Fan-store.cz

Bylo závodění dříve obtížnější? Nevím, říká Räikkönen

Bylo závodění dříve obtížnější? Nevím, říká Räikkönen

Kimi Räikkönen je známý tím, že se s ostatními jezdci v mnoha ohledech neshodne nebo názor nemá. Ani v případě nostalgie tomu není jinak. Plno jezdců si stěžuje na jednoduchost řízení současných monopostů. Podle finského pilota je složité říct, zda jsou současné vozy přívětivější.

Na sezónu 2021 se připravuje nový soubor pravidel a mnoho jezdců – včetně pětinásobného mistra světa Lewise Hamiltona – by si přálo větší fyzické zatížení. Romain Grosjean se nechal slyšet, že i jízda v motokáře je obtížnější než jízda v současné Formuli 1.

Novináři chtěli na toto téma vyzpovídat také Kimiho Räikkönena, který v královně motorsportu závodí od roku 2001 (s dvouletou pauzou v sezónách 2010 a 2011). Ten má odlišný pohled na věc.

„Je to jednodušší nebo těžší? To se nedá říct. Když začnete přemýšlet nad tím, jaké to bylo před 10 lety, hraje svou roli i paměť, nemůžete si to pořádně vybavit,“ říká mistr světa z roku 2007.

„Možná to není stejné. Pokud byste se mě zeptali před 10 lety, řekl bych vám, že to je OK, protože je to jen o přizpůsobení.“

„Když se po zimní přestávce vrátíte do monopostu, cítíte, že je to těžší. Váš krk přestává po 20 kolech zvládat zátěž. Když do auta sednete podruhé, cítíte tu bolest, ale zvykáte si na ní a najednou vám to tak složité nepřijde.“

Lewis Hamilton se před GP Kanady dostal do názorového střetu s Landem Norrisem. Podle pětinásobného mistra světa není správné, že Formuli 1 dokáže řídit mladý teenager.

Räikkönen debutoval v roce 2001 ve věku 21 let. Zažil éru desetiválců a osmiválců, souboj výrobců pneumatik, tankování během závodů a zákaz výměny pneumatik.

„Nemyslím si, že to dřív bylo jiné,“ reagoval 39letý Fin. „Některé závody jsou obtížnější. Tehdy jsme více testovali a adaptace pro nás byla jednodušší.“

„Kdykoliv jedete naplno a na limitu, je to pro vás obtížné. Někdy je to jednodušší. Někdy máte tak perfektní auto, že se vám to zdá až příliš snadné.“

„Jedete, zajíždíte rychlé časy na jedno kolo, vše funguje a nic necítíte. Jindy je to bolestivá zkušenost, s autem musíte bojovat.“

Jeden z návrhů, jak současnou jízdu v monopostu F1 fyzicky ztížit, je snížit účinnost posilovače řízení. Kimi Räikkönen se v roce 2001 zúčastnil závodů, ve kterých posilovač řízení k dispozici neměl, ale i tak si zvykl.

„První Sauber, který jsem v Mugellu testoval, neměl žádný posilovač. Dostali jsme ho až v Monze, takže jsem polovinu roku závodil bez něj. Musíte to zvládnout s tím, co dostanete do rukou,“ zakončil rozhovor s novináři Iceman.

Sdílejte na: