Preview VC Kataru: Zvrátí ještě Red Bull osud ve svůj prospěch?

Preview VC Kataru: Zvrátí ještě Red Bull osud ve svůj prospěch?

Dva závody před koncem už je o titulu mezi jezdci rozhodnuto. Max Verstappen tak pojede do Kataru jako čerstvě korunovaný čtyřnásobný šampion. Ovšem v Poháru konstruktérů je to jiný příběh. Tam do boje o titul můžou promluvit hned tři týmy – McLaren, Ferrari, ale i Red Bull. V Las Vegas jezdci trpěli vysokým drolením gum kvůli nízkým teplotám. Naopak v Kataru se očekává drolení kvůli vysokým teplotám.

Mezinárodní okruh Lusail je oblíbeným okruhem, pravidelně se tam konají závody mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP už od roku 2004. Avšak v kalendáři formule 1 si odbyl premiéru až v sezoně 2021. Závodu dominoval Lewis Hamilton, který do cíle dojel téměř půl minuty před druhým Maxem Verstappenem. O rok později se nedaleko Lusailu nezávodilo kvůli tomu, že termín, kdy se měl jet závod, konalo v Kataru mistrovství světa ve fotbale.

Nejvíce odjetých kilometrů na tamní trati má na kontě Sergio Pérez a Nico Hülkenberg, jelikož v Kataru závodili v rámci asijské odnože GP2 (dnes formule 2).

Katar je jednou z pěti tratí, na které se závodí pod umělým osvětlením.

Co na jezdce čeká?

Okruh je situován severně od hlavního města Kataru, Dauhá, u města Lusail, podle kterého je rovněž pojmenován.

Na jezdce čeká 5,380 km dlouhý okruh, který budou muset absolvovat 57x. Celkem se budou muset vypořádat 16 zatáčkami, přičemž většina z nich je táhlých a vysokorychlostních, kvůli čemuž se budou pneumatiky opotřebovávat rychleji.

DRS pak budou moci využít na cílové rovince, která je přes kilometr dlouhá. Formule budou dosahovat průměrné rychlosti 237 km/h v kvalifikaci a 220 km/h v závodě.

Qatar_Circuit.png

 

Pirelli přiveze opět do Kataru nejtvrdší kombinaci gum, tedy C1-C3. Na rozdíl od Las Vegas, kdy si pneumatiky nerozuměly s chladnými podmínkami, tak v Lusailu se očekává, že gumy se budou drolit kvůli vysokým teplotám. Kromě toho vloni byly velkým bolehlavem špičaté obrubníky a únikové zóny, kde se pneumatiky ničily. Proto došlo k zakulacení obrubníků 1,2, 4, 10, 12, 13 a 14 a v některých zatáčkách byl přidán štěrkový pás.

23-QT24-Preview-EN

Vrátí se Red Bull do čela tabulky? Co s Pérezem?

V Ázerbájdžánu přišla rakouská stáj o vedení v šampionátu ve prospěch McLarenu a po Brazílii se propadla dokonce i za Ferrari na třetí místo. Red Bull doplácí na velmi podprůměrné výkony Sergia Péreze. Zatímco Verstappen připsal na konto týmu velkou většinu bodů, tak Mexičan jich získal pouze 152 a z jezdců z TOP týmů je na posledním místě. Nejlepší desítku uzavírá Fernando Alonso s Nicem Hülkenbergem.

Dva závody před koncem má stáj z Milton Keynes stále teoretickou šanci na to, vrátit se do čela. Avšak pouze za předpokladu, že budou oba piloti porážet konkurenty z McLarenu a Ferrari. Na druhé místo ztrácí 29 bodů a na první McLaren dalších 24 bodů. Takže šance tam sice je, ale spíše už jen matematická a rozdají si to mezi sebou papayové a červené vozy.  A právě tradiční tým z Wokingu by naopak mohl získat titul už v Kataru za předpokladu, že by získali double ve sprintu i v nedělním závodě a zaznamenali nejrychlejší kolo.

A jak to vypadá s Pérezem? Bledě. Přestože má Mexičan platnou smlouvu i na příští rok, tak se nad ním stahují mračna. Investorům došla trpělivost a po závěrečném podniku sezony v Abú Zabí budou jednat o jeho budoucnosti.

Těsný boj o šestou příčku

Extrémně vyrovnané je to také ve středu pole, kde se o šestou příčku přetahují hned tři týmy – Alpine, Haas a VCARB. Alpine se po fantastické Velké ceně Brazílie, ve které získal dvojité pódium, vyšvihl na šesté místo, ale v Las Vegas mu jej ukradl Haas díky osmému místu Nica Hülkenberga. Američané se tak dostali do čela této trojice, kteří jsou o bod před Alpine a další tři body na ně ztrácí VCARB.

Alpine měl rovněž ve městě hříchů našlápnuto ke skvělému výsledku po povedené kvalifikaci Pierre Gaslyho, když si vyjel třetí místo na startu. Nicméně závod nedokončil kvůli kuriozní technické poruše – jel příliš rychle, což zapříčinilo přehřátí pohonné jednotky Renaultu v jeho monopostu.

Poslední sprint sezony

Okruh v Lusailu bude hostit poslední sprintový víkend sezony, což znamená, že mají jezdci na poznání trati pouze jeden trénink. V pátek je ještě čeká sprintová kvalifikace. V sobotu následuje sprint s klasickou kvalifikací a v neděli tradičně velká cena. Verstappenovu vítěznou šňůru ve sprintech přerušil až v Brazílii Lando Norris, přičemž Nizozemec neskončil ani na pódiu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený SvětFormule.cz (@svetformule)

Sdílejte na:
Zavřít