Gene Haas se stydí za výkony týmu. Už nechce být poslední

Gene Haas se stydí za výkony týmu. Už nechce být poslední

Gene Haas prohlásil, že se stydí za to, že jeho formulový tým nebyl díky úzkému vztahu s Ferrari konkurenceschopnější. Do budoucna chce zlepšit výkony, protože již nemá zájem být posledním týmem na gridu.

Ve středu tým Haas oznámil šokující změny. Potvrdili, že z týmu odešel technický ředitel Simone Resta a šéf týmu Günther Steiner.

Majitel týmu Gene Haas se v rozhovoru otevřel o tom, proč neprodloužil smlouvu s šéfem týmu Güntherem Steinerem a proč na jeho funkci povýšil Ajaa Komacua. Rozhovořil se také o partnerství s Ferrari, které dosud nepřineslo očekáváné výsledky.

Ferrari dodává týmu nejen pohonnou jednotku a převodovku, ale i zavěšení a další součástky, které předpisy FIA umožňují mezi týmy sdílet. Tovární vůz Ferrari v roce 2023 dokázal získat pole position a vyhrát jediný závod, který nepřipadl Red Bullu. Naopak zákaznický Haas se propadl na samotné dno Poháru konstruktérů.

Ferrari nám velmi pomohlo. Jsou s námi od prvního dne, vyrábí neuvěřitelné motory. Jejich zavěšení je extrémně dobré. Používáme spoustu jejich částí,“ začal Gene Haas. „Funguje to opravdu dobře. Opravdu nám pomáhají. Stydím se za to, že jsme s tím nedokázali lépe pracovat, ale do budoucna chci využít to dobré vybavení, které spousta jiných týmů nemá. Bude to mnohem konkurenceschopnější. Red Bull má AlphaTauri, vidíme, jak se ty vztahy vyvíjí a já si myslím, že konkurence bude velmi intenzivní, takže mít partnera jako je Ferrari bude velmi důležité.“

Dodal také: „Mluvím s mnoha inženýry a myslím, že naším největším nedostatkem je aerodynamika: náš aerodynamický program potřebuje ještě práci. Když jste na trati a každý víkend vás znemožní, to už přestanu akceptovat.“

Rozhovořil se také ohledně odchodu Günthera Steinera. Trval na tom, že je třeba provést změny ve snaze zvýšit úroveň týmu. „Nakonec to bylo kvůli výkonnosti. Jsme tu osmým rokem, máme za sebou přes 160 závodů – nikdy jsme neměli pódium. Poslední roky jsme byli desátí nebo devátí. Nesedím tady a neříkám, že to je Güntherova chyba nebo tak, ale prostě se mi zdá, že nastal vhodný čas udělat změnu a zkusit jít jiným směrem, protože to nevypadá, že kdybychom pokračovali v tom, co jsme měli, že by to fungovalo. Mám Günthera rád, je to opravdu milý člověk, opravdu dobrá osobnost. Měli jsme těžký konec roku. Nechápu to, opravdu ne. To jsou dobré otázky, na které bychom se měli zeptat Günthera, co se pokazilo. Ale nakonec je to o výkonu. Už nemám zájem být poslední.“

Gene Haas je přesvědčen, že právě Komacu má ty správné schopnosti, aby tým obrátil na dobrou cestu.

Hledali jsme uvnitř, kdo má nejvíce zkušeností. Ayao je v týmu od prvního dne, zná jeho zákulisí. Mým největším cílem je, že až pojedeme do Bahrajnu, musíme se tam ukázat s autem, které je připravené to rozjet. Možná, když budeme mít více manažerský a inženýrský přístup, uvidíme, jaké to bude mít výhody. Myslím, že Günther má spíše lidský přístup ke všemu s lidmi, to, jak s nimi komunikoval, v tom byl velmi dobrý. Ayao je velmi technický, dívá se na věci na základě statistik – tohle děláme špatně, co můžeme zlepšit. Je to jiný přístup. Opravdu potřebujeme něco jiného, protože se nám moc nedařilo. Jak jsem řekl, prostě jsme byli po osmi letech úplně poslední. Nic víc k tomu nemůžu říct.“

Na otázku, proč nového šéfa týmu nehledal mimo organizaci v lidech, jako jsou například Mattia Binotto nebo Otmar Szafnauer, řekl Gene Haas, že raději preferuje povýšit lidi uvnitř organizace.

Řídím společnost Haas Automation už více než 40 let. Když přivedete lidi zvenčí, trvá jim, než se zaučí, šest měsíců až rok, a většinou je ani nemáte tak rádi. Je lepší vzít lidi, které znáte, a i když se k vám perfektně nehodí, aspoň víte, co dostanete. To se nám tady v Haas Automation docela osvědčilo, takže to aplikuji na spoustu stavebních kamenů, které tu v týmu formule 1 jsou. Mám rád, když tu jsou lidi, které znám, kteří rozumí každodennímu provozu, rozumí lidem, než abych přivedl někoho cizího, kdo tu vším zamíchá a udělá bordel.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny a člověk s tisícero koníčky. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →