Ohlasy po pátečních trénincích v Monze

Ohlasy po pátečních trénincích v Monze

Rok se s rokem sešel a máme tu opět VC Itálie na legendární Monze. Oproti loňskému roku je toho ale mnoho jinak. Dominantní je Mercedes a domácí Ferrari se trápí. O čem všem se v paddocku formule 1 po pátečních trénincích diskutuje?

Strašák v podobě loňské Q3

Určitě si vzpomínáte na loňský debakl z třetí části kvalifikace, kdy se jezdci navzájem tak moc zpomalovali, že se přes cílovou čáru do posledního měřeného kola dostal jen Carlos Sainz a Charles Leclerc.

Letos by na podobné divadlo dojít nemělo – ředitel závodu Michael Masi varoval závodníky před příliš pomalou jízdou. V třetím tréninku a v kvalifikaci by měl být dokonce stanoven maximální povolený čas výjezdového kola.

I přesto mají někteří jezdci obavy, že by se mohl loňský rok opakovat. Indikátorem potenciálního nešvaru byly například kvalifikační jízdy ve formuli 2 a formuli 3.

„V minulosti to bylo obtížné, vloni jsme se nedostali ani do měřeného kola,“ prozradil Lewis Hamilton. „Bude to zajímavé – slyšel jsem, že bude stanovený čas, do kterého se budeme muset po výjezdu z boxu vejít. Možná to pomůže.“

„I přesto bych řekl, že to bude v poslední zatáčce peklo. Všichni se budou snažit vytvořit mezeru. Bude to obtížné.“

Během druhého tréninku si na pomalé vozy postěžoval například Lando Norris. „Bude to podobné loňskému roku, nikdo nebude chtít jet jako první,“ myslí si jezdec McLarenu.

„Bude to zajímavé, uvidíme, co nás čeká. Možná si zopakujeme loňský rok. Něco podobného jsme viděli ve formuli 3 a formuli 2.“

„Je obtížné najít to správné místo, chcete totiž slipstream, který vám hodně pomůže, ale zároveň nechcete být příliš blízko jinému vozu. Budete nedotáčiví, což by mohlo působit potíže hlavně v prostředním sektoru.“

„Není to vůbec jednoduché, hlavně v letošních monopostech – je to horší než vloni, takže si musíme počkat a přijít na způsob, jak si s tím pohrát.“

Ferrari se doma necítí dobře

Pořád ta stejná písnička – Ferrari to letos zkrátka nejede. Na Monze, kde je potřeba vyšší výkon a méně přítlaku, se italská automobilka trápí o poznání více než na jiných tratích.

Charles Leclerc skončil ve druhém tréninku na 9. místě, Sebastian Vettel poskočil z předposlední příčky (kterou obýval dopoledne) na 12. místo.

Podle Vettela bylo auto neovladatelné, nepodařilo se mu dát dohromady pořádné měřené kolo. „S autem se jezdí dosti obtížně, ale neříkám to poprvé. Kde ztrácíme? Na rovinkách, což se očekávalo.“

„Na výjezdu ze zatáček postrádáme přilnavost na všech čtyřech kolech. Auto hodně klouže. Musíte se s tím prát.“

Leclerc se obává závodu, podle něj bude Ferrari v rychlosti na jedno kolo silnější, ale rozhodně nesmí počítat s dobrým kvalifikačním výsledkem.

„S menším množstvím paliva jsme to očekávali horší, naopak jsme ale čekali, že se nám bude dařit s větším množstvím paliva,“ vysvětlil loňský vítěz VC Itálie.

„Jsem pozitivně naladěný, pokud jde o kvalifikační rychlost. V závodní rychlosti to bude horší. Musíme na tom zapracovat, ale věřím, že se nám to podaří napravit.“

AlphaTauri je silné

Překvapením pátečních tréninků byl bezpochyby Pierre Gasly. Francouzovi se dařilo už dopoledne, kdy skončil šestý, ve druhém tréninku ale poskočil na krásnou čtvrtou příčku a byl ze všech jezdců Red Bullu nejrychlejší.

„Byl to nejlepší pátek od začátku roku,“ nechal se unést Gasly. „Ve voze se cítím hodně dobře. Mohl jsem na to tlačit, zajížděl jsem dobré časy, cítím se komfortně.“

Kde se tento výkonnostní skok vzal? „No, nemám páru! Sami jsme byli překvapení. Vypadá to, že naše nastavení pro Monzu s nízkým přítlakem funguje. Stále se můžeme zlepšit, navíc nevíme, co nás čeká s novými pravidly ohledně motorových módů, takže se musíme nechat překvapit.“

Daniil Kvjat na druhou stranu příliš spokojený nebyl: „Máme před sebou kus práce. Časy na měkkých pneumatikách nebyly zrovna čisté, takže je potřeba do zítřka zapracovat, ale jinak je to dobré.“

Red Bull neočekává vítězství

Zákaz využívání různých motorových módů nutí zapřemýšlet, zda nás nečeká zajímavá bitva mezi Red Bullem a Mercedesem. Max Verstappen ale není zrovna optimistický.

„Vítězství je podle mě nereálné. Ztrácíme na rovinkách hodně času, ale uvidíme. Loňský závod byl lepší, než co jsme od něj očekávali.“

Verstappenův nově objevený smysl pro humor zazářil i v pátek. „Myslím si, že můžu získat pole position a porazit Hamiltona o půl sekundy. Pokud si zkrátím šikanu!“

Místo Mercedesu se Red Bull zaměřuje na Renault. Francouzská automobilka byla v Belgii velmi silná – tým si odvezl 23 bodů za čtvrté a páté místo, Daniel Ricciardo pak přidal bod za nejrychlejší kolo.

„Očekávám, že Renault bude opravdu blízko, stejně jako minulý týden ve Spa-Francorchamps,“ dodává Verstappen. „V závodě jsme obvykle rychlejší, ale líbí se mi, když jsou poblíž. Možná to bude zajímavější nejen pro mě, ale i pro fanoušky.“

Norris odpoledne třetí, ale zažil nejhorší pátek

Lando Norris sice skončil v odpoledním tréninku na třetím místě, ale kvůli poruše s rekuperačním systémem přišel o drahocenný čas na trati.

„Byl to můj nejhorší pátek za pěkně dlouhou dobu,“ prozradil Norris. „Strávil jsem spoustu času v garáži. Na konci tréninku jsem zajel jen pět až šest kol, měli jsme nějaké problémy s motorem, ale pak se to opravilo.“

Ačkoliv zůstává Norris optimistou, třetí místo podle něj nic neznamená. Brit si myslí, že Red Bull a Renault nezahrály své nejlepší karty.

„Z třetí místa bychom se radovat neměli. Nebyl to špatný den, ale Ricciardo byl rychlý, Max (Verstappen) byl rychlý… Zítra poletí nahoru, ale šanci máme i my.“

„Naše závodní rychlost není špatná, je to jeden z těch lepších víkendů. V kvalifikaci z toho musíme vymámit maximum, abychom byli na startu v dobré pozici.“

Bottas „zaskočen“ tempem Mercedesu

To by nebyl závodní víkend se vším všudy, pokud by nebyl Mercedes „zaskočen“ svou výkonnostní převahou.

Valtteri Bottas, který ovládl první volný trénink, takhle veliký výkonnostní rozdíl nečekal, převážně ne v pátek.

„Pokud porovnávám naše časy s ostatními, jsem v tuhle chvíli trošku překvapený. Uvidíme zítra,“ prozradil Fin. „Stále je ale co vylepšovat. Můj nejrychlejší čas nebyl tak dobrý, je potřeba to poladit.“

Sdílejte na:
Zavřít