Jak přežít Velkou cenu Maďarska a nezbláznit se

Jak přežít Velkou cenu Maďarska a nezbláznit se

Velkou cenu Maďarska klidně můžeme nazývat naší domácí velkou cenou, protože češtinu nebo slovenštinu uslyšíte na každém rohu. Naši redaktoři byli na místě po celý závodní víkend a vyzkoušeli si tak roli diváka přímo na okruhu Hungaroring.

Okruh Hungaroring je od Budapeště vzdálený 20 kilometrů, takže svůj zážitek můžete spojit i s příjemným výletem do hlavního města Maďarska. Pokud se rozhodnete vydat se na Velkou cenu Maďarska, doporučujeme řešit ubytování několik měsíců dopředu. Na výběr máte několik možností – přes kemp přímo na okruhu až po pronájem vlastního bydlení. My pro naši skupinu zvolili ubytování ve formě pronájmu celého domu přes službu AirBnB. Dům se nacházel mimo Budapešť v jednom z přilehlých měst, kromě neděle nám cesta na okruh trvala půl hodiny. Ceny lístků na Velkou cenu se pohybují mezi 2 800 Kč po 13 200 Kč podle toho, kde chcete strávit celý víkend nebo jen závodní neděli. Mnoho fanoušků se na cestu vydává již ve středu, aby s časovým předstihem postavili své stany v kempu a užili si malou dovolenou. Program můžete navštívit již ve čtvrtek, pokud budete mezi těmi, co si koupí lístek i na pit walk.

Musíte počítat s tím, že se jedná o formulový svátek a lidí je kolem okruhu i ve městě opravdu spousta. Mnoho z nich se vydá i do centra Budapeště, kde vyčkává u hotelů, kde jsou piloti ubytovaní, aby je zahlédli nebo ulovili jejich podpis či fotku. V momentě, kdy se k hotelu blíží, nastává chaos a křik. Na piloty se dá čekat i u vjezdu do paddocku, kde je v dopoledních hodinách o poznání méně lidí a šance, že uvidíte svého oblíbeného pilota, je několikanásobně vyšší.

Před cestou na okruh si musíte sbalit menší povinnou výbavu každého diváka. Malá láhev s vodou je nutností. Po celém okruhu naleznete pitnou vodu, takže si ji můžete kdykoliv doplnit. Opalovací krém vždy přijde vhod a může vás zachránit před krušnou nocí a pokud se počasí zhorší, přijde na řadu pláštěnka nebo deštník. Je důležité vlastnit pokrývku hlavy. Po celý den budete používat telefon, takže je vhodné mít u sebe nabíječku. Samotná cesta na okruh může být oříškem. Ať už pojedete veřejnou dopravou, autobusem nebo vlastním autem, počítejte s tím, že budete chvíli čekat v kolonách vedoucí k hlavním parkovištím. Doprava je po celou dobu řízena, jelikož rychlým pruhem do paddocku jezdí zaměstnanci týmů a jednotliví piloti. Okruh nabízí tři velká neplacená parkoviště na okolních polích. Vzdálenost k branám je v rámci minut, ale své rozhodnutí zaparkovat na neplaceném parkovišti přehodnoťte. Ta placená mohou mít výhodu v rychlejším výjezdu z okruhu. 

Jestli nejste vlastníkem dresu či kšiltovky svého oblíbeného týmu nebo pilota, nezoufejte, stánky a obchody s oficiálním merchem jsou na každém rohu. K dispozici je i outlet pro věci staré i několik let, a ty se dají koupit mnohem levněji. Pokud byste rádi oficiální merch svého oblíbeného pilota, který již nejezdí, pravděpodobně jej také seženete. U jídla a pití, zejména u piva, čekejte festivalové ceny, které vaši peněženku ale nezruinují. Kelímek s logem Hungaroringu stojí jako tradiční festivalové kelímky, které najdete v Česku – dávejte si na ně ale pozor, jelikož jsou vratné, fanoušci ty ledabyle odložené rádi sbírají. Upozorňujeme ale, že snad kromě piva jsou v neděli ceny jídla, pití a nanuků o pár stovek forintů zvýšené. Všude na okruhu potkáte různé skupinky lidí a vždy na sto procent poznáte, komu fandí. Celým okruhem se prolínají nejenom různé vůně ze stánků s jídlem, ale také zvuky trubek či chrastítek. Na procházce jednotlivými částmi okruhu naleznete mnoho vlajek či bannerů. Někteří fanoušci se ladí do týmových barev či vytváří unikátní outfity.

Pátek

Vlastnili jsme vstupenky na tribunu Silver 3 a byli jsme rozděleni na dvě skupinky. Jelikož jsme na Hungaroring vyrazili poprvé, rozhodli jsme se vydat na cestu kolem půl osmé ráno. Naše tušení bylo správné a u vjezdu na okruh se tvořila menší kolona. Jedna skupina zaparkovala na neplaceném parkovišti u brány 7 a druhá u brány 3. Kontrola u brány vám zkontroluje lístek a poté váš batoh. Je důležité mít u sebe menší láhev, protože litrová láhev může znamenat malý problém, ale vše se dá vykomunikovat. Dobrovolníků v zelených reflexních vestách je všude kolem mnoho, a domluvíte se hlavně v angličtině. Počítejte s tím, že na okruhu se používá tzv. systém jedné linie – chodí se v kruhu. Jakmile je tato linie více frekventovaná, nikdo nic neřeší a všude jsou davy lidí. Dávejte si pozor, abyste ale nevyšli mimo svůj sektor a mimo svou linii, návrat k vašim místům se může protáhnout o čtvrt až půl hodinky. V pátek na nás čekal doprovodný program společně se závody nižších sérií. Hungaroring patří do kalendáře série F3 i série F2 a na trati o víkendu závodil také Porsche mobil 1 Supercup. Letos byl program i na doprovodné stage u stříbrných tribun. Pokud chcete místa v předních řadách, musíte zde stát již s velkým předstihem. Na programu byly rozhovory s piloty AlphaTauri, které měly velký úspěch. Převážně díky návratu Daniela Ricciarda zpátky do vozu formule 1. Následoval tým McLaren společně s Williamsem. Nakonec přišli i piloti Alfa Romeo a Fernando Alonso z Aston Martinu. Po skončení rozhovorů piloti rozdávají kšiltovky nebo své podpisy. Třeba budete patřit mezi ty šťastné a odnesete si unikátní suvenýr. Někteří fanoušci jsou ale velmi neohleduplní a během rozhovoru mávají s velkými bannery, přes které nejde vidět. 

Mezi jednotlivými body programu je půlhodinová až hodinová mezera. Doporučujeme ji využít na nákup nápojů, jídla a na frontu na toaletu. Fronty se tvoří o přestávkách a na řadu můžete přijít až po 30 minutách a pokud svítí slunce, stín nenajdete. Vyhnout se jim můžete, když obětujete pár minut z hlavního programu a tribunu či jiné místo opustíte s menším předstihem. Celý víkend také doprovázelo natáčení nového filmu o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli. V rámci doprovodného programu proběhl před každou částí hlavního programu formule 1 například vědomostní kvíz, ve kterém jste mohli vyhrát podepsanou kšiltovku. 

I když jsou dnešní vozy formule 1 oproti jiným kategoriím a starším motorům tišší, je skvělý zážitek je poslouchat. Může to ale vést k bolesti hlavy. Zvuk monopostů je totiž tak silný, že vám může dunět hlava. Mnoho diváků tak zvolilo možnost sluchátek či špuntů do uší, které jsou k dispozici k zakoupení přímo na okruhu. Viděli jsme je ale pouze první den, poté asi byly pravděpodobně vyprodané. Na první volný trénink nám zapršelo, naštěstí jsme si přinesli pláštěnky. Kvůli dešti a červené vlajce jsme z tréninku moc neviděli. Druhý trénink byl o poznání lepší. Podpora fanoušků byla neuvěřitelná, hlavně když viděli projíždět monopost AlphaTauri s číslem 3, kde seděl již zmiňovaný Daniel Ricciardo. Potlesk a podpora se nesla celým okruhem, jakoby byl každý jeho fanouškem. Mnoho potlesku měl i Lando Norris, Lewis Hamilton nebo leader šampionátu Max Verstappen. Před koncem druhého tréninku jsme se rozhodli areál opustit s předstihem. Odjezd z parkoviště nám zabral asi 20 minut. Jakmile najedete na dálnici do hlavního města, kolona se roztrhne. 

Na okruhu jsou k dispozici různé doprovodné akce a výzvy pro diváky, jako například vyzkoušení jízdy na simulátoru nebo výměna pneumatiky. To doporučujeme navštívit v pátek, kdy je na okruhu nejméně lidí, fronty jsou krátké a vyhnete se hektickým davům. 

Sobota

I v sobotu jsme vyrazili brzy ráno. První skupina vyrazila na trať autem přes dálnici M3, a doprava již byla o poznání hustější. Zaparkovali jsme na parkovišti u třetí brány. Jelikož jsme se k trati dostali brzy ráno, byli jsme mezi prvními, kteří zaparkovali, což znamenalo, že jsme byli i mezi prvními, kteří večer vyjeli – počítejte ale s výjezdem, který trvá přes hodinu nebo dokonce dvě, jelikož doprava kolabuje a policisté nevědí, jak ji řídit. 

Druhý den bylo na trati mnohem více lidí. Na média stage, kde se s publikem přijdou pozdravit piloti, byl už od rána velký dav, takže pokud chcete piloty vidět zblízka, doporučujeme přímo pod pódium dorazit již před osmou hodinou ranní. Program začal až v 10:40, takže se jednalo o dlouhé čekání. Na místě je naštěstí přítomný DJ, takže se v jeden moment pod pódiem vytvořila dokonce malá párty, která čekání zpříjemnila. Na obrazovce se také vysílají videa s legendárními momenty z historie formule 1. Druhý den bylo možno vidět piloty Red Bullu, Alpine, Mercedesu, Ferrari a Haasu, a někteří z nich do publika také rozhodili pár čepic. Pokud se vám v průběhu celého dne udělá nevolno, lékaři a zdravotníci jsou na stanovištích po celém okruhu.

Druhá skupina využila služeb Bolt taxi, které má s Hungaroringem spolupráci. Taxi jezdí přes pruh vyhrazený pro média a lidi z paddocku, a vysadí vás přímo u hlavní brány, kde můžete počkat na projíždějící piloty, principály a další osobnosti z paddocku a vidět je velmi zblízka.

Během doprovodného programu jsou tribuny poloprázdné, ale na kvalifikaci se již kompletně zaplnily a show mohla začít. Pozitivně nás překvapilo, že i zarytí fanoušci některého z pilotů fandili všem ostatním, a dokonce i Verstappenova oranžová armáda bouřlivě oslavovala pole position Lewise Hamiltona. Hvězdou soboty se kromě Lewise stal také Lando Norris. Před hlavním programem každého dne na trať vyrazí kamiony s návěsy, kde postávali a mávali diváci z VIP paddocku. Těm se občas z tribun dostalo bučení. Pro nás byl hvězdou víkendu Roman Staněk ve formuli 2. Vždy jste mohli slyšet, kde přesně se nachází čeští fanoušci, neboť každý jeho průjezd nahlas oslavovali. 

Neděle

Celý víkend se střídají komentátoři v angličtině, němčině a maďarštině. V neděli ale jejich komentář již není slyšet přes projíždějící monoposty. U naší tribuny se dalo připojit na wifi, takže například rádia pilotů nebo doprovodný komentář se dal sledovat na oficiálních stránkách formule 1 nebo třeba přes twitterové účty. Nedělní program formule 1 začal společnou jízdou pilotů v otevřeném autobuse, který je pomalu vozil po okruhu, aby s fanoušky interagovali. Někteří nadšeně mávali, ale spoustu z nich bohužel pouze sedělo na sedadlech a bavilo se mezi sebou. Před samotným závodem přišla na řadu údržba tratě a hvězdami dne se nečekaně stali řidiči čistících vozů, kteří nadšeně mávali a užívali si svoji nově nabytou slávu. Hymna odstartovala celý závod. Všichni na tribunách povstali a někteří si z respektu sundali pokrývky hlavy. Našlo se pár jedinců, kteří neudělali ani jedno. Do startu zbývalo pár minut a nervozita hrála na všech stranách, všichni totiž víme, že start může přinést nečekané zvraty. A zvrat také přišel – ihned v první zatáčce se srazily čtyři monoposty, a všechny tribuny na tuto skutečnost reagovaly nadšením. Najednou monopost Pierra Gaslyho zajel do boxů a už nepokračoval. Fanoušci nevěřícně pokyvovali hlavami. Další kolo ale skončil i Esteban Ocon a pro fanoušky Alpinu to znamenalo nemilou událost. Zbytek závodu naštěstí proběhl bez nehod. Všichni oslavovali každý průjezd pilotů McLarenu, kterým se dařilo držet své monoposty v předních příčkách. Potlesku se mnohokrát dočkal i Max Verstappen. Pokud došlo na předjetí, fanoušci každé ocenili potleskem. Pit stop Ferrari, který se jim u Charlese Leclerca opravdu nepovedl, některé zvedl z židlí. Naštěstí se přímo před naší tribunou nacházela obrazovka, na které se dalo sledovat dění celého závodu takže i když před námi nejezdila žádná auta, rozhodně jsme se nenudili. Maxovu výhru oslavovali všichni fanoušci, pár fanouškům se podařilo propašovat na okruh dýmovnice, které nepříjemně páchly a poměrně znepříjemnily svým zápachem asi deset minut po závodě. Pokud byste chtěli být součástí předávání trofejí, počítejte s tím, že brzy musíte být nastoupení u vstupu na okruh. V momentě, kdy pořadatelé otevřou bránu, čeká vás několikametrový sprint pod pódium. Traťoví maršálové také bedlivě hlídají DRS cedule, takže pokud byste si chtěli ze závodu dovézt podobný suvenýr, vemte si raději z tratě gumu.

Po skončení závodu  se můžete projít po cílové části okruhu. Podívat se můžete na zaparkovaná auta a jejich vážení v parc fermé, nebo se můžete zblízka podívat na pódium a garáže týmů. Pokud se vám poštěstí, můžete zahlédnout i někoho slavného. My například viděli Christiana Hornera, který poté přišel přes plot oslavovat výhru Maxe Verstappena. Boj se z okruhu přesunul na parkoviště. Kdo dřív odejde, ten vyhrává. Jedna naše skupina se rozhodla odejít ihned po skončení závodu a jelikož parkovala na placeném parkovišti, z okruhu se dostala do deseti minut. Druhá skupinka zvolila procházku po trati, poslední nákupy v obchodech a nadýchala poslední doušky atmosféry na trati. Tím svůj boj o odjezd z okruhu prohrála a dlouho si počkala. S autem se z parkoviště nedalo odjet přes dvě hodiny, ale zpětně jsme zhodnotili, že to za vše stálo. 

Pokud chcete navštívit Velkou cenu Maďarska 2024, lístky jsou již v prodeji. Závodní víkend na Hungaroringu proběhne od 19. července do 21. července 2024.

Zdroje článku:

Redakce Světformule.cz (Helena Chovancová a Kristýna Dytrtová)
Sdílejte na:
Zavřít