Ohlédnutí za sezónou (1/3): Bitva titánů s hořko-sladkým koncem

Ohlédnutí za sezónou (1/3): Bitva titánů s hořko-sladkým koncem

Letošní sezóna se bez debat zapíše do historie formule 1 jako ta nejnapínavější. Konečně nebylo od poloviny sezóny jasné, kdo získá mistrovskou trofej. Navíc o titul tentokrát bojovali jezdci ze dvou týmů. Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton za volantem Mercedesu a mladá puška Max Verstappen z Red Bullu. Rozhodovalo se do posledního kola posledního závodu. Avšak tuhé boje probíhaly i ve středu pole.

Uprchlík Masi a jeho trofej za „nejpodivnější tresty a restarty“

Letos ředitelství závodu udělalo spoustu podivných rozhodnutí. Mezi ty nejkontroverznější patří restart a následné dojetí VC Belgie za safety carem. Jednalo se o nejkratší závod v historii. Kvůli silnému dešti se odkroužila pouhá dvě kola a udělovala se pouze polovina bodů.

Za vypíchnutí pak stojí zejména činy Michaela Masiho ze samého závěru Velké ceny Abú Zabí. Měl proběhnout restart do posledního kola závodu, přičemž mezi prvním Hamiltonem a druhým Verstappenem bylo několik jezdců o kolo zpátky. Nejprve Masi nařídil, aby zůstalo pořadí nezměněné. Nicméně pár metrů před zajetím safety caru do boxů Masi povolil předjet právě těmto jezdcům zpomalovací vůz, ale ostatní vozy, které byly mezi Verstappenem a Sainzem musely zůstat ve stejném kole jako lídr. Při restartu byl vůz Mercedesu a Red Bullu bok po boku a Nizozemec se dostal do vedení. Právě tato situace vedla k pozdějším sporům, zda byl Verstappenův titul zasloužený, nebo mu jej FIA darovala a Hamilton od té doby mlčí. Jeho „bobřík mlčení“ dokonce zapříčinil spekulace o jeho konci v královně motorsportu. A po zamávaní šachovnicovou vlajkou se po Masim slehla zem…

Mercedes: Hamilton pod tlakem, Bottas nevýrazný

Mercedes sice získal titul mezi konstruktéry, ale na růžích rozhodně ustláno neměl. Valtteri Bottas na začátku sezóny podával relativně solidní výsledky. Posléze ale jeho forma začala upadat a podával nemastné neslané výkony. Proto se vedení týmu později rozhodlo, že jej bude používat jako „pokusného králíka“ a nasazovali mu nové díly, aby je otestoval před tím, než je dostane Lewis Hamilton.

Ovšem ani Brit nebyl letos bezchybný. Vzpomeňme si například na závod v Baku, kde se mu vůbec nepovedl restart a nezvládl nájezd do první zatáčky, kvůli čemuž se propadl až za bodované pozice.

Ačkoliv v interním souboji mají stejný počet pole positions – oba mají po pěti, tak co se týká celkově kvalifikací, tak tam měl Brit jasně navrch (16:6). Nejhorší startovní pozici měl v kvalifikačním sprintu v Itálii a Brazílii, kde startoval do závodu z pátého místa. Zatímco Bottas stál nejhůře na 10. místě, a to na startu Velké ceny Ázerbájdžánu. Ani v závodech na Hamiltona neměl. Brit triumfoval osmkrát, Fin pouze jednou. Přesto ale Hamilton v počtu vítězství překvapivě nevede…

Red Bull: Verstappen držitelem rekordů, Pérez „legendární brzdou“

Red Bull se letos vyšvihnul. Přestože nastoupil do uplynulé sezóny pouze s upgradovaným monopostem ze sezóny 2020, tak byl rovnocenným soupeřem Mercedesu a v mnoha případech mu dělal vrásky na čele. Zejména pak mladá puška Max Vestappen. Nesmí se ale tentokrát zapomínat ani na druhý vůz red bullu, který pilotoval Sergio Pérez. Rakouská stáj se po několika letech totiž dočkala jezdce, jenž obstojně plnil podpůrnou roli jedničky. Kromě toho Mexičan opět ukázal, jak dokáže kouzlit s pneumatikami.

Verstappen s Hamiltonem si však jeli svoji vlastní ligu, přičemž nizozemský závodník vedl kromě šampionátu jezdců, který opanoval, také tabulky s vítězstvími, pole positions a koly ve vedení.

Pole positions Vítězství Kola ve vedení
Verstappen 10 10 652
Hamilton 5 8 297

Pérez sice v některých závodech zaostával, ale celkově byla jeho sezóna vydařená, přičemž dokázal jednou triumfovat – v ulicích Baku – a čtyřikrát dojel třetí. A především v závěrečném podniku v Abú Zabí se ukázal jako skvělý týmový hráč, když po několik kol, kdy byl ve vedení, „brzdil“ druhého Hamiltona. To je přesně to, co Red Bullu několik let scházelo.

Ferrari zpět v nejlepší trojce

Forma italského týmu šla rapidně nahoru, což se projevilo i na výsledcích. V ročníku 2020 skončili až na šestém místě se 131 body, letos získali o 192,5 více. Rovněž mají na kontě pět pódiových místění. Na Silverstone dojel jako druhý do cíle Charles Leclerc. Nováček v týmu Carlos Sainz pak skončil druhý v Monaku, a třikrát třetí (VC Maďarska, VC Ruska, VC Abu Zabí).

Byť byl Španěl v týmu nováčkem, tak byl Leclercovi vyrovnaným soupeřem. Zatímco před letní přestávkou byl lepší Leclerc, který dvakrát startoval z pole position, tak ve druhé polovině sezóny měl nepatrně navrch naopak Sainz. Ale v závodech už kraloval převážně Leclerc, přestože Sainz má více stupňů vítězů.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít