Max Verstappen byl v Brazílii na cestě k vítězství, nakonec mu však zbyl jen hořký pocit a frustrace, když ho sestřelil o kolo zpět jedoucí Esteban Ocon. Přestože se ale asi najde jen málo těch, kteří jeho emoce nechápou, je to právě Nizozemec, kdo se musí z nehody poučit.
Max Verstappen měl v neděli fantasticky rozjetou Velkou cenu Brazílie. Skvěle načasovanými a dostatečně (resp. nijak přehnaně) agresivními manévry se v úvodu závodu propracoval na druhou pozici a díky brilantní práci s pneumatikami spolu s Red Bullem trumfnul Mercedes, aby se dostal do čela před vedoucího Lewise Hamiltona. V té chvíli se zdálo, že má závod ve svých rukou.
Pak ale přišel neuvěřitelný začátek 43. kola. Esteban Ocon, který měl čerstvě přezuto na superměkké pneumatiky a snažil se zbavit ztráty jednoho kola, Verstappena dojel na konci cílové rovinky a zaútočil do Sennova esíčka.
Verstappen, přesvědčen o tom, že jako aktuální držitel výsostné první pozice má právo nebýt ohrožován, s Oconem bojoval, načež mu ve druhé zatáčce zavřel dveře. Došlo ke kontaktu, vzájemné kolizi a ztrátě prvního místa, kterou už Nizozemec ani přes veškerou snahu nedohnal.
Asi by se v tu chvíli nenašel nikdo, kdo by se nepodivoval nad tím, co Ocon svým manévrem zamýšlel a jak se vůbec může dostat do kontaktu s vedoucím jezdcem závodu. Snad každý soucítil s Nizozemcovou frustrací a rozhořčením.
Verstappen si po závodě nejprve došel pro Ocona a důrazně mu své emoce dal najevo. Vysloužil si za to dva dny veřejně prospěšných činností podle uvážení FIA.
Po šarvátce se pilot Red Bullu odebral ke stupňům vítězů, kde Kimimu Räikkönenovi líčil, co se na dráze stalo.
„Ocon mě sestřelil…“ řekl Verstappen. „Z prvního místa… Chtěl se vrátit do vedoucího kola…“
Rozhovor poslouchal i vítěz závodu Hamilton, který opáčil: „On se ale smí vrátit do vedoucího kola…“
Verstappen odvětil: „Jo, jo, já vím. Ale přece… Nemůžeš narazit do lídra závodu, to přece nejde, ne?“
Hamilton s Verstappenem nadále nesmypatizoval: „Tys měl ale víc co ztratit než on. On neměl co ztratit. Zato tys mohl jenom ztratit.“
A přesně tohle je klíčová rada od čerstvě pětinásobného mistra světa. A také pointa celého zamyšlení. Je to totiž Max Verstappen a nikdo jiný, kdo se musí nad incidentem zamyslet, kdo se z něj musí poučit. Chce-li využít svého nepochybného talentu a jednoho dne dosáhnout takových statistik, jako právě Hamilton.
Bez jakýchkoliv emocí, jakéhokoliv posuzování situace, tvrdá fakta jsou taková, že Verstappen měl závod v momentě incidentu už vyhraný. Potřeboval pouze dovézt auto do cíle. Následně kolidoval s Oconem. V cíli byl druhý. A body se udělují za výsledek v cíli, nikoliv nárok na spravedlnost.
V žádném případě se nesnažím říci, že viníkem incidentu byl naopak Verstappen. Samotnou kolizi vlastně vůbec není třeba posuzovat. Klíčové totiž je, že Verstappen si musí uvědomit, že incidentu mohl předejít.
Jedna věc totiž je, kdo za kolizi může. Druhá ale je, zda bylo vůbec nutné, aby k ní došlo. Verstappen mohl být stokrát v právu, musí ale vědět, že jít do zbytečného souboje znamená jít do zbytečného rizika.
Znamená to zapomenout se soustředit na to hlavní, tedy výsledek, a upřednostnit momentální pocit, že já jakožto vedoucí jezdec mám výsostné právo nebýt ohrožován. Pocit, jehož výsledkem nebylo nic jiného než zbytečná bodová ztráta.
Max Verstappen je beze sporu nesmírně talentovaný mladý jezdec. Jezdec, který letos dokázal osobnostně vyrůst, dát zapomenout na incidenty nabitý úvod sezóny a stát se pilotem, který umí jet nejen agresivně, ale i takticky nebo šetrně k pneumatikám.
Nyní ale potřebuje pochopit, že osobnostní růst tím zdaleka nekončí. Aby mohl být vícenásobným šampionem, musí pochopit, že nestačí jen umět kontrolovat, co na trati dokáže on sám, ale kontrolovat i to, co na trati dělají ostatní.