Francouzská automobilka Renault potvrdila ukončení projektu pro výrobu motorů F1 pro tovární tým Alpine. Tým se chystá v roce 2026 spolupracovat s Mercedesem.
Společnost Renault potvrdila, že před příchodem nových pravidel v roce 2026 ukončí svůj projekt pro výrobu motorů pro formuli 1.
Po měsících spekulací o budoucnosti francouzského výrobce, kdy Alpine dlouho jednal s Mercedesem o smlouvě na zákaznické pohonné jednotky, byl v pondělí konečně oznámen odchod Renaultu z F1.
V prohlášení bylo uvedeno, že továrna společnosti na motory F1 ve Viry-Châtillon nedaleko Paříže bude přeměněna na inženýrské centrum, které přispěje ke špičkové technologii budoucích vozů Renault a Alpine.
„Aktivity ve formuli 1 ve společnosti Viry, s výjimkou vývoje nového motoru, budou pokračovat až do konce sezóny 2025,“ uvádí se v prohlášení.
Mezi alternativní projekty, které byly pro Viry vytyčeny, patří vývoj budoucího supersportu Alpine, práce na budoucí technologii baterií a výzkum a vývoj technologií elektromotorů.
Viry by se mělo i nadále podílet na dalších aktivitách společnosti Renault v oblasti motorsportu, včetně programu vytrvalostního mistrovství světa Alpine a na zákaznických projektech a aktivitách formule E a Rally Raid pro partnerské značky.
Přestože se Alpine vzdalo svého vlastního motoru pro F1, uvedlo, že bude nadále sledovat vývoj pohonných jednotek v rámci velkých cen. Největším favoritem pro dodávání pohonných jednotek však zůstává Mercedes. V prohlášení se dále uvádí, že na základě konzultačního procesu a dialogu se zástupci zaměstnanců ve Viry-Châtillon se společnost Alpine rozhodla zřídit monitorovací jednotku pro F1.
„Cílem této jednotky bude udržet znalosti a dovednosti zaměstnanců v tomto sportu a zůstat v čele inovací pro různé projekty společnosti Alpine.“
Alpine trvá na tom, že všem současným zaměstnancům ve Viry bude zaručena pracovní jistota i do budoucna.
Generální ředitel společnosti Alpine, Philippe Krief, uvedl: „Vytvoření centra Hypertech Alpine je klíčové pro rozvojovou strategii Alpine a obecněji pro inovační strategii celé skupiny.“
„Jde o zásadní obrat v historii závodu ve Viry-Châtillon, který zajistí kontinuitu know-how a začlenění vzácných dovedností do ambiciózní budoucnosti skupiny, zatímco posílí postavení Alpine jako ‚garáže inovací‘.“
„Závodní DNA zůstává základním pilířem značky. Nadále bude pohánět bezprecedentní průmyslový a automobilový projekt, především díky Hypertech Alpine.“
Potvrzení, že Renault ukončí svůj projekt výroby motorů pro F1, přišlo po mnoha kontroverzích ohledně možnosti ukončení provozu.
Zaměstnanci ve Viry protestovali proti tomuto kroku, který považovali za neopodstatněný, přestože přechod Alpine na zákaznické pohonné jednotky místo financování vlastního motorového programu přinese úspory nákladů.
Nicméně během letošního přezkumu plánu Alpine pro F1 generálním ředitelem Renaultu, Lucou de Meo, a novým poradcem Flaviem Briatorem, bylo stále jasnější, že preferovanou cestou je dlouhodobý odběr motorů Mercedes.
Kromě finančních přínosů by tato dohoda zajistila, že Alpine bude mít přístup k motoru, který by měl zaručit konkurenceschopnost, zatímco v současné době trpí kvůli motoru, který zaostává za výkonem oproti konkurenci.
Šéf týmu Alpine, Oliver Oakes, nedávno vysvětlil, že ačkoliv chápe, že zaměstnanci ve Viry chtějí pokračovat s projektem pro rok 2026, existuje mnoho faktorů, které musel de Meo zvážit.
„Jsou zde různé faktory, ale myslím, že na konci dne chcete mít ten nejlepší motor ve voze,“ řekl. „To je rozhodnutí, které Luca v tuto chvíli zvažuje.“
Diskuse s Mercedesem pokračují a formálně zatím nebylo oznámeno nic ohledně budoucího partnerství.