FIA zveřejnila zprávu o vyšetřování Hubertovy smrtelné nehody

FIA zveřejnila zprávu o vyšetřování Hubertovy smrtelné nehody

Francouzský závodník zahynul v loňském roce po velmi vážné havárii v hlavním závodě Formule 2 v belgickém Spa-Francorchamps.

Mezinárodní automobilová federace uveřejnila zprávu z vyšetřování havárie v hlavním závodě Formule 2 v loňském roce v Belgii, při které zahynul Francouz Anthoine Hubert a byl velmi vážně zraněn Američan Juan Manuel Correa.

Nehoda se odehrála ve druhém kole sobotního závodu. Odstartoval ji Francouz Giuliano Alesi, na jehož monopostu “s vysokou pravděpodobností” došlo při průjezdu zatáčkou Eau Rouge ke ztrátě tlaku v pravé zadní pneumatice.

Alesi pozadu trefil bariéru na levé straně trati. Úlomky z jeho vozu se dostaly zpátky na závodní dráhu.

Ve snaze vyhnout se vozu svého týmového kolegy, vyjel Švýcar Ralph Boschung více doprava, stejně jako za ním jedoucí Hubert. Rozdíl v rychlostech a intenzitě úhybných manévrů však zapříčinil kontakt mezi Boschungem a Hubertem. Stalo se tak v přímé návaznosti na Alesiho vlastní kolizi, ještě před vyvěšením žlutých vlajek.

Hubert při kontaktu s vozem týmu Trident přišel o přední křídlo a v rychlosti 262 km/h ztratil nad vozem kontrolu. O chvilku později v rychlosti 216 km/h narazil do bariéry přibližně pod úhlem 40 stupňů, což vyústilo v přetížení 33,7 g.

Po ráně, při níž bariéra absorbovala většinu kinetické energie Hubertova vozu, se Francouz přitočil do cesty dalšímu soupeři.

Tím byl Correa, jenž krátce předtím najel na úlomky z Alesiho vozu, což zapříčinilo selhání zavěšení a ztrátu předního křídla a učinilo také jeho vůz neovladatelným.

Correa v rychlosti 218 km/h téměř pod pravým úhlem trefil Huberta v oblasti kokpitu. Zatímco Američanův vůz byl vystaven přetížení 65,1 g, činilo v případě Huberta zrychlení 81,8 g. To odmrštilo jeho vůz rychlostí 105,4 km/h znovu do bariéry, od které se odrazil zpátky na dráhu.

Vyšetřování nezjistilo žádné pochybení v reakcích jednotlivých závodníků, stejně tak práci traťových maršálů a zdravotního týmu.

Dvojité žluté vlajky byly vyvěšeny 2,5 sekundy po kontaktu Huberta s Correou, červené pak o další 2,7 sekundy později.

Odezva lékařského a záchranného týmu začala 12 sekund poté, co Alesi ztratil kontrolu nad svým vozem. První zhodnocení zdravotního stavu Anthoina Huberta proběhlo 54 sekund po vyvěšení červené vlajky.

Z havarovaného vozu Juana Manuela Correy vytékalo palivo, které 16 sekund po vyvěšení červených vlajek vzplálo. Maršálové jej však do dvou sekund uhasili.

První vyprošťovací tým dorazil na místo nehody do dvou minut od začátku havárie.

Závěry vyšetřování:

  • Sled událostí vyústil v rozsáhlou a komplexní sérii havárií čtyř jezdců, která nakonec vedla k bočnímu nárazu ve vysoké rychlosti mezi vozy Juana Manuela Correy a Anthoina Huberta.
  • Dynamika kolize mezi dvěma vozy z pohledu rychlosti a trajektorie byla tak výrazná, že došlo k přenosu a disipace vysoké úrovně energie, výsledkem čehož bylo s životem neslučitelné trauma Anthoina Huberta a velmi vážná zranění Juana Manuela Correy.
  • Není žádný jeden specifický důvod, po detailní analýze různých fází nehody byla identifikována série dílčích faktorů, které přispěly k závažnosti havárie.
  • Vyšetřování neodhalilo žádný důkaz, že by některý z pilotů nedokázal adekvátně zareagovat na signál žlutou vlajkou nebo okolnosti na trati.
  • Reakce traťových komisařů a ředitelství závodu při udílení signálů a povolávání záchranných složek ve vztahu k havárii byly včasné a správné.

FIA nakonec dodává: “Zlepšování bezpečnosti je kontinuální proces, závěry z této havárie i dalších podobných z celého světa budou zahrnuty do pokračující práce FIA ve snaze nadále podpořit bezpečnost motoristického sportu. Bezpečnostní oddělení FIA s podporou Národních sportovních autorit v každé (dotčené) zemi provedlo v roce 2019 vyšetřování 28 vážných a smrtelných havárií spojených s okruhovým závoděním.”

Sdílejte na:
Zavřít