoha vítězstvích a mnoha různých designů závodní helmy odešel Sebastian Vettel. Rakouský tým tak sáhl do své juniorky, udělal ententýky a v roce 2015 za něj bude závodit dvojice Daniel RicciardoDaniil Kvyat.

Williams

Tým z Grove přes zimu posbíral pár nových sponzorů (ke smůle Lotusu) a bude pokračovat ve svém návratu na špičku pole s dvojicí Valtteri BottasFelipe Massa. Claire Williamsová při tom do nebe vychválil hvězdu budoucnosti Bottase a pár pochval hodila i k Massovi.

Ferrari

Italský vzpínající se kůň se velmi rád rozloučil se svou hvězdou Fernandem Alonsem, který si moc neporozuměl s dočasným šéfem Marcem Mattiacim (ten si zase neporozuměl s vedením Ferrari a letěl o pár chvil později). V roce 2015 tedy Ferrari bude jezdit s dvojicí RäikkönenVettel, kteří jsou oba velkými kamarády a oba vloni dostali pořádně naklepáno od svých týmových kolegů a nových pravidel, a hledají svou ztracenou rychlost.

McLaren

Podobně jako Sergio Perez, ani Kevin Magnussen se ve Wokingu moc neohřál. Po pouhém jednom roce po boku Jensona Buttona, který se nějakým zázrakem stále drží ve Formuli 1 (ke konci sezony na to vždycky nějak šlápne), dánský mladík závodní sedačku opustil a zamířil na střídačku McLarenu. Britský tým, který letos bude exkluzivním odběratelem motorů Honda (což jim nikdo momentálně ani moc nezávidí), bude zaměstnávat dvojici Jenson ButtonFernando Alonso, ačkoliv druhý jmenovaný už jeden rok v britském týmu strávil a moc rád z něj odešel s pochroumanými vztahy. Ale na tiskovce si na fotce podal ruku s Ronem Dennisem a oba se moc pěkně culili, tak co by se mohlo pokazit?

Force India

Force India je spokojena s mexickými sponzory i vysokým blonďákem, takže letos bude pokračovat se Sergiem PerezemNicem Hülkenbergem (zase na něj nezbylo místo v lepším týmu).

Toro Rosso

Italská sestra Red Bullu oplakala odchod stále mladého Daniila Kvyata do Red Bullu a poněkud přestárlého Jean-Erica Vergneho do testovací sedačky Ferrari. Na jejich místa dosadila dva mladíky, z nichž 50% ani nemůže řídit auto na silnici nebo pít šampaňské na pódiu. Zkrátka o dvojici Carlos SainzMax Verstappen na internetu už koluje mnoho vtipů.

Lotus

Britský tým po loňském propadáku se i letos spokojí s nespokojeným Romainem Grosjeanem a platícím Pastorem Maldonadem (ten je spokojený, dokud má dostatek náhradních předních křídel k rozbíjení).

Sauber

Švýcarský tým si uvědomil, že celou sezonu 2014 musel platit Adrianovi Sutilovi, takže ho vykopl. Esteban Gutierrez si našel místo rezervního pilota Ferrari, kam odtáhl i své mexické sponzory. Tým se tedy do svých vozů letos usadí brazilskou banku (Banco Do Brasil) a téměř neznámou švédskou společnost zabývající se něčím s letadly (Volito Aviation) Zastupovat své společnosti budou Felipe NasrMarcus Ericsson.

Nové vozy

Díky menším zásahům do pravidel již letos budeme vídat mnohem méně falických předních částí vozů, takže by Formule 1 po pár letech mohla zase mít docela pěkné vozy. Většina týmů již ty své odhalila (pouze Red Bull si to nechává na ráno před začátek prvního testu), takže už teď se můžeme pokochat tou krásou (a Sauberem).

Mercedes

Mistrovský tým měl docela dobré auto, takže významných změn se dočkala především přední část vozu, aby nos vyhovoval novým pravidlům. Zbarvení stříbrné s troškou tyrkysové. Mercedes už si s vozem vyjel i na trať v rámci svého filmovacího dne na Silverstonu.

McLaren

McLaren se zbavil své špičky a do auta narval nový motor Hondy. Bočnice jsou smutně prázdné, neboť nového sponzora tým nenašel. Zbarvení stříbrné s troškou červené.

Force India

Nos zůstal poměrně podobný tomu loňskému, ale černá barva trošku zmírňuje jeho ošklivost. Zbarvení stříbrné s troškou černé a oranžové. Tým očividně nadobro opustil indické barvy, které vloni tým tak vynášel do nebe.

Lotus

Britský tým očividně opustil sponzor Total, takže na voze trošku ubylo červené. Odešla také Rexona (Williams jí čmajzl). Z vozu díky pravidlům zmizela vidlička na nose, který se nyní docela podobá tomu u Mercedesu. Vypadá to, že tým také upustil od jmen pilotů za airboxem. Jinak je vůz celkem pěkný a velmi černo-zlatý.

Williams

Britský tým vloni měl auto, které většina lidí považovala za nejkrásnější v poli. Tým letos ale zkrátil o polovinu falus na nose vozu, čímž o polovinu zvětšil jeho divnost. Nicméně zbytek vozu je stejně jako ten loňský hezky uhlazený a samozřejmě s nádherným zbarvením Martini, které tým použil v loňském roce.

Sauber

Sauber po nejhorší sezoně ve své historii odhodil piloty, odhodil šedé zbarvení a očividně i všechny sponzory. Auto nabarvil zářivou modro-žlutou kombinací, za kterou může především sponzor Banco do Brasil. Ale tato barevná kombinace udělala radost určitě i Švédu Ericssonovi. Špička nosu vypadá shora trošku rozplácle a zespoda trošku nafouknutě.

Ferrari

Italský tým chce především rychlé auto, ale při této snaze se mu podařilo postavit auto i docela pěkné. Zbavil se ošklivého nosu, díky kterému auto vypadalo spíše jako tank. Nos je delší a na pohled příjemnější. Na první pohled jde poznat i předělané zavěšení, které ovšem i navzdory protestům Kimiho Räikkönena zůstalo typu pull-rod. Zbarvení je samozřejmě červené s troškou černé a bílé.

Toro Rosso

Druhá italská stáj se se svým vozem projela po trati v Misanu v rámci filmovacího dne a vypadá velmi pěkně. Velmi tenký nos svým vzhledem připomíná nos Ferrari. Navzdory očekáváním však vůz nemá pomocná kolečka pro mladou jezdeckou dvojici Verstappen – Sainz.

Testy

Zítra tedy začíná první čtyřdenní test v Jerezu, kde dostaneme první náčrtek toho, jak je který vůz rychlý nebo funkční. Velká pozornost se jistě dostane McLarenu, který se bude především snažit odjet co nejvíce kol s novým motorem Honda. Když to tým zkoušel vloni v testu po posledním závodě v Abu Dhabi, tak s Hondou moc neujel. Týmy také vyzkouší nové směsi pneumatik Pirelli, které tvrdí, že například superměkká směs je úplně přepracovaná. Moc reprezentativní výsledky ale nečekejte, v Jerezu je stále dost zima a pneumatiky budou velmi daleko od ideálních teplot. Posledních pár dní navíc v Jerezu prší, takže se ke slovu možná dostanou i směsi do mokra.

Sdílejte na: