Proč je Max Verstappen mistrem světa již v Japonsku?

Proč je Max Verstappen mistrem světa již v Japonsku?

Po dominantním vítězství Maxe Verstappena v Suzuce jsme byli svědky zmatků, jestli je už dvojnásobný mistr světa nebo ne. Sám nizozemský pilot první dostal informaci, že je mistr, následně to bylo dementováno a pak znovu potvrzeno, že je šampion sezóny 2022. Proč byly pochybnosti?

Sám Max Verstappen se dozvěděl informaci, že je mistrem světa během mediálních povinností, nicméně si Nizozemec myslel, že mu k zisku titulu chybí ještě jeden bod.

Pilot Red Bullu vyhrál závod dominantně s náskokem 30 sekund, ale jelikož byl závod několikrát odložen kvůli počasí, neodjela celá vzdálenost. Ujetá vzdálenost byla mezi 50 % a 75 %, což mělo za následek, že se předpokládalo udělení pouze polovičních bodů.

Přišlo však potvrzení, že plné body byly zřejmě uděleny, protože závod byl dojet pod zelenými vlajkami. Výsledek závodu byl na konci ještě ovlivněn penalizací Charlese Leclerca, který dostal trest v podobě 5 sekund za získání výhody a propadl se tak až na třetí pozici za Sergia Péreze.

Po udělení plného počtu bodů odjíždí Max Verstappen ze Suzuky s náskokem 113 bodů na svého týmového kolegu, zatímco Charles Leclerc se propadl v pořadí jezdců na třetí pozici.

Matematicky lze ještě v letošní sezóně získat 112 bodů, a proto Max Verstappen se stal již šampionem v Japonsku.

Mluvčí FIA vysvětlil pravidla následovně: „Pravidla týkajících se sníženého počtu bodů (článek 6.5 – pozn. red.) platí pouze v případě, že je závod pozastaven a nebude obnoven. Z tohoto důvodu jsou uděleny plné body a Max Verstappen je mistrem světa.“

Podívejme se tedy ještě podrobněji na pravidla. V následující tabulce lze vidět, jak se udělují body, pokud se neodjede celá vzdálenost závodu.

Pozice 25 % ale méně než 50 % 50 % ale méně než 75 % 75 % a více
1 6 13 25
2 4 10 18
3 6 8 15
4 2 6 12
5 1 5 10
6 4 8
7 6 6
8 2 4
9 1 2
10 1

Článek 6.5 Sportovních předpisů říká: „Pokud je závod pozastaven v souladu s článkem 57 a nemůže být obnoven. (… ) Použije se jeho alternativní systém.“

Nové pravidla ohledně bodů byla zavedena po debaklu, ke kterému došlo při VC Belgie 2021, kdy se odjela pouze 2 kola za safety carem než byl závod zrušen.

Nicméně letošní závod v Japonsku nakonec mohl po více než dvouhodinovém zpoždění znovu pokračovat. Na základě tohoto výkladu předpisů FIA udělila všem pilotům plný počet bodů. Tato informace však nebyla jasně sdělena jak týmům, tak ani médiím, a proto došlo po závodě ke zmatkům.

Sdílejte na:
Zavřít