Mercedes: Změna konceptu by odepsala celou sezónu

Mercedes: Změna konceptu by odepsala celou sezónu

Německý výrobce automobilů se domnívá, že nová aerodynamická pravidla F1 poškozují vozy s nízkým sklonem monopostu mnohem více než jejich soupeře s vysokým sklonem.

Zákaznický tým Aston Martin, který také provozuje vůz s nízkým sklonem, si myslí, že kvůli změnám podlahy některé monoposty zpomalí až o jednu sekundu na kolo.

Vyšší postavení zadní části monopostu zvýší úhel postavení podlahy mezi přední a zadní nápravou. Vysoký sklon monopostu (tzv. „High rake”) pomáhá vozidlům zvýšit přítlak vozidla, používá ho například Red Bull.

Nejen, že by to vyžadovalo zcela nové nastavení zavěšení zadních kol, tedy něco, co podle současných pravidel ani není povoleno, ale také by to přinutilo pro oba monoposty navrhnout aerodynamiku vozidla zcela od začátku.

Šéf traťového inženýrství Mercedesu Andrew Shovlin uvedl, že by to vyžádalo mnoho měsíců práce, aby se monoposty vrátily zpět na současnou úroveň přítlaku a v této fázi by byl Pohár konstruktérů ztracen.

„Máme auto, které by mohlo vyhrát šampionát, pokud s ním uděláme nějaká chytrá rozhodnutí, zapracujeme na něm a budeme fungovat dobře po celý rok,“ vysvětlil.

„Ale ať už je to vysoký nebo nízký sklon monopostu, s tím teď nemůžeme nic dělat. To, co určitě nemůžeme udělat, je najednou říci, že zvedneme zadní část našeho vozu o 30 mm a budeme s tím pracovat, protože to by odepsalo sezónu. Ztratili bychom při tom příliš mnoho – zprovoznit to, prostě to není praktické.“

Ředitel týmu Aston Martin Otmar Szafnauer počítal s tím, že situace se zavěšením zadních kol znemožňuje pronásledování automobilu s vyšším sklonem.

„Poprvé, co si pamatuji za mých 24 let sportu, jsme museli pozastavit vývoj kvůli covidu-19,“ řekl.

„Mohli bychom to změnit, jen kdybychom skutečně použili své žetony na zavěšení. Takže i kdybychom chtěli navýšit 150 mm vzadu, tak nemůžeme.“

Shovlin uvedl, že i když důkazy mohou poukazovat na to, že nová pravidla změnila věci ve prospěch vozů s vysokým sklonem, nemělo by smysl, aby si dělal Mercedes starosti.

„Stáhla tato sada předpisů náskok aut s nízkým sklonem více než aut s vysokým sklonem? To může být ten případ,“ řekl.

„Vím, že vyhráli [Red Bull] poslední závod, ale obecně jsme byli na konci roku před nimi a teď tomu už tak není.”

„Takže, buď nás nová pravidla ovlivnila více nebo mají rychlejší vývoj od doby, kdy se změnila pravidla. Ale je to tak, jak to je.“

Sdílejte na:
Zavřít