Jak se psal příběh stáje Jordan

Jak se psal příběh stáje Jordan

Stáj Jordan vstoupila do F1 v roce 1991, Eddie Jordan se tak rozhodl po dobrých výsledcích v nižších evropských sériích. Největším úspěchem týmu bylo třetí místo v Poháru konstruktorů v roce 1999.

Vše začalo již v roce 1991, kdy byla v britském Silverstone založena stáj nesoucí název Jordan Grand Prix. Název týmu lze vyvodit ze jména jeho zakladatele – Edmunda „Eddie“ Jordana. Již v 70. letech byla stáj Jordan známá v Evropě, protože byla účastníkem sérií Formule 3 i Formule 3000 (vždy pod názvem Eddie Jordan Racing). Zejména ve druhém zmiňovaném podniku se tomuto týmu podařilo prorazit, když v roce 1989 získal Jean Alesi v této sérii celkové vítězství.

Vše začalo již v roce 1991, kdy byla v britském Silverstone založena stáj nesoucí název Jordan Grand Prix. Název týmu lze vyvodit ze jména jeho zakladatele – Edmunda „Eddie“ Jordana. Již v 70. letech byla stáj Jordan známá v Evropě, protože byla účastníkem sérií Formule 3 i Formule 3000 (vždy pod názvem Eddie Jordan Racing). Zejména ve druhém zmiňovaném podniku se tomuto týmu podařilo prorazit, když v roce 1989 získal Jean Alesi v této sérii celkové vítězství.
Úspěch z nižší série motivoval Eddieho Jordana k založení stáje, jež bude reprezentovat Jordan na scéně nejvyšší, tedy ve Formuli 1. Stáj ve svém prvním ročníku v královně motorismu (1991) používala motory Ford a celkově se tento tým dokázal usadit na pátém místě v Poháru konstruktérů. Jezdeckou dvojici těchto vozů tvořil Andrea de Cesaris a Bertrand Gacho. Právě druhý zmiňovaný pilot byl ale během rozjeté sezóny uvězněn za napadení taxikáře a na jeho místo neusedl nikdo jiný, než tehdy mladý Michael Schumacher, který svou premiéru ve voze Jordan zažil během Velké ceny Belgie.
Titul v Poháru konstruktérů Jordan nikdy nezískal, největším úspěchem byla třetí příčka v sezóně 1999, od té doby šla ale sláva Jordanu společně s výkony vozů rapidně dolů a na samotný vrchol se tento tým již nikdy nepodíval. Ve svých posledních letech, kdy tento tým ve Formuli 1 působil, patřil jednoznačně na chvost celého startovního pole, jehož konkurentem bývala nejčastěji italská stáj Minardi.
V roce 2006 byl tým prodán společnosti Midland Group, která oficiální název stáje přejmenovala na Midland F1. Pod tímto názvem se stáj také zúčastnila šampionátu Formule 1. Sezóna 2006 byla pro stáj Midland první, ale zároveň poslední. Tým jezdil pod ruskou licencí, ale stejně jako Jordan v posledních letech své existence, patřil i tento tým spíše ke chvostu startovního pole. Ve své jediné sezóně nezískal ve Formuli 1 ani bod a nakonec obsadil 10. příčku v Poháru konstruktérů.
Již během Grand Prix Itálie 2006 bylo oficiálně oznámeno, že Michael Schumacher ukončí svou kariéru závodního pilota, ale také to, že stáj Midland bude prodána nizozemskému výrobci automobilů – společnosti Spyker. Od sezóny 2007 také stáj nesla název Spyker F1 Team.
Ani tato změna ale týmu příliš nepomohla. Pravda, Spyker získal během ročníku 2007 jeden mistrovský bod a to zásluhou německého závodníka Adriana Sutila, ale opět patřil jen do zadních řad startovního roštu Formule 1. Ani získaný bod nebyl zcela „vybojovaný“, protože jej stáj Spyker obdržela až po udělení penalizace pro Tonia Liuzziho, který s vozem Toro Rosso sice dojel na osmém, posledním bodovaném místě, ale podle všeho předjížděl pod žlutými vlajkami a byla mu tedy udělena penalizace přičtení 25 sekund k výslednému času.
Rok 2008 už se zdál být pro nově pojmenovanou stáj Force India o něco konkurenceschopnějším. Šéfem stáje byl Colin Kolles. Hlavním konstruktérem a vedoucím pracovníkem technického vývoje se stal Mike Gascoyne. Nejlepšího umístění v sezóně se stáj dočkala již ve čtvrtém závodě, kdy na desátém místě dojel Němec Adrian Sutil. Druhý monopost již indické stáje pilotoval zkušený Giancarlo Fisichella. Ten dojel třináctý během Velké ceny Belgie. I když stáj v tomto roce body nezískala, bylo jasné, že s novými tvářemi je tento tým na vzestupu, což se potvrdilo během nadcházejících měsíců.
Jezdecké složení týmu se do nadcházejícího ročníku 2009 nezměnilo, ale výkon v první částí sezóny byl spíše zklamáním. Prvního bodového zisku se indický tým dočkal až ve dvanáctém závodě sezóny, kdy s časem 1:46,308 získal překvapivě první pole position právě Ital Giancarlo Fisichella. V závodě byl italský jezdec také velmi konkurenceschopný, ale nestačil na finského pilota Kimiho Räikkönena. I tak ale bylo pro stáj Force India druhé místo jednoznačným úspěchem. Právě po tomto závodě dostal Ital životní příležitost a mohl si tak splnit svůj velký sen. Stáj Ferrari totiž hledala vhodného 

Úspěch z nižší série motivoval Eddieho Jordana k založení stáje, jež bude reprezentovat Jordan na scéně nejvyšší, tedy ve Formuli 1. Stáj ve svém prvním ročníku v královně motorismu (1991) používala motory Ford a celkově se tento tým dokázal usadit na pátém místě v Poháru konstruktérů. Jezdeckou dvojici těchto vozů tvořil Andrea de Cesaris a Bertrand Gacho. Právě druhý zmiňovaný pilot byl ale během rozjeté sezóny uvězněn za napadení taxikáře a na jeho místo neusedl nikdo jiný, než tehdy mladý Michael Schumacher, který svou premiéru ve voze Jordan zažil během Velké ceny Belgie.

Titul v Poháru konstruktérů Jordan nikdy nezískal, největším úspěchem byla třetí příčka v sezóně 1999, od té doby šla ale sláva Jordanu společně s výkony vozů rapidně dolů a na samotný vrchol se tento tým již nikdy nepodíval. Ve svých posledních letech, kdy tento tým ve Formuli 1 působil, patřil jednoznačně na chvost celého startovního pole, jehož konkurentem bývala nejčastěji italská stáj Minardi.

V roce 2006 byl tým prodán společnosti Midland Group, která oficiální název stáje přejmenovala na Midland F1. Pod tímto názvem se stáj také zúčastnila šampionátu Formule 1. Sezóna 2006 byla pro stáj Midland první, ale zároveň poslední. Tým jezdil pod ruskou licencí, ale stejně jako Jordan v posledních letech své existence, patřil i tento tým spíše ke chvostu startovního pole. Ve své jediné sezóně nezískal ve Formuli 1 ani bod a nakonec obsadil 10. příčku v Poháru konstruktérů.

Již během Grand Prix Itálie 2006 bylo oficiálně oznámeno, že Michael Schumacher ukončí svou kariéru závodního pilota, ale také to, že stáj Midland bude prodána nizozemskému výrobci automobilů – společnosti Spyker. Od sezóny 2007 také stáj nesla název Spyker F1 Team.

Ani tato změna ale týmu příliš nepomohla. Pravda, Spyker získal během ročníku 2007 jeden mistrovský bod a to zásluhou německého závodníka Adriana Sutila, ale opět patřil jen do zadních řad startovního roštu Formule 1. Ani získaný bod nebyl zcela „vybojovaný“, protože jej stáj Spyker obdržela až po udělení penalizace pro Tonia Liuzziho, který s vozem Toro Rosso sice dojel na osmém, posledním bodovaném místě, ale podle všeho předjížděl pod žlutými vlajkami a byla mu tedy udělena penalizace přičtení 25 sekund k výslednému času.

Rok 2008 už se zdál být pro nově pojmenovanou stáj Force India o něco konkurenceschopnějším. Šéfem stáje byl Colin Kolles. Hlavním konstruktérem a vedoucím pracovníkem technického vývoje se stal Mike Gascoyne. Nejlepšího umístění v sezóně se stáj dočkala již ve čtvrtém závodě, kdy na desátém místě dojel Němec Adrian Sutil. Druhý monopost již indické stáje pilotoval zkušený Giancarlo Fisichella. Ten dojel třináctý během Velké ceny Belgie. I když stáj v tomto roce body nezískala, bylo jasné, že s novými tvářemi je tento tým na vzestupu, což se potvrdilo během nadcházejících měsíců.

Jezdecké složení týmu se do nadcházejícího ročníku 2009 nezměnilo, ale výkon v první částí sezóny byl spíše zklamáním. Prvního bodového zisku se indický tým dočkal až ve dvanáctém závodě sezóny, kdy s časem 1:46,308 získal překvapivě první pole position právě Ital Giancarlo Fisichella. V závodě byl italský jezdec také velmi konkurenceschopný, ale nestačil na finského pilota Kimiho Räikkönena. I tak ale bylo pro stáj Force India druhé místo jednoznačným úspěchem. Právě po tomto závodě dostal Ital životní příležitost a mohl si tak splnit svůj velký sen. Stáj Ferrari totiž hledala vhodného kandidáta na místo zraněného Felipe Massy, protože Luca Badoer nedokázal s vozem Ferrari držet krok ani se středem startovního pole. Prvním závodem Fisichelly v barvách Force India byla Velká cena Itálie 2009, ve které se mu však nepodařilo zabodovat (stejně tak jako v celém zbytku světového šampionátu). Naopak na Monze opět zabodovala indická stáj, která si zásluhou Adriana Sutila připsala dalších pět bodů a na konci šampionátu se mohla radovat ze zisku třinácti bodů a devátého místa v Poháru konstruktérů. Pro zbytek sezóny nahradil Fisichellu Ital Tonio Liuzzi.

Do letošního ročníku vstoupil tým Force India jako jeden z favoritů na nejlepší umístění ve středu startovního pole a této varianty se v průběhu první poloviny sezóny jednoznačně drží. Aktuálně (před nadcházející Velkou cenou Evropy ve Valencii) si indický tým drží šesté místo v Poháru konstruktérů se ziskem pětatřiceti bodů. Nejbohatší závod (pokud jde o body) zažila tato stáj v Malajsii, kde se mohla radovat ze zisku deseti mistrovských bodů. Již teď je jasné, že tento tým se po letošním ročníku bude moci radovat z nejlepšího umístění v novodobé historii týmu. Bude-li stáj ve vzestupné tendenci pokračovat, může se také stát, že za pár let naváže na úspěchy stáje Jordan z roku 1999. Nebo bude snad i lepší? Vše je jen otázkou času.

Sdílejte na: