Fan-store.cz

Na Suzuce vyhrál Hamilton, Bianchi po nehodě v nemocnici

Na Suzuce vyhrál Hamilton, Bianchi po nehodě v nemocnici

Mokrou Velkou cenu Japonska vyhrál Lewis Hamilton po souboji s Nicem Rosbergem, čímž navýšil své vedení v šampionátu. Red Bully byly velmi rychlé a bez problému se dostaly před Williamsy. V závěru havarovali Sutil a po něm Bianchi, jehož nehoda byla natolik vážná, že byl závod ukončen a Bianchi byl převezen v bezvědomí do nemocnice.

Výsledky

P #   Jezdec Konstruktér B Čas K Tým Pneu. Model vozu Motor Poznámka
 1. 44 Lewis Hamilton Mercedes 25 1:51:43.021 44          
 2. 6 Nico Rosberg Mercedes 18 + 9.1 44          
 3. 1 Sebastian Vettel Red Bull 15 + 29.1 44          
 4. 3 Daniel Ricciardo Red Bull 12 + 38.8 44          
 5. 22 Jenson Button McLaren 10 + 67.5 44          
 6. 77 Valtteri Bottas Williams 8 + 113.7 44          
 7. 19 Felipe Massa Williams 6 + 115.1 44          
 8. 27 Nico Hülkenberg Force India 4 + 115.9 44          
 9. 25 Jean–Éric Vergne Toro Rosso 2 + 127.6 44          
 10. 11 Sergio Pérez Force India 1 + 1 Kolo 43          
 11. 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 0 + 1 Kolo 43          
 12. 7 Kimi Räikkönen Ferrari 0 + 1 Kolo 43          
 13. 21 Esteban Gutiérrez Sauber 0 + 1 Kolo 43          
 14. 20 Kevin Magnussen McLaren 0 + 1 Kolo 43          
 15. 8 Romain Grosjean Lotus 0 + 1 Kolo 43          
 16. 13 Pastor Maldonado Lotus 0 + 1 Kolo 43          
 17. 9 Marcus Ericsson Team Caterham 0 + 1 Kolo 43          
 18. 4 Max Chilton Marussia 0 + 1 Kolo 43          
 19. 10 Kamui Kobayashi Team Caterham 0 + 1 Kolo 43          
 20. 17 Jules Bianchi Marussia 0 Nehoda 41          
 21. 99 Adrian Sutil Sauber 0 Nehoda 40          
 RET 14 Fernando Alonso Ferrari 0 Electronics 2          

Komentář

Závod začíná v 8:00.

Vítejte u živého komentáře k Velké ceně Japonska 2014 na Suzuce.

O vítězství si to mezi sebou opět rozdají vozy Mercedesu. Nica Rosberga a Lewise Hamiltona po Velké ceně Singapuru rozdělují pouze tři body. V kvalifikaci byl rychlejší Rosberg o téměř dvě desetiny. Lewis Hamilton udělal při svém letmém kole chybu. Do závodu by mohl zasáhnout i Williams, který obsadil druhou řadu.

Kompletní průběh kvalifikace naleznete zde.
Podobu startovního pole po penalizacích naleznete zde.

Pirelli na Suzuku přivezlo nejtvrdší směsi – oranžovou tvrdou směs a bílou středně tvrdou. Rozdíl mezi směsmi byl v kvalifikaci okolo 0,6-0,8 sekundy na kolo, v závodě to bude o něco víc. Očekávají se maximálně dvě zastávky.

Informace o trati Suzuka naleznete zde.

Závod velmi vážně ohrožuje tajfun, který se právě v době závodu bude pohybovat poměrně blízko u okruhu. FIA se přesto rozhodla závod nepřesunout ani nezrušit, bude se tedy startovat podle plánu. Při nejhorším scénáři se odjedou dvě kola za Safety Carem, závod se předčasně ukončí a bude udělena polovina bodů. Kvalifikace by se tedy stala klíčem a Nico Rosberg by se opět ujal vedení šampionátu. Nicméně bude stoprocentně mokro. Prší už od rána.

Závod

Všechny vozy na startovní rovince mají nasazeny pneumatiky do mokra. Při výjezdu z boxů a dojíždění na startovní rovinku na mokro doplatil už Sergio Perez, který vyjel mimo trať a udělal si výlet do štěrku. Nakonec ale na startovní rovinku dojel.

Deset minut před startem FIA oficiálně oznámila, že závod bude odstartován za Safety Carem. Pamatujte, stačí odjet dvě kola a budou uděleny poloviční body.

Romain Grosjean s Lotusem řeší problém zamlžování svého hledí, problém, se kterým se dalo tak trošku počítat.

Déšť v několika minutách před startem ještě zesílil a nyní jsou na trati opravdu velké kaluže. Piloti budou mít co dělat i za Safety Carem.

1/53 – Dvě zelená světla a Velká cena Japonska je odstartována. Při startu za Safety Carem se nejede zahřívací kolo, takže nyní už celé pole za Safety Carem krouží kolem celé Suzuky.

1/53 – Hamilton dostal vysílačkou zprávu, že na trati je mnohem více vody než při nájezdech na pole. Hamilton odpověděl, že Safety Car musí jet rychleji. Sebastian Vettel si stěžuje na aquaplaning, řiditelnost je hodně omezena.

2/53 – A už jsme v druhém kole. To to trvalo. Marcus Ericsson má problémy, i za Safety Carem při malé rychlosti se roztočil při nájezdu na cílovou rovinku. S malou pomocí traťových maršálů se zvládl otočit zpět do správného směru a pokračuje na posledním místě.

2/53 – Lewis Hamilton vzkázal Rosbergovi, že díky dešti Rosberga před sebou vůbec nevidí.

2/53 – ČERVENÉ VLAJKY! Velká cena Japonska je pozastavena. FIA usoudila, že je zbytečné kroužit donekonečna za Safety Carem, za kterým je to stejně nebezpečné, jak dokazují zprávy od Hamiltona i Vettela.

ČERVENÉ VLAJKY – Celé startovní pole společně se Safety Carem nyní stojí v boxové uličce seřazené za sebou. Teď nezbývá než čekat na to, jestli déšť ustane, nebo jestli bude muset být závod ukončen již po dvou kolech s polovičními body.

ČERVENÉ VLAJKY – Vzhledem k často velmi deštivému počasí na Suzuce se mezi týmy vyvinula tradice připravovat si malé modely lodiček, které pak pouštějí po potůčcích vody v pitlane. Red Bull letos přišel se zajímavým designem.

ČERVENÉ VLAJKY – FIA oficiálně oznámila, že závod bude restartován v 8:25, za deset minut. Podle kontroly závodu se za Safety Carem odjede více než jedno kolo.

3/53 – Závod je znovu odstartován, tentokrát z boxové uličky a opět za Safety Carem. Déšť se na nějakou chvíli uklidnil a Safety Car nyní pole opět vede na výlet kolem Suzuky.

3/53 – Fernando Alonso ze závodu odstupuje! Vypadá to, že za Safety Carem mu selhala technika a zastavil uprostřed Sennových esíček a v závodě končí.

4/53 – Další kolo za Safety Carem. Vypadá to, že Alonsovi kompletně selhalo auto, možná se dostala voda do elektroniky vozu, která ovládá úplně všechno. Jeho vůz zůstal zaseknutý na třetím stupni a úplně vše se vypnulo.

5/53 – Daniel Ricciardo v rádiu říká, že za těchto podmínek už by to šlo. Hamilton si stěžuje, že se mu za Safety Carem nedaří zahřát brzdy.

6/53 – Bottas dostává zprávu, že další očekávaný déšť bude zpožděn, máme zhruba 35 minut bez deště. Hamilton říká, že lepší už trať nebude a už je čas na závodění.

7/53 – Všichni závodníci už myslí, že je čas na závodění a nemůžou se dočkat, ale FIA Safety Car stále drží na trati.

7/53 – Hamilton si do rádia postěžoval Charliem Whitingovi, řediteli závodu, že trať už je na závodění dobrá. Vergne říká, že podmínky už jsou perfektní. Vettel říká, že viditelnost je dobrá. TAK PROČ UŽ NEZÁVODÍME?!

8/53 – Safety Car pokračuje. Mercedes má problémy – Z vozu Nica Rosberga se k týmu nedostává žádná telemetrie – téměř žádná data o voze.

9/53 – SAFETY CAR NA KONCI TOHOTO KOLA ZAJEDE DO BOXŮ! Jde se závodit.

10/53 – Závod je restartován! Oba Mercedesy na to šláply. Hamilton se však na cílové rovince před Rosberga nedostal.

10/53 – Jenson Button a Pastor Maldonado zajeli do boxů pro přechodné pneumatiky! Znamení toho, že FIA čekala příliš dlouho.

10/53 – Felipe Massa si stěžuje na špatnou viditelnost. Sebastian Vettel zaútočil na Magnussena ve vlásence, ale neúspěšně. Kvyat také neúspěšně zaútočil na Pereze.

11/53 – Rosberg v prvním kole rychlejší než Hamilton, má náskok přes sekundu. Button, který je po pitstopu na přechodných pneumatikách, podle vysílačky jede stejně rychle jako Mercedesy. Ricciardo říká, že klidně na přechodné pneumatiky může přejít.

12/53 – Do boxů zajíždí mnoho vozů pro přechodné pneumatiky. Ricciardo, Kvyat, Räikkönen, Bottas a mnoho dalších.

12/53 – Mercedesy mezitím pokračují na mokrých pneu. Buttonovi se risk vyplatil a vyjel z boxů před Bottasem, který předtím byl třetí. Rosberg nicméně dostává zprávu, že přechodné pneu jsou pořád pomalejší než Mercedesy.

13/53 – Zbytek pole také jede pro přechodné pneumatiky, krom Mercedesů a Bianchiho v Marussii, který je na třetím místě. Rosberg dostává příkaz zajet do boxů na konci kola pro přechodné pneu.

14/53 – Hamilton se ujímá vedení, Rosberg zajíždí do boxů pro přechodné pneu. Rosberg se vrací na druhém místě ještě před Buttonem. Hamilton poslední na mokrých pneumatikách.

15/53 – Hamilton v boxech, Rosberg se opět ujímá vedení, ale pouze kousek před Hamiltonem. Rosberg si stěžuje na velkou přetáčivost.

15/53 – Za Massou jsou namačkány oba Red Bully, před Massou jede Bottas, který toho využívá a poodjíždí.

16/53 – Rosberg zajel nové nejrychlejší kolo, má náskok dvě sekundy na Hamiltona. Magnussen zajíždí podruhé do boxů. Předtím byl v těsném souboji s Räikkönenem a Hülkenbergem.

16/53 – Sebastian Vettel se pěkným manévrem dostal před Massu.

17/53 – A nyní se před Massu dostal v Sennových esíčkách i Ricciardo, velmi hezké předjetí. Massa se propadá na sedmé místo.

18/53 – Hamilton trošku dohnal Rosberga, rozestup mezi nimi momentálně 1,2s. Rosberg dostává zprávu, že Mercedes očekává lehký déšť za osm minut.

18/53 – Red Bully na dešti opravdu dobře drží, Vettel nyní bez problému dojel Bottase a díky mnohem pozdějšímu brzdění do vlásenky si Vettel Fina podal po vnějšku.

19/53 – Ricciardo si s Bottasem v esíčkách pěkně pohrál a dostává se před něj také.

20/53 – Momentální pořadí: ROS, HAM, BUT, VET, RIC, BOT, MAS, HUL, RAI, KVY, PER, SUT, GRO, GUT, VER, MAL, BIA, KOB, ERI, MAG, CHI.

20/53 – A to už neplatí, Vergne je v boxech. Třetí Button je o hodně pomalejší než Mercedesy, na Hamiltona ztrácí 18 sekund.

21/53 – Rozestup mezi Mercedesy je velmi stabilizovaný mezi 1,1 a 1,2 sekundy.

22/53 – Red Bully jsou nyní nejrychlejší vozy na trati. Vettel s Ricciardem nyní dohánějí Buttona, který je třináct sekund před Vettelem. Grosjean v boxech ze třináctého místa.

23/53 – Mercedes se Rosberga zeptal jak moc na to tlačí, Rosberg odpovídá, že jede naplno. V tom případě jsou však Red Bully o sekundu na kolo rychlejší.

24/53 – Grosjean nyní předjel Sutila a dostává se na šestnácté místo. Za Kobayashim na patnáctém místě je to těsné. Jede za ním Grosjean, Sutil, Magnussen, Vergne…

24/53 – Räikkönen s Kvyatem v boxech. Finovo Ferrari se v boxech hodně zdrželo, byl tam problém na pravém předním kole. Fin se propadá.

25/53 – Kontrola závodu nyní povolila používání DRS, což při těchto mokrých podmínkách není běžné. Hamilton toho nyní využil a hodně se v první zatáčce přiblížil k Rosbergovi, ale před něj se nedostal.

26/53 – Opět na cílové rovince Hamilton využívá DRS, ale Rosberg se stále drží před ním. Rosberg si stěžuje na přetáčivost vozu. Vypadá to, že se mu přehřívají pneumatiky, brzy by měly Mercedesy stavět.

27/53 – Hamilton trošku přehnal svou snahu, při zavírání DRS před první zatáčkou mu trošku ustřelila záď a Hamilton si trošku vyjel do únikové asfaltové zóny, ale ubrzdil to ještě před štěrkem a pokračuje za Rosbergem.

28/53 – Hamilton je opravdu blízko za Rosbergem, který je viditelně pomalejší.

29/53 – Lewis Hamilton se dokázal s využitím DRS dostat před Rosberga na první místo.

30/53 – Vettel ze čtvrté pozice je v boxech. Mercedesy stále na čele pokračují, Rosberg už na Hamiltona ztrácí přes tři sekundy. Opravdu by měl jet pro nové pneu.

31/53 – Hodně se trápí Kimi Räikkönen, kterému Ferrari pokazilo pitstop a propadl se na dvanácté místo mimo body. Nemůže dokonce dohnat ani Gutierreze před sebou.

32/53 – Button zajel ze třetího místa do boxů. Propadl se na páté místo za Vettela, který stavěl před chvilkou. Button měl v boxech problémy a díky tomu se propadl.

33/53 – Räikkönenovi to moc nedrží, nyní vyjel mimo trať v zatáčce Spoon, ale pokračuje dále. Sebastian Vettel zajel nové nejrychlejší kolo.

34/53 – Rosberg zajíždí z druhého místa do boxů. Pitstop nebyl úplně hladký, ale Rosberg vyjíždí zpět na třetím místě. Magnussen byl široký v první zatáčce a roztočil se. V závodě však dále pokračuje. Na konci kola zajíždí do boxů.

36/53 – Hamilton v boxech, vrací se na druhém místě za Ricciardem, který v boxech ještě nebyl. Ricciardo dostal zprávu, že v pitlane začíná pršet. Mezi Rosbergem a Hamiltonem je to nyní docela těsné. Hamilton je navíc nyní zdržován vozy o kolo zpět.

37/53 – Mercedesy jdou na první dvě místa, Ricciardo zajel do boxů pro nové přechodné pneumatiky. Australan se po výjezdu propadá na páté místo za Buttona.

38/53 – Hamilton na prvním místě je nyní opět o hodně rychlejší než Rosberg, Hamilton už má náskok přes sedm sekund.

38/53 – Vypadá to, že v první zatáčce je čím dál tím více mokro, Vergne a Magnussen nyní oba vyjeli mimo trať.

39/53 – Vettel nyní také vyjel mimo trať, Button je ihned o něco blíže. Vettel tím ztratil pět sekund a nyní na Rosberga ztrácí přes jedenáct sekund. Stejně ho ale asi ke konci závodu dožene.

40/53 – Hamilton dostal zprávu o problémech ostatních v první zatáčce, Hamilton potvrzuje, že je čím dál tím více mokro. Ricciardo je v esíčkách velmi blízko za Buttonem.

40/53 – Ricciarda to na Buttona zkusil ve vlásence, Button si s tím však pěkně poradil a vrátil se před Ricciarda na výjezdu, krásný souboj.

41/53 – Hamilton říká, že déšť je čím dál tím více těžší, Ericsson byl dokonce v boxech pro mokré pneumatiky.

42/53 – Magnussen s Maldonadem oba v boxech pro mokré pneumatiky. Ricciardo se konečně před Buttona dostal a následoval ho i Magnussen, který je sice o kolo pozadu, ale je na mokrých pneumatikách rychlejší. Button se nakonec pouští do boxů pro mokré pneumatiky.

43/53 – Máme žluté vlajky, Sutilovi se utrhl na mokru vůz a skončil nosem v bariéře, obejde se to ale bez Safety Caru.

43/53 – Maldonado je vyšetřován ze překročení rychlosti v boxech.

44/53 – A máme Safety Car! Na trať vyjíždí jak Safety Car, tak Medical Car. Zřejmě Medical Car jede k Sutilovi a nehoda byla vážnější, než vypadala. Mezitím někteří piloti zajíždí do boxů.

45/53 – Vettel zajíždí pro nové přechodné pneu, Räikkönen pro pneu do mokra. Grosjean a Hülkenberg oba pro nové přechodné pneu.

45/53 – Se Sutilem to vypadá vážně, ale FOM se vyhýbá jakýmkoliv záběrům na místo nehody.

46/53 – Sutil je sice mimo vůz, ale Sutil sám je schovaný za bariérami a okolo něj je mnoho mediků. Dokonce k místě nehody dojel i další vůz s lehátkem.

46/53 – ČERVENÉ VLAJKY! Závod je podruhé zastaven. Jules Bianchi se očividně velmi tvrdě rozsekal v rychlé zatáčce 130R, ale FOM stále nechce ukázat žádné záběry.

ČERVENÉ VLAJKY – Slyšíme další ambulanci, která je pravděpodobně na cestě k zatáčce 130R, kde údajně naboural Bianchi. Žádné záběry ani oficiální zprávy však nejsou k dispozici.

ČERVENÉ VLAJKY – Původně Safety Car vyjel kvůli Medical Caru, který je u Sutila, ale během toho však naboural i Bianchi a kvůli němu byl závod zastaven.

KONEC! FIA OFICIÁLNĚ POTVRDILA PŘEDČASNÉ UKONČENÍ ZÁVODU! Lewis Hamilton tedy vyhrává Velkou cenu Japonska před Nicem Rosbergem a Sebastianem Vettelem!

Závod byl ukončen ve 46 kole, berou se tedy výsledky z dvou kol předtím, tedy z kola 44., kdy byl na třetí místě Sebastian Vettel. Uděluje se plný počet bodů, neboť byly odjety více než tři čtvrtiny závodu.

Zatímco se však piloti chystají na slavnostní ceremonii, FIA stále zamlčuje, co se opravdu stalo s Julesem Bianchim.

Konečně se objevily nějaké informace. První informace sice byly, že Bianchi havaroval v zatáčce 130R, ale podle posledních zpráv to vypadá, že Bianchi havaroval ve stejném místě jako Sutil a bočně narazil do odtahového jeřábu, který právě odvážel Sutilovo vůz. Zatím není jasné, kdo je tím postiženým, jestli Bianchi, nebo některý z maršálů kolem. Nicméně informaci, že Bianchi narazil bokem v poměrně velké rychlosti do jeřábu potvrdil Adrian Sutil.

Mezitím problěhla slavnostní ceremonie. Zahrály se hymny, ale jezdci neoslavují. Napili se z lahví a pochmurně postávají na pódiu a čekají na pódiový rozhovor.

FIA oficiálně potvrdila, že Jules Bianchi je v bezvědomí a je helikoptérou transportován do nemocnice.

Na twitteru se objevují amatérské fotografie z místa nehody. Jdou vidět zbytky Marussie za traktorem, který odtahoval Sauber Adriana Sutila. Dle posledních informací má Bianchi zranění hlavy.

Kvůli tajfunu však helikoptéra nemohl přepravit Bianchiho až do nemocnice, musela tedy přistát zpět na trati a Bianchi je nyní do nemocnice převážen sanitkou s policejním doprovodem.

S tímto chmurným koncem VC Japonska se s vámi pro dnešek loučím.

Sdílejte na: