ONLINE: Velká cena Itálie 2015

ONLINE: Velká cena Itálie 2015

Živý komentář k Velké ceně Itálie 2015 na Monze.

Závod začíná ve 14:00

V kvalifikaci už posedmé za sebou zazářil Lewis Hamilton v Mercedesu. Nico Rosberg doplatil na starší a pomalejší motor a obě Ferrari se před něj těsně dostaly. Kimi Räikkönen pro tentokrát dokázal o pět setinek překonat svého týmového kolegu Vettela a odstartuje tak z první řady po boku Hamiltona. Výsledek kvalifikace a finální podobu startovního roštu ještě hodně ovlivnily penalizace, kterých komisaři rozdali dost.

Finální podobu startovního roštu po penalizacích naleznete zde.
Průběh kvalifikace minutu po minutě můžete najít zde.

Monza je nejrychlejším okruhem v kalendáři a piloti zde dosahují nejvyšší rychlosti během celého roku. Při kvalifikaci se rychlosti na konci startovní rovinky pohybují kolem 360km/h. Zatáček tu moc není, ale každá z nich je legendární. Většinou jsou to velmi rychlé a dlouhé zatáčky. Máme zde dvě DRS zóny – jednu na startovní rovince a druhou na rovince za zatáčkou číslo 7. Důležitý je zde co nejmenší přítlak a týmy sem často vozí speciální díly s nízkým přítlakem.

Pirelli sem přivezlo středně-tvrdou bílou směs a žlutou měkkou. Ačkoliv tu není mnoho zatáček, pneumatiky tu dostávají velmi zabrat v brzdných zónách a hlavně v rychlých zatáčkách jako je například Parabolica nebo Curva Grande.

Zhruba hodinu před závodem proběhl minuta ticha, během které piloti uctili památku závodníka IndyCar Justina Wilsona, který podlehl zraněním utrpěným během závodu, kdy ho zasáhl kus monopostu jiného bourajícího pilota.

Komentář

ZK – Zahřívací kolo je zahájeno, Hamilton odvádí celé pole na prohlídku trati a přípravu vozů. Většina pilotů je na měkkých pneumatikách, výjimky tvoří Alonso, Sainz, Kvyat a Ricciardo. Pirelli i týmy předpovídají jednozastávkovou strategii, ale možné jsou i zastávky dvě.

1/53 – A je odstartováno! Kimi Räikkönen neodstartoval! Hamilton Vettel utíkají, Ferrari Räikkönena se odlepilo až po chvíli, ale tou dobou už se propadl na chvost pole.

2/53 – Momentální pořadí: HAM, VET, MAS, BOT, PER, ROS, GRO, HUL, ERI, BUT, SAI, ALO, RIC, RAI, STE, KVY, MER, NAS, VES.

2/53 – Max Verstappen si odbývá svou penalizaci průjezd boxy. Räikkönen má před sebou spoustu práce, probojovává se zpět dopředu, momentálně je čtrnáctý. Romain Grosjean odstavil svůj Lotus vedle trati, odstupuje ze závodu. A Pastor Maldonado zajíždí do garáže a odstupuje taktéž! Mají Lotusy problémy? Oba během pár zatáček odstoupili!

3/53 – Kimi Räikkönen se posouvá na dvanácté místo, momentálně je za Ricciardem a Sainzem. Lewis Hamilton zajel nejrychlejší kolo a už má na Vettela náskok přes dvě sekundy.

4/53 – Räikkönen se dostal před Ricciarda a je na jedenáctém místě. Nyní před ním jede Sainz, který měl skvělý start a je o sedm pozic výše, než byl na startu.

6/53 – Räikkönen zaútočil na Sainze, ale ten ho vytlačil a donutil říznout zatáčku. Räikkönen ho musel pustit zpět před sebe, ale vzápětí na cílové rovince ho předjel už najisto. Je na desátém místě. A o půl kola později Räikkönen hezkým manévrem předjel Jensona Buttona před šikanou Ascari.

7/53 – Vypadá to, že Maldonado udělal přesně to samé, co v Belgii – přehnal to s vysokým obrubníkem a poškodil si podlahu vozu a musel odstoupit. Nico Rosberg si mezitím stěžuje na nedostatečný výkon motoru na rovinkách. Button se propadá za Sainze a Ricciarda, nyní na něj číhá Kvyat.

8/53 – Na cílové rovince se Kvyat dostává před Buttona, který se během kola propadl o tři pozice. Vettel na Hamiltona ztrácí už čtyři sekundy. S tím, jak rychle Kimi Räikkönen jede, by mohl Hamiltona vážně ohrozit, kdyby nezaspal start.

10/53 – Zdá se, že Rosberg má problémy s přehřívajícími se brzdami, Bottas na čtvrtém místě si může oddychnout. Hamilton každé kolo získává na Vettela minimálně půl sekundu.

11/53 – Carlos Sainz obdržel penalizaci pěti sekund v boxech za překračování limitů tratě a získání výhody.

12/53 – Nico Rosberg dostal zprávu, že brzdy se zlepšují a Rosberg je ihned opět nalepený na Bottasovi. Verstappen se posouvá na třinácté místo před Alonsa. Mladý Holanďan na Monze jede poprvé v životě.

13/53 – Rosberg na cílové rovince naznačil útok na Bottase, ale nebyl dostatečně blízko. Nicméně rychlost i se starým motorem rozhodně má. Nico Hülkenberg hlásí, že něco na jeho voze zní divně, nejspíše něco s výfukem. Nicméně bez problému pokračuje.

14/53 – O kolo později Rosberg útočí na Bottase taktéž na konci cílové rovinky, ale Bottas zvolil skvělou obranou stopu a pozici si uchránil. V nájezdu do třetí a čtvrté zatáčky si také pohlídal vnitřky zatáček a Rosbergovi prostě nedává prostor pro jakýkoliv manévr. Na rovinkách to však už bude horší.

15/53 – O kolo později už je Rosberg opět více vzadu, tým upozorňuje na nebezpečně vysoké teploty brzd. Hamilton má na Vettela náskok už přes devět sekund. Räikkönen je stále na devátém místě, dohání ztrátu na osmého Ericssona, nicméně už jede pomaleji, než v úvodu závodu.

16/53 – Max Verstappen se dostal před Buttona v Parabolice. Button ale zaútočil nazpátek na cílové rovince a do první šikani najížděl na vnitřní stopě, ale Verstappen si pohlídal vnější stopu a pozici si pojistil.

18/53 – Vettel hlásí, že zadní pneumatiky začínají odcházet. Felipe Nasr se dostává před Alonsa na čtrnácté místo.

19/53 – Do boxů se jako první na plánovaný pitstop dostavil Nico Rosberg. Přezul na středně-tvrdou směs a vrací se na osmém místě.

20/53 – Felipe Massa o kolo později také zajíždí do boxů a odpovídá tak na Nica Rosberga. Ale Nico Rosberg byl rychlejší a Felipe Massa se vrací až za Rosbergem. Kimi Räikkönen dohnal Ericssona a posouvá se i díky pitstopům na páté místo.

21/53 – Ericsson zajíždí do boxů pro středně tvrdé pneu. Hamilton hlásí, že začíná pociťovat nedotáčivost vozu, prý jde o přední levou pneumatiku.

23/53 – Z rádiového záznamu je jasné, že Räikkönenův zvoraný start nebyla jeho chyba. „Pustil jsem první spojku, ale nic se nestalo,“ zahlásil Fin po startu. Mezitím jeho krajan Valtteri Bottas zamířil do boxů pro středně-tvrdé pneu. Vrací se až daleko za Rosbergem a Massou. Tentokrát se Williamsu povedlo Bottasovi nasadit všechny čtyři pneumatiky stejné směsi.

24/53 – Perez v boxech ze třetího místa, na které se posouvá Kimi Räikkönen, který je stále bez zastávky, stejně tak jako Vettel a Hamilton, ti jsou ale daleko daleko daleko před ním.

25/53 – Sebastian Vettel míří do boxů pro středně tvrdou směs, Räikkönen očividně dokáže své pneumatiky hlídal lépe, i navzdory předjíždění byl teď rychlejší než Vettel před svou zastávkou.

26/53 – Vettel se vrací na trať těsně před Räikkönenem. Nico Rosberg zajel nejrychlejší kolo závodu. Lewis Hamilton je povoláván do boxů.

27/53 – Hamilton v boxech, s novou středně-tvrdou směsi se vrací na prvním místě. Vrátil se ihned za Felipeho Nasra o kolo pozadu, který měl trošku problémy s první zatáčkou.

28/53 – Kimi Räikkönen byl předjet Nicem Rosbergem na rovince a posouvá se na třetí místo. Daniel Ricciardo se posouvá na sedmé místo před Pereze.

29/53 – Kimi Räikkönen zajíždí do boxů, za ním jel Roberto Merhi, který začal brzdit mnohem později a málem Fina sundal. Räikkönen na středně-tvrdé směsi se vrátil na trať na desátém místě. Perez se dostal zpět před Ricciarda. Ricciardo ještě nestavěl.

31/53 – Daniel Ricciardo byl v boxech. Ze středně tvrdé směsi přezul na měkkou, v závěru závodu by z toho pro něj mohla být značná výhoda.

32/53 – Hamilton zajel nejrychlejší kolo, Kimi Räikkönen mezitím předjíždí Marcuse Ericssona před nájezdem do šikany Ascari.

34/53 – Kimi Räikkönen se dostává před Nica Hülkenberga na sedmé místo, další na řadě je Perez. Räikkönen si dnes rozhodně do statistik přidá pár pěkný předjetí.

35/53 – Vettel na Hamiltona ztrácí už před 20 sekund, Brit zajíždí jedno nejrychlejší kolo za druhým. Rosberg dostává zprávu, že druhé místo je stále dosažitelné, pokud Vettelovo pneumatiky začnou odcházet stejně rychle, jako jeho měkká směs.

38/53 – Max Verstappen se posouvá před Nasra na třinácté místo.

41/53 – Nico Hülkenberg si stěžuje, že na jeho voze prostě není vše v pořádku, prý postrádá trakci, přítlak, všechno… Momentálně jede na osmém místě, ale tlačí na něj Marcus Ericsson.

42/53 – Momentální pořadí: HAM, VET, ROS, MAS, BOT, PER, RAI, HUL, ERI, RIC.

44/53 – Rosberg začíná být pro Vettela vážnou hrozbou, rozdíl stáhl už pod tři sekundy. Mezitím Vettel ztrácí na Hamiltona 22 sekund.

46/53 – Räikkönen se dotahuje na šestého Pereze. Fernando Alonso dojel svého kolegu Buttona na patnáctém místě, uvidíme souboj obou McHond?

47/53 – Alonso má sice měkké pneumatiky, ale Buttonovi středně tvrdé pneumatiky asi v této fázi už budou držet lépe.

48/53 – Mercedes něco řeší. Hamilton dostal zprávu, že musí vytvořit větší náskok. Má náskok už přes 23 sekund, nechápu proč. Možná že Mercedes plánuje pitstop, protože Hamilton pár kol zpátky hodně zablokoval kola a vytvořil tak plochu na pneumatice, který by mohla způsobovat velké vibrace. Tým nicméně Hamiltonovi řekl, že se nemá na nic vyptávat a prostě na to šlápnout.

50/53 – Hamilton říká, že už moc rychleji jet nemůže. Tým odpovídá, že jede parádně. Mezitím Fernando Alonso zajíždí do boxů a odstavuje svůj kouřící McLaren. Kimi Räikkönen zaútočil na Sergia Pereze, ten ještě vzdoroval ve třetí zatáčce, ale Kimi si to pohlídal a je na šesté pozici. 

51/53 – Valtteri Bottas je velmi blízko za čtvrtým Felipem Massou, má odstup pouze půl sekundy. Williams nejspíše nebude chtít, aby mezi sebou bojovali, ale Bottas vypadá velmi rychle. A máme žluté vlajky! Z vozu Nica Rosberga vyšlehly plameny a Němec odstupuje za třetího místa. Přece jenom jeho motor už měl za sebou velké množství závodů, není divu, že vysokorychlostní Monzu nevydržel.

52/53 – Vůz je odtlačen, Hamilton dostal zprávu, že jeho tempo je dostačující, ale pořád na to tlačí.

53/53 – Bottas nakoukl před Massu, ale ten se brání, Williamsy se bijí! Ale mezitím už Lewis Hamilton protíná cílovou čáru a vyhrává Velkou cenu Itálie 2015!

KONEC! První místo získává Lewis Hamilton. Na druhém místě dojíždí Sebastian Vettel. Felipe Massa se dokázal ubránit Valtterimu Bottasovi a dojíždí na třetím místě! Čtvrtý Bottas, pátý Räikkönen, Perez, Hülkenberg a tak dále.

Ani po konci závodu nechce šéf Mercedesu Toto Wolff prozradit, proč Hamilton musel v závěru závodu šlapat na plyn. Felipe Massa přijíždějící do boxů řekl týmu „Guys! I’m too old for this!“

Sdílejte na:
Zavřít