Pirelli – před Velkou cenou Německa

Pirelli – před Velkou cenou Německa

Tento víkend F1 míří na Velkou cenu Německa, která se jezdí střídavě na Nürburgringu a Hockenheimu. Letos je na řadě Hockenheim, kde se naposledy jelo v roce 2012, to bylo Pirelli ve F1 teprve druhým rokem.

Hockenheim je okruh dvou tváří: úzký a zatáčkovitý Motodrom, který je docela technický, a pak série rychlých úseků. Měkké pneumatiky P Zero Yellow byly vybrány společně se super měkkými P Zero Red: kombinace, která byla naposledy použita v Rakousku. Stejně jako na Red Bull Ringu a Silverstonu, je počasí v údolí horního Porýní v tomto ročním období nepředvídatelné, přičemž je možné očekávat variace teplot v širokém rozsahu. Po Velké ceně Německa se týmy rovnou přesunou do Maďarska (tam jsou nominovány měkké a středně tvrdé pneumatiky): poprvé a naposledy v letošní sezóně následují dva evropské závody týden po sobě.

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Je příjemné být po dvou letech zpátky na Hockenheimu, ale pro nás i týmy to znamená více práce, protože jediná přesná data, která máme k dispozici, jsou dva roky stará – tehdy byly vozy i pneumatiky hodně odlišné. Proto očekáváme, že páteční volné tréninky budou extrémně důležité a týmy se budou snažit posbírat tolik relevantních informací, kolik jen bude možné. Nikdy před tím jsme na Hockenheim nepřivezli super měkké pneumatiky, ale nyní, kdy už máme z průběhu sezóny dostatečné množství dat o jednotlivých směsích, si myslíme, že se bude hodit pro měnící se požadavky Hockenheimu, který byl před přestavbou v roce 2002 jedním z nejrychlejších okruhů světa. V pátek odpoledne bychom měli mít jasnější představu o tom, kolik můžeme očekávat zastávek v boxech. Německo vždy bylo v srdci nejen F1, ale i automobilového průmyslu jako takového, takže se těšíme, až budeme moci předvést naše produkty před extrémně zapálenými a znalými německými fanoušky.“

Jean Alesi, konzultant Pirelli: „Hockenheim je moc pěkný okruh. Byl skvělý i před pár lety: vlastně to bylo poetické, dlouhé, takřka nekonečné rovinky, kde se jelo na plný plyn a klikatý Motodrom. Tehdy jste museli jít při nastavení jedním nebo druhým směrem, nebyl prostor se potkat někde mezi. Dnes, kdy rovinky nejsou tak dlouhé, je nalezení kompromisu v nastavení o něco jednodušší – a také předjíždění není tak obtížné. Povrch trati je velice hladký a klíčové v zacházení s pneumatikami je dávat si pozor na ty zadní. Často se akceleruje z pomalých zatáček, takže udržení zadních pneumatik v dobré kondici je z pohledu konkurence schopného výkonu velice důležité. A nesmíme zapomenout na počasí. Už jsme v minulosti na Hockenheimu zažili jak průtrž mračen, tak slunečné počasí a nebe bez jediného mraku. To vždy do kvalifikace i závodu přináší prvek nepředvídatelnosti.“

Okruh z pohledu pneumatik:
Trakce a brzdění – to jsou na Hockenheimu dva klíčové aspekty, při brzdění jsou pneumatiky vystaveny silám až 5 G. Pomalá pasáž na Motodromu s častou akcelerací z pomalých zatáček znamená, že jezdci si musí dávat pozor, aby se jim neprotáčela zadní kola, což by zvyšovalo teplotu na povrchu běhounové směsi. Super měkké pneumatiky jsou ze směsi, která dosahuje optimální výkonnosti v širokém spektru nízkých teplot. Směs měkkých pneumatik se naopak hodí pro vyšší teploty a náročnější podmínky. Na Hockenheimu je možně se setkat s různým počasím, první předpovědi říkají, že by během víkendu měly přejít přeháňky.
Relativně nízké průměrné teploty a ostré zatáčky Hockenheimu činí z udržení teploty pneumatik v ideálním rozmezí jeden z nejtěžších úkolů. Na hladkém asfaltu, který obecně z pneumatik neodebírá tolik energie, je to důležité pro vytvoření optimální přilnavosti. Naopak zatáčka číslo 5, což je vlastně téměř rovinka, výrazně zatěžuje pneumatiky na pravé straně vozu.
V roce 2012 s měkkými a středně tvrdými pneumatikami byla vítězná strategie dvě zastávky v boxech. Fernando Alonso s Ferrari po startu z pole position závod kontroloval a první místo opustil pouze při zastávkách v boxech, aby jej pak zase díky strategii získal zpět.

Sdílejte na:
Zavřít