Pirelli – před Velkou cenou Číny

Pirelli – před Velkou cenou Číny

Velká cena Číny je proslulá tím, že v posledních letech přinesla několik vzrušujících závodů ovlivněných strategií zastávek v boxech. Rychlé zatáčky, hladký povrch a řada možností k předjíždění – středně tvrdé pneumatiky P Zero White a měkké pneumatiky P Zero Yellow by se měly hodit pro podmínky, které bývají obvykle mírné.

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Počasí v Číně má sklony být velmi nepředvídatelné, přestože obecně můžeme očekávat výrazně nižší teploty, než jaké jsme zažili v Malajsii. Loni bylo počasí v Číně stabilní, zatímco v předchozích letech bylo více nahoru a dolů – to přináší velice zajímavé proměnné. V Šanghaji je nejvíce zatěžována levá přední pneumatika, nárokyokruhu na dobrou trakci zase zatěžují zadní pneumatiky. Ačkoli během našeho působení ve F1 nikdy nebylo během Velké ceny Číny vyložené horko, při pohledu do minulosti je možná i tato varianta. To by bylo pro pneumatiky velice náročné – Šanghaj je velký, rychlý okruh a když k tomu přidáte horko, je vytvářeno velké zatížení – ale jak jsme mohli vidět v Malajsii, pneumatiky se s takovou výzvou dovedou vypořádat. Trať v Šanghaji je široká, což skýtá řadu příležitostí k předjíždění a velkým soubojům. Z pohledu strategie můžeme za normálních podmínek očekávat dvě zastávky v boxech.“

Největší výzva pro pneumatiky:
V Číně jsou vozy zhruba 80 % kola v zatáčce, což znamená, že pneumatiky jsou prakticky nepřetržitě zatěžovány. Časté akcelerace ze zatáček nutí jezdce neustále bojovat s protáčením kol. Vozy v Číně obecně jedou se středním přítlakem, aby si uchovaly rychlost v zatáčkách i na rovinkách. 

Chladné počasí může způsobit problémy s drolením pneumatik obou směsí, což urychluje opotřebení a degradaci, zejména u předních kol. Díky řadě rychlých zatáček – jako je první zatáčka, která tvoří téměř celý kruh – a intenzivnímu brzdění, které způsobují přenos hmotnosti na přední kola, je zatížení předních pneumatik enormní. 

Středně tvrdá směs pneumatik P Zero White funguje v nízkém rozsahu teplot, měkká směs pneumatik P Zero Yellow je směs fungující ve vyšším rozsahu teplot. Tato dvojice směsí zaručuje efektivní fungování v širokém rozsahu podmínek: jeden z důvodů, proč se tak osvědčila. Při průjezdu klopenou zatáčkou číslo 13 na vůz působí maximální přítlak a kontaktní plocha pneumatiky může být výrazně větší než u stojícího vozu.

Strategie z loňského závodu a jak bylo dosaženo vítězství: Loni závod vyhrál Lewis Hamilton, když vsadil na strategii se dvěma pit stopy (měkká – středně tvrdá – středně tvrdá). Stejně jako letos byl závod vypsán na 56 kol. Hamilton v boxech poprvé zastavil v 17. kole a pro další sadu středně tvrdých pneumatik si přijel v 38. kole. Všichni jezdci z Top 15 jeli na dvě zastávky v boxech, nejdelší stint na středně tvrdých pneumatikách byl 27 kol a nejdelší stint na měkkých pneumatikách trval 17 kol. 

Očekávaný rozdíl výkonosti obou směsí: 1,2-1,4 sekundy na kolo 

Očekávané počasí pro závod: Teploty mezi 11 a 15 °C, částečně zataženo, 10% pravděpodobnost deště v den závodu. Podmínky mohou být velice proměnlivé.

Tým Pirelli si zvolil svá závodní čísla: 12, Max Damiani (koordinátor šéfinženýra pro F1) „Pro mne je to číslo 12. Ze dvou důvodů: Ferrari T12, s nímž jezdil Niki Lauda, byl mojí první hračkou, kterou jsem dostal od rodičů, když jsem byl malý kluk a tím začal můj vztah k autům a Niki Lauda zůstává jeden z nejlepších lidí, s nimiž můžete v paddocku pracovat. Druhým důvod je, že na tribuně číslo 12 jsou nejoddanější fanoušci Turína, mého fotbalového týmu. Říká se, že tribuna číslo 12 je oním pomyslným dvanáctým hráčem na trávníku…“ 

Koho tento týden sledujeme na Twitteru: @f1speedreader. Tento účet na Twitteru patří kanadskému spisovateli a komentátorovi Geraldu Donaldsonovi, který napsal několik biografií, včetně té o Juanu Manuelu Fangiovi a Jamesi Huntovi. Stejně jako spousta pohledů do minulosti je tam i několik fascinujících postřehů ze současného dění. Sledujte rovněž jeho blog na www.f1speedwriter.com.

Sdílejte na: