Pátek v Římě: Šafář na konci dne patnáctý

Pátek v Římě: Šafář na konci dne patnáctý

Máme za sebou první den motoristických her v Římě. V kategorii F4 se dnes odjely oba volné tréninky, které mají jezdci k dispozici. Spojili jsme se s otcem českého reprezentanta Vaška Šafáře, který nás prvním dnem provedl.

Na okruhu Vallelunga se dnes konaly první volné tréninky kategorie F4 letošních inauguračních motoristických her. V obou jízdách skončil na vrchu tabulky domácí Andrea Rosso.

Václav Šafář, který ve formulové kategorii reprezentuje Českou republiku, skončil v prvním tréninku šestnáctý a v druhém patnáctý. Ke konci odpoledních jízd závodníky zastihl dokonce i déšť, všichni stihli vyjet na mokrých pneumatikách.

Od pátku do neděle budeme ve spojení s Václavem Šafářem starším (otcem Vaška), který poskytne exkluzivně pro Svět Formule report a poví nám, co se dělo na trati i mimo ni.

„Dnes to bylo poprvé, co Vašek jel na okruhu Vallelunga,“ prozradil Václav Šafář starší.

„V prvním tréninku jsme odjeli nějakých 21 kol, v tom druhém 16 a pak nás zastavili, protože pršelo, nakonec nás ale pustili, a tak jsme zvládli jedno rychlé kolo na sadě do mokra.“

„Nejrychlejší byl (Andrea) Rosso, který to tu ale dobře zná, má tu hodně najeto, protože tu je doma a účastní se i italského šampionátu F4. S Vaškem jsme koukali na jeho onboard záběry a jezdí famózně.“

Po tréninkových jízdách šli všichni jezdci do místnosti, kde bylo 20 počítačů a ke každému z nich si sedl jeden jezdec se svým inženýrem.

„Vašek se mohl podívat klidně i na data Rossa, je to tu všechno otevřené, aby bylo pole vyrovnanější, všechna data jsou k dispozici,“ dodává reprezentantův otec.

Šafář se vyjádřil také k mechanikům, kteří si navzájem pomáhají: „Stává se, že mechanik od vedle pomůže, takže tu vládne taková přátelská atmosféra.“

Zajímaly nás také podrobnosti o monopostech, ve kterých závodníci jezdí. Všechny monoposty mají hybridní pohon, dominantou je turbomotor, který je podporován malým elektromotorem.

„Tenhle motor se používá v italské a německé F4, bez elektromotoru má 160 koní, tahle hybridní verze jich má 185. Auto prý dobře tahá odspoda.“

„Všichni jezdci startovali do prvního tréninku se stejným nastavením. Už tohle nastavení by se dalo použít, auto drželo a dobře zatáčelo, bylo poznat, že je nové.“

Podle Šafáře staršího je poznat, že se FIA snažila hodně ušetřit. Monoposty jsou sice dělané tak, aby byly rychlé, ale zároveň za co nejméně peněz. Jezdcova zrcátka mají hodnotu několik stovek korun.

Pro Vaška byl novinkou také systém halo. Prvotní pocit po usednutí do vozu nebyl zrovna nejlepší, podle ledvického závodníka bylo z monopostu „vidět dost na nic“. Během jízdy mu ale nepřekáželo.

„Vašek říkal, že během jízdy to bylo v pořádku, nebylo to moc poznat, že tam je,“ prozradil nám jeho otec.

Na otázku, jaký výsledek by považovali za úspěch, odpověděl Šafář: „Top 10 by byl opravdu úspěch. Je to vysoká úroveň, spousta těch kluků má zkušenosti z italské nebo německé F4, mají za sebou tenhle rok třeba 21 závodů. Bude těžké je porazit, takže dostat se do desítky, to by byl opravdu úspěch.“

Ani předpověď počasí není zrovna přívětivá. V neděli by dle aktuálních zpráv mělo pršet. Zítra závodníky čeká kvalifikace, která rozhodne o postavení na startu kvalifikačního závodu. Ten se pojede ve 12:20.

Sdílejte na:
Zavřít