Světová rada motorsportu schválila změnu pravidel

Světová rada motorsportu schválila změnu pravidel

Světová rada motorsportu FIA oficiálně přijala rozšiřující změny pravidel, které formule 1 přijala jako opatření proti tvrdým dopadům ekonomické krize způsobené pandemií covidu-19.

Nejvýznamnější změnou je snížení rozpočtového stropu ze 175 milionů na 145 milionů dolarů. V následujících letech se bude ale dále snižovat na finálních 135 milionů.

Provizorně byly do pravidel zahrnuty také závody bez přítomnosti fanoušků. V případě, že se takový závod pojede, si tým přiveze maximálně 80 zaměstnanců, přičemž aktivně operovat může jen s 60.

Omezené bylo i testování v aerodynamickém tunelu. Od roku 2021 bude navíc fungovat dle tzv. poměrného systému – tým, který skončil v poháru konstruktérů poslední, bude moci strávit v aerodynamickém tunelu více času, zatímco úřadující šampioni naopak.

Maximální testovací doba v aerodynamickém tunelu bude odvozena od referenčního času (100 %). Jiné pak budou hodnoty pro týmy v sezóně 2021 a jiné v sezóně 2022.

Pořadí mezi konstruktéry: 2021 (% referenčního času) 2022 (% referenčního času)
1. místo 90 70
2. místo 92,5 75
3. místo 95 80
4. místo 97,5 85
5. místo 100 90
6. místo 102,5 95
7. místo 105 100
8. místo 107,5 105
9. místo 110 110
10. místo nebo nový tým 112,5 115

Největším oříškem byla v posledních dnech otázka tzv. přenosných komponent (neboli komponent, které vyvíjí a vyrábí velký tým a nabízí je k prodeji ostatním týmům). Přenosné komponenty si budou moci velké týmy ze svých nákladů vyškrtat, zároveň bylo zabráněno překroucení pravidla ve prospěch velkého týmu (malý tým by vyvíjel pro velký tým).

Souhrn přijatých pravidel:

  • Zmražení vývoje určitých komponent mezi sezónami 2020 a 2021 (do seznamu spadá šasi, převodovka apod.)
  • Systém žetonů pro případné modifikace
  • Omezení vývoje pohonných jednotek pro rok 2020
  • Zjednodušení podlahy ve snaze snížit navýšení přítlaku pro rok 2021
  • Zvýšení minimální povolené hmotnosti pro rok 2021 na 749 kg
  • Umožněné pořádání závodů bez přítomnosti fanoušků, případné zavádění maximálního povoleného počtu zaměstnanců v paddocku
  • Povolené testování nové sady pneumatik Pirelli během 2. volného tréninku
  • Omezené aerodynamické testování
  • Přísnější omezení aerodynamického testování od roku 2021 a dále (viz tabulka)
  • Zvýšení výjimečného ročního bonusu za sportovní výsledky z 10 na 12 milionů dolarů
  • Odvody z platu zaměstnanců sníženy z 15 na 13,8 %
  • Regulace zábavních činností týmu (rozpočtový strop stanoven na 1 milion dolarů)
  • Malé týmy se nemusí zabývat vývojem a výrobou součástí, které byly označeny jako TRC (tzv. přenosné komponenty)
  • Zabraňuje se „překlopení“ (malý tým nesmí dodávat součásti velkým týmům, aby se neobcházel rozpočtový strop)
Sdílejte na:
Zavřít