Středeční návrat do historie: GP Japonska 2005

Středeční návrat do historie: GP Japonska 2005

Tento týden zavítáme do země vycházejícího slunce, přesněji do roku 2005. Právě zde se konal předposlední závod sezóny, a ačkoliv bylo o jezdeckém titulu rozhodnuto, nikdo nohu z plynu nesundal. Rozhodně ne Kimi Räikkönen, který startoval ze zadních pozic…

Dnes večer F1 spustí stream GP Japonska 2005. Tento závod je fanoušky Kimiho Räikkönena považován za jednu z největších srdcovek. Není se čemu divit – to, co se tehdy odehrálo na japonské Suzuce, rozhodně nelze zapomenout.

Před závodem

GP Japonska 2005 byla předposledním závodem sezóny a o mistrovském titulu mezi jezdci bylo již rozhodnuto. V Brazílii přerušil pětiletou dominanci Michaela Schumachera mladíček Fernando Alonso.

Pojištěný titul vicemistra měl i Kimi Räikkönen na McLarenu. Chladný Fin se ale rozhodně nehodlal vzdát. Konstruktérský titul totiž ještě nepatřil nikomu, posledními adepty byly týmy Renault a McLaren. Wokingská stáj přijela do Japonska s náskokem pouhých 2 bodů na své francouzské rivaly.

Ani mezi jezdci ale nebylo dobojováno. Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher prožíval nejhorší sezónu od jeho vstupu do Ferrari v roce 1996. Dosud získal jediné vítězství, a to v aférou postižené GP USA 2005, do které nakonec odstartovalo pouhých 6 vozů. V poháru jezdců ale stále mohl vybojovat třetí místo, musel se však vypořádat se svým kolumbijským rivalem Juanem Pablem Montoyou.

#JezdecTýmBody
1Fernando AlonsoRenault117
2Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes94
3Juan Pablo MontoyaMcLaren-Mercedes60
4Michael SchumacherFerrari60
5Giancarlo FisichellaRenault45

 

#TýmBody
1McLaren-Mercedes164
2Renault162
3Ferrari98
4Toyota81
5Williams-BMW59

 

Kvalifikace

Jestli je v dnešní době kvalifikace považována za klíč k úspěchu, tehdy platilo toto pravidlo dvojnásob. Závodníci totiž mohli zajet jen jedno měřené kolo, které rozhodlo o jejich postavení na roštu. Jakákoliv chyba je mohla stát několik řad na roštu.

Do jednotlivých kol jezdci vjížděli v převráceném pořadí z předchozího závodu, vítěz GP Brazílie Juan Pablo Montoya vyjel na trať poslední. Nebral se ohled ani na počasí, pokud byl okruh v průběhu kvalifikace zasažen prudkým deštěm, byli jste oproti předchozím kvalifikujícím v nevýhodě.

Právě na tento faktor doplatili jezdci, kteří v Brazílii dojeli mezi prvními. Michael Schumacher se kvalifikoval až jako čtrnáctý, šampion Fernando Alonso startoval z šestnáctého místa, následován byl svým rivalem Kimim Räikkönenem. Juan Pablo Montoya kvalifikační kolo nezajel, odstartoval ale osmnáctý. Jarno Trulli a Tiago Monteiro se totiž v kvalifikaci roztočili a skončili ve štěrkové zóně – na roštu tak vyplnili poslední 10. řadu.

Kvalifikaci ovládl Ralf Schumacher na Toyotě. Jednalo se o první pole position domácího týmu na japonské trati. Místní fanoušci se mohli radovat ještě více, protože na druhém místě skončil Jenson Button ve voze BAR, který byl poháněn motory Honda.

Na co se těšit?

Kvalifikace sice byla promáčená, závod se ale jel na úplném suchu. Z pátého místa doufal v povedený výsledek domácí miláček Takuma Sato na voze BAR. Bojovná krev ho ale nakonec vyprovodila ven z tratě už v první zatáčce, jen těsně pak minul ferrari Rubense Barrichella. Brazilec udělal stejnou chybu.

Na konci prvního kola vyprovodil Jacques Villeneuve Juana Pabla Montoyu mimo trať. Kolumbijec narazil do bariéry a jeho závod byl u konce, na trať musel vyjet safety car. Villeneuve dostal za svou chybu 25sekundovou penalizaci.

Sledujte během závodu skvělou stíhací jízdu všech favoritů – zejména pak Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena. Fernando Alonso se zapsal do paměti fanoušků díky úchvatnému předjížděcímu manévru na Michaela Schumachera v notoricky známé zatáčce 130R. Španěl měl nervy z oceli a nejen, že bývalého krále sesadil o závod dříve z trůnu, ale teď si dělal zálusk i na pozici nejbojácnějšího jezdce v poli.

Zatímco Alonso předjel Schumachera zvenčí v rychlé levotočivé 130R, Räikkönen si užíval vnější předjížděcí manévry v první zatáčce. Nejdříve se zbavil Michaela Schumachera a poté se vydal na stíhací jízdu za dalšími protivníky.

Räikkönen zajel podruhé a naposledy do boxů ve 45. kole. Ačkoliv startoval 17., vyjel na trať za vedoucím Giancarlem Fisichellou. Italský jezdec Renaultu tehdy vedl o celých 5 sekund, jeho šéf Flavio Briatore ale začal tušit zle. Kimi Räikkönen se totiž řítil jako pozemská raketa.

Fin se na Fisichellu v posledních kolech závodu nalepil. V předposledním kole na svého rivala recept nenašel, v nájezdu do posledního kola si ovšem znovu a naposledy vyzkoušel srdceryvný útok zvnějšku v první zatáčce. A vyšlo to – Räikkönen se dostal do čela a začal Fisichellovi ujíždět.

Třetí dojel do cíle Fernando Alonso – oba jezdci Renaultu tak skončili na pódiu a díky Montoyově odstoupení získali bodovou výhodu, takže se francouzská automobilka posunula o 2 body do čela konstruktérského šampionátu.

Domácí Takuma Sato byl nakonec diskvalifikován za kamikadze manévr na Jarna Trulliho. Šťastný nemohl být z výsledku ani pole-sitter Ralf Schumacher, který kvůli své alternativní strategii skončil až na osmém místě. Jen několik sekund před ním proťal cílovou pásku jeho starší bratr Michael Schumacher.

Kde a kdy závod zhlédnout?

Závod máte možnost sledovat buďto s anglickým, nebo českým komentářem. Pokud jste zastánci komentáře Jamese Allena doplněného o poznatky bývalého závodního jezdce Martina Brundla, tak si nalaďte v 8 hodin večer stream na facebookové a youtubové stránce F1.

Pokud byste radši originální český komentář Jiřího Nikodýma, pak navštivte facebook Tomáše Richtra. Jedním závodem z jeho již ukončené série nostalgických streamů byla i GP Japonska 2005.

NOSTALGIA STREAM #5

NOSTALGIA STREAM #5 Velká cena Japonska 2005!

Zveřejnil(a) Tomáš Richtr – komentátor F1 dne Čtvrtek 16. dubna 2020

Sdílejte na:
Zavřít