McLaren si vyjednal větší vliv na vývoji motoru Mercedes

McLaren si vyjednal větší vliv na vývoji motoru Mercedes

Generální ředitel McLarenu Zak Brown prozradil, že si v nové smlouvě s Mercedesem vyjednal „místo u stolu“, které umožní McLarenu mít „větší vliv“ na novou pohonnou jednotku pro rok 2026.

Minulý týden McLaren oznámil, že bude i nadále využívat motory Mercedes až do konce roku 2030 v rámci dohody, která se bude vztahovat na nadcházející období nových pravidel. Britský tým v roce 2015 odešel od Mercedesu a rozhodl se využívat motory Honda, poté mezi sezónami 2018-2020 byl poháněn motory Renault, ale v roce 2021 se znovu vrátil k používání motorů Mercedes a od té doby získal 15 pódiových umístění a jediné vítězství v závodě.

Bývalý šéf McLarenu Ron Dennis, který dohodu s Hondou vyjednal, již dříve v roce 2014 prohlásil, že pro získávání titulů v moderní éře je nezbytná dodávka pohonných jednotek od továrních týmů. Brown však toto tvrzení vyvrátil a prozradil, že podmínky nejnovější dohody týmu z Wokingu zajistily odstranění deficitu, který je obvykle spojován se zákaznickou stranou.

„Jsem toho názoru, že se zákaznickým motorem můžete vyhrát mistrovství světa. Vím, že v naší nové smlouvě, aniž bych zabíhal do velkých podrobností, jsme se zaměřili na oblasti, ve kterých byste měli nedostatky díky tomu, že jste zákazník oproti továrnímu týmu, a máme skvělou dohodu s HPP [Mercedes High-Performance Powertrains – pozn. red.],“ řekl Brown v rozhovoru pro Speedcafe v Abú Zabí.

Nová pravidla pro pohonné jednotky formule 1 se zaměří na rozdělení výkonu mezi spalovacím motorem a elektrickým pohonem v poměru 50:50, přičemž maximální společný výkon by měl přesáhnout 1000 koní. Budou také poháněny výhradně udržitelnými palivy a sníží se spotřeba.

Brown přirovnal upravené podmínky smlouvy McLarenu s Mercedesem k tomu, že nyní máme s německým výrobcem „více možností, které jsme dříve neměli“.

„Ve skutečnosti to znamená, že máme větší vliv a povědomí o jejich vývoji již v počátcích. Takže nedostaneme finální produkt, aniž bychom se podíleli na jeho podobě a měli dřívější povědomí o tom, kam směřují. Takže věci, které je potřeba navrhnout v souvislosti s pohonnou jednotkou, nezačneme navrhovat o tolik později než tovární tým,“ vysvětlil Američan.

Na otázku, zda bylo získání této pozice zásadní při rozhodování, zda zůstat u Mercedesu, nebo se dohodnout na přechodu k jinému dodavateli pohonných jednotek, Brown odpověděl: „Ano. Určitě jsme měli oblasti, o kterých jsme mluvili s Andreou (Stellou – pozn. red.), techniky a týmem vývojářů o oblastech, ve kterých chtěli vidět pokrok ve vztahu. Podařilo se nám na nich dohodnout a myslím, že Mercedesu se líbí náš závodní tým, naše úroveň konkurenceschopnosti, protože díky tomu budou i oni lepší.“

Mercedes byl v hybridní éře formule 1 dlouho měřítkem výkonnosti pohonných jednotek a v letech 2014-2021 získal osm titulů konstruktérů v řadě. Vzestup Ferrari a Hondy v uplynulém roce však vedl ke spekulacím, že McLaren uvažuje o možné změně dodavatele pohonných jednotek na konci roku 2025. Brown potvrdil, že proběhla jednání s dalšími výrobci. Mezi ně patří i Red Bull, který bude na vývoji motoru pro rok 2026 spolupracovat s americkou automobilkou Ford.

„Se všemi byste museli mluvit, abyste to prostě pochopili, takže jsme navštívili Red Bull. Myslím, že by bylo těžké mít Ferrari pod kapotou McLarenu, ale udělali jsme si průzkum. Bylo nám jasné, že chceme pokračovat [s Mercedesem].“

Když byl Brown dotázán, aby popsal, co vedlo k tomu, že britská stáj zůstává u Mercedesu, upřesnil: „Výkonnost byla letos skvělá, spolehlivost velmi dobrá, vzájemný vztah je opravdu silný. A nová struktura společně se smlouvou, kterou jsme uzavřeli, nás k nim dostává mnohem blíže v oblastech, ve kterých byste jako zákazník byli v deficitu.“

Sdílejte na:
Zavřít