Jaké jsou výhody a nevýhody rozpočtového stropu

Jaké jsou výhody a nevýhody rozpočtového stropu

Nikolas Tombiaz, ředitel FIA pro jednomístné vozy, se domnívá, že i když rozpočet ve formuli 1 pomohl omezit výdaje, některé týmy pak mají problémy, jak investovat peníze do nedostatečně výkonných vozů.

V sezóně 2021 byl poprvé v historii formule 1 zaveden rozpočtový strop, který omezuje výdaje týmů na 145 milionů dolarů (cca 3,2 miliard korun českých). V roce 2022 byla zavedena nová pravidla, regulující přízemní efekt a snižující rozpočet na 135 milionů dolarů (cca 3 miliardy korun českých). S výjimkou dominantního Red Bullu se díky kombinaci omezení nákladů a nových technologických předpisů týmy výkonnostně sblížily a většinu z nich od sebe dělí zanedbatelný rozdíl.

Pro Ferrari a Mercedes však má rozpočtový strop za důsledek to, že jejich snahy vyrovnat se Red Bullu jsou velmi dlouhý a náročný proces.

„Problém s finančními předpisy je ten, že na jedné straně to znamená, že nikdo nemůže utratit třikrát více než ostatní, což je dobře. Na druhou stranu to ale také znamená, že pokud jste pozadu, nemůžete do toho prostě hodit všechny peníze a přinést novinky,“ vysvětluje Nikolas Tombiaz.

Dříve se stávalo, že některé týmy začaly sezónu a byly na tom opravdu dost špatně, protože třeba zpackaly projekt, koncept nebo tak. Přijedou a prvních pár závodů je zajedou do země. Zažil jsem takovou situaci, ale pak stačí udělat obrovský modernizační balíček na Barcelonu nebo na Kanadu nebo něco podobného a prakticky tři nebo čtyři měsíce předěláváte celý vůz jako blázen a pak po zbytek sezóny vyhráváte závody. Současné předpisy umožňují pouze omezené množství upgradů, které můžete provést. Takže pokud je někdo hodně pozadu, zotavit se je dlouhý a bolestivý proces.“

U některých týmů ovlivnil rozpočtový strop jejich návrat v polovině sezóny. McLaren mohl ve Velké ceně Rakouska představit vylepšenou specifikaci vozu poté, co se během zimního vývoje dostal do slepé uličky. V následující polovině sezóny si tak zajistili několik pódií. AlphaTauri je dalším týmem, kterému se podařilo sezónu obrátit a v Singapuru použili koncept vozu, který odrážel jejich sesterský tým Red Bull. To pomohlo týmu zajistit si místo posledního místa v konstruktérech osmé.

Pro ostatní však rozpočtový strop znamená, že dosáhnout výsledků je dlouhodobý proces. Například Williams představil na začátku sezóny jediný vývojový balíček a místo toho se soustředil na vůz pro rok 2024.

Potíže s rozpočtovým stropem a snahou zlepšit výkonnost donutily některé k návrhu na uvolnění technických předpisů. Tombazis se ale domnívá, že i když by to samozřejmě byl skvělý krok pro mozky inženýrů ve formuli 1, mohlo by to vést k rozdílům ve výkonech a roztržení celého pole.

Je to tenká hranice k přílišným omezením – a je jasné, že tohle je technologický sport a musí jím zůstat. Ale k tomu dodám, že s velkou volností pak potenciálně vznikají přiliš velké ztráty mezi vozy, a to je velmi složitá situace. Je jasné, že když se zeptáte inženýra z týmu, tak řekne, že je to příliš velké omezení. Ale musíte vzít v úvahu i jiné faktory, které jsou důležité v tomto sportu. Navíc, oproti starším dobám, kdy byla možná větší volnost, máme finanční předpisy a musíme se také snažit omezit jiné aktivity. Jinak by se mohlo stát, že si týmy vybudují nějakou výhodu prostřednictvím výzkumného a vývojového projektu a pak budou mít výhodu po dlouhou, dlouhou dobu, aniž by byla šance, že je s restriktivními předpisy ostatní týmy doženou. Mezi svobodou a konkurenceschopným šampionátem existuje hranice a navíc nás finanční předpisy staví do těžké pozice. Nemyslím si tedy, že existuje ideální odpověď.“

Sdílejte na:
Zavřít