Setrvá Honda v F1? Elektrifikace dopravy to může zkomplikovat

Setrvá Honda v F1? Elektrifikace dopravy to může zkomplikovat

Honda potvrdila, že s Red Bullem jedná o nové smlouvě po roce 2021. Zároveň však dodává, že je ovlivňována ekologickým trendem, který je pro automobilky velmi nákladný.

Automobilový průmysl zažívá krušné časy. Kvůli mnohdy až přehnaným emisním normám jsou automobilky nuceny omezovat výrobu vozů se spalovacími motory.

Automobilky nechtějí platit tučné pokuty, a tak se systému podvolují. Vývoj a výroba elektromobilů je však vysoce nákladná a nezaručuje zisk, který produkují modely osazené tradičním spalovacím motorem.

To ale není vše – např. Velká Británie má v plánu v roce 2035 zakázat výrobu a prodej nových vozů se spalovacími motory. Zákon se nebude stahovat na autobazary, je tedy vysoce pravděpodobné, že i poté bude trvat desítky let, než ze silnic zmizí poslední spalovací agregát.

Samozřejmě, že se takový zásah do infrastruktury automobilek promítne i v F1. V ohrožení je například setrvání Hondy coby výrobce motorů.

Japonský výrobce se obává, že stále přísnější emisní normy přinesou vyšší náklady, které budou mít za následek škrty v současných programech automobilky.

V exkluzivním rozhovoru pro Motorsport.com šéf Hondy F1 Masashi Yamamoto prozradil, že s Red Bullem hovoří o možnostech pro rok 2021.

„Mluvíme s Red Bullem o prodloužení naší dohody po roce 2021,“ oznámil Yamamoto. „Musíme si však přiznat, že celý automobilový průmysl čelí kvůli elektrifikaci velmi složité situaci.“

„Společnosti musí investovat mnoho peněz, musíme proto nahlížet na finanční stránku věci a na to, jak účinně náš program vést. To je velmi důležité.“

Otázka zní, zda by se Hondě kvůli ekologickému trendu nevyplatil spíše program ve Formuli E. Podle Yamamota se Honda o elektrický šampionát zajímá, prioritou ale zůstává Formule 1.

„Samozřejmě, že nás to zajímá, stále získáváme informace. V tuto chvíli se ale zaměřujeme na F1 a nemáme v plánu se Formule E zúčastnit,“ zakončil Yamamoto.

Ekologický trend se mnohým automobilkám nelíbí. Nevýkonný ředitel Renaultu Alain Prost před několika týdny vyjádřil obavy ze stále přísnějších emisních norem a předpisů, kterých se musí automobilky držet.

„V současnosti ani nevíme, jakou technologii bude automobilový průmysl za 10 let využívat,“ prozradil čtyřnásobný mistr světa F1. „Vznikají hloupé zákony, díky kterým přivedeme evropský automobilový průmysl do hrobu. Je to hloupost.“

Sdílejte na:
Zavřít