
Ross Brawn se vrátil z formulové dovolené v té nejvyšší možné pozici, a sice coby sportovní šéf Formule 1. V plánu má velké věci: zbavit se platičů, nabrat více talentů jako je Max či zavést rozpočtové stropy.
Brawn si formulový důchod užíval a neplánoval se do kolotoče Formule 1 vrátit, dokud nepřišla Liberty Media se svou nabídkou. Ale přesvědčili jej až na druhý pokus, a důvod?
„Protože je to výzva. Chtěl jsem to poznat z druhé strany. Komerční odvětví, práce s fanoušky z jedné strany a z té druhé práce s týmy. Bez této nové výzvy bych se určitě nevrátil,“ vysvětluje Brawn v rozhovoru s Lennartem Wermkem z Bild am Samstag. Liberty Media musela být trpělivá, protože přesvědčit jej nebylo lehké: „První žádost byla ještě neškodná. Měl jsem pracovat pro Liberty Media jako poradce. To bylo v srpnu nebo v září. Ale potom mě chtěl Chase (Carey, šéf Formule 1, pozn. red) začlenit pevněji. Přemýšlel jsem o tom a rozhodl se, že jsem připravený.“
Jaké má plány s Formulí 1?
Brawn má spolu s Američany v plánu šampionát zatraktivnit, udržet si staré fanoušky, ale zároveň nalákat nové. Budou se odrážet od třech zásadních otázek. „Jde o významné otázky: Jaký druh aut, jaká pravidla a jaké motory chceme? Na tomto musejí být stavěna všechna budoucí rozhodnutí,“ prozradil.
Dlouhodobým problémem jsou finance, kvůli kterým přicházíme o malé týmy. Poslední stáj, která na nedostatek finančních prostředků doplatila, byl Manor, jenž do února statečně bojoval o přežití, ale bohužel bezúspěšně.
Dá se najít nějaké férové řešení, bez toho abychom o tyto malé týmy přicházeli a aby velcí výrobci nemuseli investovat stále více milionů? „Cílem musí být rovnováha. Výrobci jsou pro Formuli 1 důležití, ale stejně tak potřebujeme takové řešení, aby mohli zůstat i malé týmy,“ řekl tehdejší šéf Ferrari.
K tomu se také váže téma probírané horem dolem, a sice rozpočtové stropy. Brawn zdůrazňuje, že k jejich zavedení je potřeba souhlas týmů, ovšem ty jsou proti: „Určitě je to kontroverzní řešení, o kterém musíme zapřemýšlet. Ovšem rozpočtový strop není něco, co by šlo jen tak ze shora prosadit. Nepůjde to, dokud jej některé týmy budou i nadále tak jasně odmítat.“
Favorit je jasný: Lewis Hamilton
Úřadující mistr světa Nico Rosberg krátce po zisku titulu oznámil, že z královny motorismu odchází. Zdá se, že si závodnický důchod patřičně užívá. Během nedělního závodu sdílel na Twitteru fotky, jak jej sleduje doma z pohovky se svou manželkou Vivian a dcerou Alaïou.
Brawna na jednu stranu mrzí, že obhájce titulu letos na startu chybí, ale na druhou stranu připouští, že nemotivovaný šampion by byl sportu spíše na škodu, než k užitku.
„Ze sportovního hlediska to není samozřejmě ideální. Šampion patří do startovního pole jako reference pro sport. Ale pokud se na to podíváme důkladněji, bylo to od Nica správné rozhodnutí. Tím, že by závodil bez potřebné motivace, by nám také nepomohl. Mistra světa, který upadá, nikdo vidět nechce.“
V tom, kdo mistrovskou korunu převezme, má Brawn jasno: „Lewis Hamilton. Je reklamním poutačem sportu. K tomu má správné auto i tým. Duel s Valtteri Bottasem bude letos fantastický.“
Pryč s „platiči“ a více pilotů jako je Max
Benjamínek Red Bullu Max Verstappen se toho nebojí, což už několikrát dokázal. Ani nemusíme putovat dlouho v čase, abychom našli ukázkový příklad. Stačí si vzpomenout na loňskou deštěm promočenou VC Brazílie a jeho heroický výkon, kterým snad všem vytřel zrak. Talent se mu tedy zapřít nemůže.
„Max Verstappen pobláznil celou Formuli 1. Do pěti let tu chci mít více takových jako je on. Musíme se zase vrátit k tomu, že se u jezdců počítá jen talent. Jezdecká úroveň pilotů je už extrémně vysoká, ale bez komerčních pomůcek některých týmů můžeme úroveň ještě zvýšit,“ zkonstatoval Brawn, jemuž stejně jako mnoha fanouškům nejsou platící jezdci po chuti: „Finanční partnery má spousta jezdců. To chci zrušit. Sem patří 22 nejlepších jezdců světa. Pro každého pilota na světě musí být ježdění ve Formuli 1 ultimativním cílem.“
Žena v kokpitu F1? Ano, ale ne z komerčních důvodů!
Během posledních let se objevilo ve Formuli 1 hned několik osob něžného pohlaví, avšak svoji pozici získaly spíše kvůli mediálním záměrům a „zatraktivnění“, než kvůli talentu. Pokud se podíváme na jejich kariérní tabulku, tak žádné extra přesvědčivé výkony nepodávaly.
Brawn by byl pro, jedině kdyby bylo jisté, že má na to patřit mezi ty nejlepší z nejlepších: „Když patří mezi 22 nejlepších pilotů na světě, pak ano. Bylo by to fantastické. Co ale nepotřebujeme: nechat jezdit ženu jen z komerčních důvodů. I když by se tím jistě zvýšil zájem o Formuli 1.“
Německo má mistry světa jak mezi jezdci, tak v konstruktérech, proto nesmí chybět ani VC Německa…
Brawn pro Ferrari pracoval coby šéf týmu v letech 1997 – 2006. Rok na to si stáj z Maranella připsala ještě jeden titul, ale poté přišly doby sucha a na další titul stále čekají. V roce 2015 přišel do týmu již čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel. Při svém premiérovém roce si v rudém overalu dojel pro tři triumfy, aby rok na to s týmem zažil naprosto katastrofickou sezónu.
Když se Němec Ferrari upsal, tak pochopitelně si byl vědom, do čeho jde, na což upozorňuje i Brawn:„Má za sebou těžké období. Jeho úkol je velkou výzvou. Ale to přesně on chtěl a věděl, do čeho se pouští. To teď taky dostal. Když si to prosadí, bude to pro něj parádní. A tento rok vypadalo auto doposud opravdu dobře.“
Idolem devětadvacetiletého rodáka z Heppenheimu je legenda Formule 1, sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, který měl ve francouzských Alpách před čtyřmi lety velmi nešťastnou nehodu na lyžích. Informací o jeho aktuálním zdravotním stavu moc není. Jelikož byli Schumi s Brawnem velmi úzcí přátelé, tak přišla otázka právě i na toto téma.
„Ne, není nic, o čem bych mohl aktuálně informovat. S rodinnou nejsem v kontaktu každý den, ale stále se informuji. Důležité je, že je stále v našich myšlenkách.“
V kalendáři pro letošní rok opět nenašla VC Německa své místo, ale to chce Brawn změnit. Formule 1 jednoduše Německo potřebuje a to už jen kvůli tomu, že je několikanásobným držitelem mistrem světa jak mezi jezdci, tak i mezi konstruktéry.
„Musíme najít řešení. Faktem je, že v každém případě chceme v Německu Velkou cenu. Evropské závody jsou v kalendáři velmi důležité. Máme německého mistra světa, německého šampiona v konstruktérech. Samozřejmě, že potřebujeme i závod v Německu!“ uzavřel nový sportovní boss královny motorismu.