Pohlednice z historie: Přelom 19. a 20. století

Pohlednice z historie: Přelom 19. a 20. století

Roku 1899 uspořádal britský tiskový magnát, majitel listu New York Herald, James Gordon Bennett Jr. závod národů, podle kterého se do závodu mohli přihlásit pouze tři jezdci za jeden stát, kteří nastoupili s vozy vyrobenýmy v jejich zemi.

To se samozřejmě nelíbilo Francouzům, kteří do té doby měli v závodech spoustu jezdců a podle tohohle návrhu mohl z každého státu startovat jen omezený počet závodníků. Přesto se tento Gordon Bennettův pohár ujal.

V roce 1900 se pohár konal ve Francii na trati Paříž – Lyon a zvítězil Fernand Charron za národní tým Francie s vozem Panhard-Levassor. Dosáhl tenkrát průměrné rychlosti 65,85 km/h. O rok později se opět pořadatelství zhostila Francie a závod se jel na trase Paříž – Berlín.

 

 

 

 

Jenomže právě rok 1901 znamenal pro automobilové závody první vážnou krizi. Při závodě z Paříže do Berlína zahynul chlapec, který vykročil z davu, aby se podíval za projíždějícím autem a vůz, který jel za ním ho srazil. Po této tragédii francouzská vláda zakázala závody v zemi. Pod obrovským tlakem automobilového průmyslu nakonec vláda rezignovala a tento zákaz odvolala.

Závod v roce 1902 se měl jet na trati Paříž – Vídeň, ale byl předčasně ukončen v Innsbrucku. Vítězem se stal Angličan Edge s vozem Napier a v roce 1903 se Gordon Bennettův pohár měl konat ve Velké Británii. Tam ale byly závody na neuzavřené trati zakázány a tak se pohár konal poprvé v historii na uzavřeném okruhu v irském Dublinu. Zvítězil Belgičan Jenatzy s vozem Mercedes, který jel průměrnou rychlostí 89,18 km/h.

 

 

 

 

Další závody se jely v roce 1903 na trati Paříž – Madrid. Závodu kolem trati příhlíželo 3 miliony diváků a opět přišla tragédie a následně další krize automobilového závodění. Ve zvířeném prachu jezdci naráželi do stromů a lidé nestačili uskakovat před projíždějícímy auty. Celkem zahynulo přes tucet lidí z řad závodníků, ale i diváků. Přihlížející totiž nepočítali s tak velkou rychlostí vozů, vždyť vítěz Fernand Gabriel na voze Mors, jel průměrnou rychlostí 105 km/h a to bylo tou dobou nevídané.

Po dojezdu závodníků do cíle v Bordeaux byl závod zrušen a nemělo se závodit ani do budoucna. Nakonec francouzská vláda opět ustoupila, ale s podmínkou toho, že se závody přesunou na méně obydlená území a že bude trať obehnána zátarasy. Tím začala doba závodů na speciálních okruzích a nebo městských okruzích dočasně uzavřené a připravené pro automobilové závody. Speciální okruhy začaly vznikat v Ardenách, v Nizze, La Turbie a v Anglii v Brooklands.

V roce 1904 se Gordon Bennettův pohár jel v Německém Homburgu, v západní části země. Zúčastnilo se rekordních 6 národních týmů a závod vyhrál Francouz Léon Théry s vozem Richard Brasier. O rok později se jelo ve Francii v Auvergne a vyhrál také Francouz Léon Théry.

 

 

 

 

 

Rokem 1906 definitivně skončila jedna éra automobilových závodů. Francie totiž odmítla pořádat Gordon Bennettův pohár a uspořádala první Velkou cenu Francie.

Video o historii motorsportu z let 1900 – 1950 naleznete ZDE.

 

Předchozí díly tohoto serálu naleznete ZDE.

Sdílejte na:
Zavřít