Zmizelé závody: Velká cena Nizozemska

Zmizelé závody: Velká cena Nizozemska

V dnešním putování po zmizelých velkých cenách se vrátíme do první poloviny historie Formule 1 a navštívíme velmi oblíbenou Velkou cenu Nizozemska, která jezdcům přinášela radost ze závodění.

Velkou cenu Nizozemska hostil po celou její bohatou historii okruh Zandvoort nacházející se pouze několik set metrů od písečných pláží podél Severního moře. Mimo jiné také kvůli umístění ve stejnojmenném lázeňském přímořském městě se stalo oblíbeným cílem příznivců motoristického závodění, kteří se sem rádi vraceli. Tento vysokorychlostní okruh také lákal svou nebezpečností. Mezi jeho oběti musíme zařadit Pierse Courage a Rogera Williamsona, kteří oba zahynuli v divokých plamenech.

Vynikají možnost na předjíždění nabízela dlouhá rovinka v prostoru startu a cíle, stejně tak následující pomalá zatáčka Tarzan, která ve své době patřila mezi jednu z nejznámějších zatáček v kalendáři Formule 1. Stala se dějištěm mnoha památných soubojů, stejně tak ale i svědkem vážných havárií. Problém představoval všudypřítomný písek, který vítr neustále rozfoukával po trati. Jezdci se však s tímto rizikovým faktorem zvládali poprat.

V Zandvoortu se závodilo v letech 1952 a 1953, 1955, 1958-1971 a 1973-1985. Přičemž v průběhu let došlo k několika úpravám tratě, aby se zvýšila její bezpečnost. První vítězství pro tým BRM zde vybojoval Jo Bonnier v roce 1960. Ještě většího věhlasu dosáhl v roce 1975 James Hunt se svým památným prvním vítězstvím, jak pro sebe, tak pro Hesketh. Naopak poslední triumf v královně motorsportu zde získal v roce 1985 Niki Lauda.

Nejúspěšnějším závodníkem na Zandvoortu se stal Jim Clark, který se radoval celkem čtyřikrát, když opanoval závody v letech 1963, 1964, 1965 a 1967. Když se podíváme na výsledkovou listinu, v Nizozemsku vyhráli ve své době takřka všichni významní závodníci. Pro příklad jmenujme Alberta Ascariho, Juana Manuela Fangia, Jacka Brabhama, Jackieho Stewarta či Alaina Prosta. Z týmů si nejvíce úspěchů připsalo Ferrari, když dokázalo svůj vůz se vzpínajícím se koníkem dostat na první místo v osmi případech. Radovali se tu ale také BRM, McLaren, Lotus, Matra a Brabham.

Okruh v Zandvoortu byl slavnostně otevřen již v roce 1948, kdy se z vítězství radoval princ Bira na Maserati. První dva ročníky Formule 1 nebyla místní velká cena započítávána do bodování mistrovství světa. Poté se ale Nizozemsko stalo pravidelným pořadatelem. V roce 1985 se však naplnila hrozba, která se nad velkou cenou vznášela. Protože investoři ztratili zájem financovat hostitelství závodu Formule 1, přestalo mít Nizozemsko úroveň hodnou královny motorsportu a místní velká cena se z kalendáře vytratila. Vliv na tuto smutnou skutečnost měl také fakt, že v Nizozemsku nikdy nevyrostl žádný velký závodník. Uvidíme, zda něco změní divoký Max Verstappen…

Sdílejte na:
Zavřít