Stoffel Vandoorne ovládl úvodní podnik GP2 v Bahrajnu

Stoffel Vandoorne ovládl úvodní podnik GP2 v Bahrajnu

22letý Belgičan Stoffel Vandoorne v zimě o vlásek ztratil vůči Kevinovi Magnussenovi kokpit McLarenu-F1. Ron Dennis umístil svého druhého slibného juniora ve své farmě ART v GP2 a Vandoorne při prvním podniku šampionátu jasně potvrdil, že má přinejmenším stejný potenciál jako Magnussen.

Po dvou vydatných březnových testech v Abů Zabí a Bahrajnu začala o první aprílový víkend pro 26 nadějných jezdců GP2 na okruhu Šakír sezona 2014. Technika vozů Dallara-Renault GP2/11 zůstala z finančních důvodů oproti posledním třem sezoými trnám beze změn. Do jubilejní desáté sezony této třídy nastoupili jezdci 19 různých národností, devět z nich ve formuli GP2 právě debutovalo, sedm zde již dokázalo v minulosti vyhrát. Ohledně pravidel neskrývá čerstvá sezona příliš změn. Bernie Ecclestone dopřeje svým dodrostencům o 5 minut (celkem tedy 45min) delší volný trénink v pátek dopoledne a při sobotním závodě je od letoška dle vzoru F1 předpisem použít kompletní sadu obou pro daný víkend doporučených směsí pneumatik.

Páteční trénink a kvalifikace: Palmer v plánu

Za velmi větrných podmínek byl v pátek dopoledne nejrychlejším „zametačem“ klouzavé, pískem zaneřáděné dráhy, Mitch Evans. Zástupce frakce „nové generace GP2“ letos startuje za stáj s hlavičkou Russian Time, jejíž sportovní operaci přes zimu převzal tým iSport. Chráněnec Marka Webbera byl o desetinu rychlejší než debutující junior McLarenu, Stoffel Vandoorne z Belgie, kterého dělila další desetinka od kolegy debutanta/juniora Ferrari, Raffaele Marciella. Všech 26 trénujících se vešlo do 2,2 sekund, všichni tedy byli po testech dobře připraveni.

O postavení na startu se v pátek večer rozhodlo poprvé v historii GP2 za umělého osvětlení. Úvod na první sadě pneumatik nejlépe vyšel Němci Danielovi Abtovi (Hilmer) před Vandoornem (ART), Evansem (Russian Time), Nasrem (Carlin), Palmerem (DAMS), Hariantem (Caterham) a Marciellem (Racing Engineering). Všeobecně se ovšem očekávalo, že klesající teplota vzduchu a tratě nabídne koncem session lepší podmínky pro rychlé kolo. Celé pole proto po 15 minutách honičky zavítalo do boxů, aby přezulo na čerstvé pneumatiky. Poušť na pět minut ztichla, než se deset minut před koncem znovu všichni vrhli na uměle osvětlený pruh asfaltu. Jejich plány ovšem zhatil Rus Artem Markelov. Debutant přicházející z německého šampionátu F3 se chybou začátečníka postaral o přerušení kvalifikace: v první zatáčce šlápl příliž brzy na plyn, jeho Russian-Time-Dallara se otočila, přičemž její motor odumřel.  

Dráha byla znovu volná až sedm minut před koncem, což znamenalo, že jezdcům zbýval čas na dva pokusy. Hned první vyšel nejlépe zkušenému Palmerovi před senzačním Vandoornem. To mělo rozhodnout, neboť si jezdci závěrečných minutách často stáli navzájem v cestě, což znemožnilo další zlepšení. Jonathan Palmer, který s týmem DAMS ovládl testy v Abů Zabí, tedy vykročil do nové sezony ziskem pole-position. „Rozdíl mezi mnou a Vandoornem je minimální, Stoffel zde coby debutant odvedl vynikající právci. Věřím ale, že mi v závodech pomůže má zkušenost. Tenhle okruh skutečně „žere“ pneumatiky a myslím, že mám dobrý plán, jak si je rozvrhnout,“ komentoval Palmer po kvalifikaci sebevědomě. Dobře přitom odhadl skutečnost, že v závodě rozhodne „černé zlato Pirelli“, výhodu svých zkušeostí ovšem ponškud přecenil… Do druhé řady se kvalifikovali silně zlepšený Abt s Palmerovým týmovým kolegou Richelmim. Pátého času dosáhl Indonézan Rio Haryanto před Stephanem Colettim a zklamanými favority Evansem a Nasrem. Zvláště Brazilec si jistě po slibném debutu v dopoledním tréninku F1 (trojka Williamse skončila 13.) sliboval mnohem více. Mělo ale být hůře: Felipe byl přesvědčen, že jeho poslední pokus zblokoval Cecotto a proto Venezolánce na oplátku „řízl“. Komisaři jej za to potrestali posuntím na 11. startovní pozici.  První desítku tedy uzavírali Marciello, Arthur Pic a Lancaster. Prvních 25 kvalifikace se vtěsnalo do 1,7 sekundy. 

 

Výsledek kvalifikace:

1. Jolyon Palmer        DAMS                 1m38.865s           10
2. Stoffel Vandoorne    ART                  1m38.895s  +0.030s  10
3. Daniel Abt           Hilmer               1m39.073s  +0.208s  10
4. Stephane Richelmi    DAMS                 1m39.081s  +0.216s  10
5. Rio Haryanto         Caterham             1m39.228s  +0.363s  11
6. Stefano Coletti      Racing Engineering   1m39.271s  +0.406s  11
7. Mitch Evans          Russian Time         1m39.274s  +0.409s  9
8. Raffaele Marciello   Racing Engineering   1m39.449s  +0.584s  10
9. Arthur Pic           Campos               1m39.462s  +0.597s  10
10. Jon Lancaster        MP                   1m39.507s  +0.642s  10
11. Felipe Nasr          Carlin               1m39.301s  +0.436s  10
12. Julian Leal          Carlin               1m39.588s  +0.723s  12
13. Johnny Cecotto       Trident              1m39.615s  +0.750s  10
14. Andre Negrao         Arden                1m39.647s  +0.782s  10
15. Alexander Rossi      Caterham             1m39.651s  +0.786s  10
16. Kimiya Sato          Campos               1m39.749s  +0.884s  11
17. Rene Binder          Arden                1m39.788s  +0.923s  9
18. Conor Daly           Lazarus              1m39.848s  +0.983s  10
19. Facu Regalia         Hilmer               1m39.881s  +1.016s  12
20. Nathanael Berthon    Lazarus              1m39.928s  +1.063s  8
21. Simon Trummer        Rapax                1m40.059s  +1.194s  11
22. Daniiel De Jong      MP                   1m40.060s  +1.195s  10
23. Takuya Izawa         ART                  1m40.401s  +1.536s  11
24. Adrian Quaife-Hobbs  Rapax                1m40.408s  +1.543s  10
25. Axcil Jefferies      Trident              1m40.619s  +1.754s  11
26. Artem Markelov       Russian Time         1m41.172s  +2.307s  5

 

 

Sobotní závod: Vandoorne a jinak dlouho nic

Když se o sobotním poledni našeho času pole seřadilo ke startu do své 10. sezony, působily prázdné tribuny okruhu Šakír poněkud urážlivě, F1 a GP2 si ale na podobné poměry už snad zvykly. Do měsíční krajiny Bahrajnu nejlépé vyrazili Vandoorne, Richelmi a Coletti, zatímco Palmer a Abt naprosto zaspali. Z prvního kola se „generace 2014“ vrátila v pořadí Vandoorne, Richelmi, Coletti, Harianto, Evans, Palmer a Nasr. Ke své první vyjížďce se Safety Car dostal již ve třetím kole závodu: Jefferies se snažil kličkováním hájit na rovince pozici před Satoem, při tom se střetli a vůz jezdce ze Zimbabwe zůstal demolován vedle tratě. Čtyři kola později se opět jelo naostro a Vandoorne stylem šampiona uhájil vedení. Velká část vozů ovšem hned zahnula do boxů, aby se zbavila pneumatik měkké směsi.

Z vedoucí skupiny zůstal na trati nejdéle lídr Vandoorne, který sérií rekordních kol zvyšoval náskok. Když i on po 8 kolech vyměnil, měl 3 sekundy náskoku na Palmera a Leala, kteří ze zastávek vytěžili dobrou prací mechaniků nejvíce. Za nimi bojovali v zábavné skupině o každý centimetr Harianto, Coletti, Evans, Richelmi, Pic a Cecotto. O poločas závodu, tedy po 16 kolech měl belgický jezdec ART nezměněný náskok na duo Palmer-Leal.

Závěrečných 10 kol ovšem potvrdilo, že správnější strategií bylo vystartovat na tvrdé směsi, teprve závěrem závodu vyměnit na měkké gumy – a atakovat co se dá. Jezdci, kteří zvolili tuto strategii, se najednou začali drát na bodovaná místa, zatímco někteří soupeři s ojetým obutím bezmocně klouzali krajinou. Japonec Izawa, Rakušan Binder a Brit Quaife-Hobbs se tak posunuli daleko kupředu a dokonce Švýcar Trummer, startující z boxů, se touto taktikou vyšvihl až na sedmou pozici.

Na špičce se ovšem Stoffel Vandoorne pohyboval ve vlastním světě. Neobyčejný talent jezdce ART povznesl jeho jízdu nad všechnu taktiku. Debutant z Belgie jednoduše rozdrtil zbytek pole a zaslouženě vyhrál. „Když jsou tví soupeři podobně rychlí, tak musíš odvést lepší práci něž oni. To se dnes podařilo mě i týmu,“ shrnul vítěz.

Tři kola před koncem se Leal dostal před zklamaného Palmera a Brit byl nakonec rád, že udržel třetí místo před rychle dotahujícím Colettim. Další pozice patřily jezdcům, kteří koncem závodu měli s čerstvým a měkkým obutím navrch: Pic, Izawa a Trummer si dojeli ve velmi zábavném závodě pro tučné body před Nasrem, Binderem a Quaife-Hobbsem.

 

Výsledek sobotního závodu:

1.  Stoffel Vandoorne    ART                 59m57s.411s
2.  Julian Leal          Carlin                  +1.551s
3.  Jolyon Palmer        DAMS                    +5.880s
4.  Stefano Coletti      Racing Engineering      +6.317s
5.  Arthur Pic           Campos                 +15.100s
6.  Takuya Izawa         ART                    +21.729s
7.  Simon Trummer        Rapax                  +21.979s
8.  Felipe Nasr          Carlin                 +24.425s
9.  Rene Binder          Arden                  +24.861s
10.  Adrian Quaife-Hobbs  Rapax                  +26.194s
11.  Daniel de Jong       MP                     +27.034s
12.  Conor Daly           Lazarus                +31.931s
13.  Daniel Abt           Hilmer                 +36.231s
14.  Mitch Evans          Russian Time           +36.997s
15.  Artem Markelov       Russian Time           +41.030s
16.  Rio Haryanto         Caterham               +41.714s
17.  Jon Lancaster        MP                     +42.412s
18.  Raffaele Marciello   Racing Engineering     +46.849s
19.  Stepahen Richelmi    DAMS                   +49.656s
20.  Andre Negrao         Arden                 +1m02.346
21.  Johnny Cecotto Jr    Trident               +1m13.454
22.  Alexander Rossi      Caterham              +1m34.560
Odpadli:
     Nathanael Berthon    Lazarus                 30 kol
     Kimiya Sato          Campos                  27 kol
     Axcil Jefferies      Trident                  2 kola
     Facu Regalia         Hilmer                   0 kol
 

Nedělní sprint:
Osmé místo v sobotu zajistilo Felipe Nasrovi pole-position v něděli a Brazilec doufal, že konečně oslaví své první vítězství v GP2. Jeho úkol byl na první pohled jedoduchý: udržet ostatních 25 vozů 23 kol sprintu za sebou. Ti viděli situaci pochopitelně jinak – zvláště Trummer, Palmer, Leal a Quaife-Hobbs, kteří se na startu přehnali kolem něj! Koncem prvního kola si Jolyon Palmer vzpoměl, proč do Bahrajnu přijel a převzal na konci rovinky od Trummera vedení. Ve stejný čas musel sobotní vítěz Vandoorne po kolizi s De Jongem do boxů. 

Po pěti kolech se vedoucí kvintet ve složení Palmer, Trummer, Leal, Quaife-Hobbs a Nasr lehce odpoutal od pronásledovatelů. Kolem třetiny závodu bylo jasné, že se vítězem stane jeden z jezdců této skupiny. A neměl jím být Nasr: Brazilec totiž ztratil s ostatními čtyřmi kontakt a musel se bránit před Francouzi Picem a Richelmim. Ani Quaife-Hobbs nedokázal dále držet tempo špičky.
Když se první tři vrhli na závěrečných pět kol, dělily je necelé dvě sekundy. Za nimi se za pomalým Quaife-Hobbsem tlačil sedmičlenný vláček bojující o body.
V závěrečné fázi sprintu Jolyon Palmer zachoval chladnou hlavu, udržel Trummera, od kterého se nikdy nedokázal dostatečně odpoutat, za sebou a těsně vyhrál. Vyneslo mu to zárověň prvním místo v celkovém hodnocení. Pro Simona Trummera bylo druhé místo nejlepším výsledkem kariéry a Leal znovu udivil špičkovým výkonem.
Jezdci za nimi předvedli v Bahrajnu zábavný sport, jaký formule 1 jen těžko večer zopakuje: Nasr se dokázal vypořádat s Quaifem-Hobbsem jako první. Dojel čtvrtý před Richelmim, který se také probojoval před Brita. Zbývající body urvali Evans a Binder.
“Po testech a po kvalifikaci mne poněkud překvapilo, že jsme včera nebyli schopni bojovat o vítězství. Dnes jsme to ale napravili,” těšil se Palmer v cíli.

Výsledek nedělního sprintu:
1. Jolyon Palmer          DAMS                 41m02.484s
2. Simon Trummer          Rapax                +0.809s
3. Julian Leal            Carlin               +1.430s
4. Luiz Felipe Nasr       Carlin               +8.719s
5. Stefano Richelmi       DAMS                 +16.416s
6. Adrian Quaife-Hobbs    Rapax                +17.680s
7. Mitchell Evans         Russian Time         +18.012s
8. Rene Binder            Arden                +19.791s
9. Arthur Pic             Campos               +19.977s
10. Artem Markelov         Russian Time         +20.678s
11. Daniel de Jong         MP                   +21.086s
12. Takuya Izawa           ART                  +21.713s
13. Daniel Abt             Hilmer               +29.171s
14. Johnny Cecotto         Trident              +33.500s
15. Jon Lancaster          MP                   +34.017s
16. Rio Haryanto           Caterham             +35.778s
17. Nathanael Berthon      Lazarus              +38.028s
18. Andre Negrao           Arden                +38.524s
19. Kimiya Sato            Campos               +39.439s
20. Facu Regalia           Hilmer               +44.065s
21. Axcil Jefferies        Trident              +48.583s
22. Stoffel Vandoorne      ART                  +49.324s
23. Stefano Coletti        Racing Engineering   +1m20.944s
24. Raffaele Marciello     Racing Engineering   + 1 kolo
25. Alexander Rossi        Caterham             + 1 kolo
Odpadl:
    Conor Daly             Lazarus              7 kol
 
 
 
Celkový stav šampionátu GP2:
1. Jonathan Palmer                   38 b.
2. Julian Leal                       28 b.
3. Stoffel Vandoorne                 25 b.
4. Simon Trummer                     18 b.
5. Felipe Nasr                     12 b.

 

 

Sdílejte na: