Toro Rosso Ocona neangažuje kvůli tomu, že je juniorem Mercedesu

Toro Rosso Ocona neangažuje kvůli tomu, že je juniorem Mercedesu

Další pilot z líhně Mercedesu má kariéru ve Formuli 1 nahnutou, a to především díky „zachránci“ jeho stávajícího zaměstnavatele, miliardáři Lawrenci Strollovi, jenž stáj Force India odkoupil. Pro Ocona je skutečnost, že je juniorem Mercedesu spíše přítěží.

Krátce před závodem v Belgii byl tým Force India odkoupen otcem pilota Williamsu Lance Strolla, Lawrencem, jehož cílem je svého syna ukotvit v lepším týmu. A to mu současná situace umožní skrze vlastnictví Racing Point Force India.

Force India nakonec dostala zelenou pro start v #BelgianGP. Nastoupí coby nový tým Racing Point Force India. Přichází však o všechny doposud získané body a propadá se v Poháru konstruktérů na poslední místo za Williams (4 body). pic.twitter.com/nd9F4L5gvb

— SvětFormule.cz (@svetformule) 23. srpna 2018

Lance by měl zaujmout místo po Estebanu Oconovi, který se tak stal volným na trhu s jezdci. Nejprve byl spojován s Renaultem, kde mu vypálil rybník Daniel Ricciardo. Poté se spekulovalo o příchodu do McLarenu, ve kterém by jezdil po boku Carose Sainze. Jenže údajně byl Ocon pro kokpit McLarenu příliš vysoký a stáj z Wokingu nakonec angažovala Landa Norrise. Přesto šéfové obou týmů Zak Brawn (McLaren) a Cyril Abiteboul (Renault) vyjádřili nad nejasným pokračováním Ocona v královně motorismu lítost, neboť si jsou vědomí jeho kvalit.

Pro francouzského závodníka tak zbyly poslední dvě alternativy pro setrvání ve Formuli 1 v roli stálého jezdce, buďto převzít u Williamsu kokpit po Lanci Strollovi, nebo přejít k Toro Rosso.

Italská stáj se letos dostala do poměrně obtížné situace, neboť po letech nemají ve svém juniorském programu jezdce, který by mohl vstoupit do Formule 1, přičemž mají volné místo po Pierre Gaslym a budoucnost Brandona Hartleyho u týmu je na spadnutí.

Zachránil Ricciardo Hartleyho a jeho podprůměrnou výkonnost?https://t.co/Hom0maGON1

— SvětFormule.cz (@svetformule) 11. srpna 2018

Poradce rakouské stáje Dr. Helmut Marko se nedávno nechal slyšet, že mají dlouhý seznam kandidátů, údajně by na něm mělo figurovat deset jmen. Jestli obsahoval i Francouzovo jméno, těžko říct. Nicméně po posledním vyjádření šéfa týmu Christiana Hornera vypadává Oconovi bohužel i tato alternativa.

„Vzhledem k poměrně nízké investici Mercedesu, bylo jejich výhodou, že pomohli těmto klukům dostat se do Formule 1. Ale nyní se zdá, že je to spíše zátěží být pilotem Mercedesu,“ čímž Horner naráží na smutné osudy talentovaných mladíků, jež patřili či patří pod křídla německé stáje.

Vloni to byl Wehrlein, pro kterého nenašel Mercedes místo a Němec se tak vrátil zpět do DTM. Letos to zase nevypadá vůbec růžově s třiadvacetiletým Francouzem závodícím v růžovém autě. Opravdu to vypadá, že být juniorem Mercedesu je spíše přítěží, protože u konkurence, jež pohání jiné motory, jsou pro ně dveře zavřené.

„Bláznivé na celé situaci je, že máme jezdce jako je Ocon, který by mohl skončit příští rok bez sedačky. Pokud by byl smluvně volný, byl by pro Toro Rosso vážným kandidátem. Ale Red Bull nebude investovat do jezdce Mercedesu, pochopitelně. Očekával bych to i obráceně,“ řekl Horner.

Podle něj se i za cenu velkého rizika vyplatí angažovat svého juniora do továrního/mateřského týmu, přičemž připomíná, že oni to v několika případech dokázali. Nejčerstvějším příkladem je Pierre Gasly, v minulosti to byl Max Verstappen, Daniel Ricciardo a Sebastian Vettel.

„Měli jsme velmi úspěšný juniorský program, a Red Bull má juniorskou stáj, do které investoval. A to přineslo se Sebem, Danielem a Maxem své ovoce. S Pierre Gaslym (následovník Daniela Ricciarda, pozn. red.) uvidíme. A dal nám nespočet příležitostí, jako například Carlose Sanize.“

Ačkoliv Red Bullu nyní junioři, kteří by mohli vstoupit do F1, scházejí, čímž vzniklo jakési „okno“, tak Horner zůstává optimistický, protože v nižších sériích, a zejména v motokárách, se pohybuje množství mladíků, kteří talent nepostrádají. Jeden závodník z F3 byl dokonce na seznamu potenciálních uchazečů o místo u Toro Rosso, ale pro superlicenci neměl dostatek bodů.

„Trh je sporadický. V F3 máme Dana Ticktuma, který šampionát vyhrál, avšak všechny tyto věci jsou zacyklené.“

„Neustále se poohlížíme po mladých a vznikajících talentech, takže si nemyslím, že bude okno (mezera mezi Formulí 1 a dalšími nižšími sériemi, do F1 chodí zpravidla jezdci závodící v „přestupní stanici“ F2, pozn. red.) otevřené příliš dlouho. Zkoumáme kořeny, investujeme do mládí. Momentálně máme dobré juniorské závodníky v motokárách, Harryho Thompsona a Jonnyho Edgara. Musíte to jít zkusit ke kořenům a podporovat mladé talenty,“ uzavřel 44 letý rodák z britského Royal Leamington Spa.

Pokud přijde rodákovi z Évreux nabídka z Williamsu a bude chtít závodit ve Formuli 1 i příští rok, tak ji bude muset přijmout i za cenu, že si zřejmě pohorší. Každopádně by byla škoda, kdyby F1 ztratila dalšího talentovaného jezdce.

Sdílejte na:
Zavřít