Marchionne: Za potíže může mladý tým z oddělení motorů a externí dodavatelé

Marchionne: Za potíže může mladý tým z oddělení motorů a externí dodavatelé

V Malajsii se objevil na obou vozech Ferrari identický problém, přičemž Vettel na něj doplatil v kvalifikaci, zatímco Räikkönen ani neodstartoval, Marchionne je přesvědčený, že za „příšernou“ spolehlivost mohou nováčci v sektoru starajícím se o motor, ale také nekvalitní komponenty… a Arrivabene.

Pro italskou stáj se víkend na okruhu v Sepangu vyvíjel velmi pozitivně. První potíže potkaly Vettela na konci třetího tréninku, když hlásil ztrátu výkonu. Tým se rozhodl motor během přestávky mezi tréninkem a kvalifikací vyměnit. Nový motor stihli mechanici úspěšně namontovat.

Následně přišla první tvrdá rána: Němec po instalačním kole mířil do boxů s pocitem, že nemá žádné turbo. Mechanici se problém snažili odstranit, tentokrát však neúspěšně a z pitline už nevyjel. Musel se smířit se startem ze dvacáté pozice. Pro závod dostal opět nové komponenty – pátý spalovací motor, pátou jednotku MGU-H a páté turbo. Za normálních okolností by dostal penalizaci poklesu 20 míst na startu, v jeho případě to však nemělo absolutně žádný význam.

Závod probíhal pro třicetiletého rodáka z Heppenheimu velmi dobře, když se postupně propracoval až za Ricciarda na čtvrté místo.

Jeho týmový kolega to měl přesně naopak, neboť se kvalifikoval na druhém místě, těsně za Hamiltonem. Býval by mohl bojovat i o vítězství, protože jeho SF70-H bylo opět velmi rychlé, ale to by nesměla přijít další tvrdá rána. Finský závodník byl ještě před zaváděcím kolem odtlačen do boxů. Mechanici se pokoušeli o zázrak, na vyřešení problému měli jen chvilku. Ač dělali, co jim síly stačily, tak to nevyšlo a pro Räikkönena tak závod skončil dřív, než vůbec začal.

Oba vozy Ferrari postihla naprosto identická porucha: přestalo fungovat turbo. To, že se na vozech jednoho týmu objeví během jednoho víkendu a v rozmezí několika hodin jeden a ten samý problém, se příliš často nestává. Za toto „podivné“ selhání viní prezident Ferrari Sergio Marchionne svůj „mladý tým“ z oddělení motorů.

„Včera mohla obě Ferrari závod vyhrát. To je fakt,“ litoval Marchionne na akci Ferrari konané v pondělí v italském Roveretu, přičemž se vrátil ještě ke katastrofálnímu víkendu v Singapuru. Tehdy však nebyla na vině technika… „Rovněž jsme mohli vyhrát v Singapuru. To je však věc jiná.“

„Faktem je také to, že problémy s naší pohonnou jednotkou máme kvůli našemu mladému týmu, ale také kvůli kvalitě komponent, které nejsou na správné úrovni pro závodní auto.“

„Zasáhli jsme do toho a pracujeme na tom. Je celkem štěstí, že jsme tento problém až do Malajsie neměly. Teď pracujeme v oblasti kvality a děláme organizační změny. To, že jsme měli takovýto problém během závodu, nás štve. Když se stejný problém objeví v továrně, není to velký problém. Ovšem, když jste na druhém místě a nemůžete odstartovat, je to strašné,“ rozčiluje se Ital.

V návaznosti k organizačním změnám: V padoku se štěbetá, že nad šéfem stáje Mauriciem Arrivabenem se zatahují mračna a není daleko od vyhazovu. S tímto tvrzením přišel šéfredaktor Motorsport-Total.com Christian Nimmervoll .

V neděli večer mu údajně někdo z insiderů v malajském padoku pověděl, že „Maurizio Arrivabene je vyřízený“ a dodává, že je jen otázkou času, kdy bude muset vyklidit své útočiště.

Už po domácí Velké ceny Itálie na Monze byl Marchionne s výsledkem značně nespokojený, neboť jeho piloti skončili „až“ na třetím, resp. pátém místě, přičemž třetí Vettel ztratil na vítěze Hamiltona přes půl minuty. Podle něj to Ferrari jednoduše „podělalo“. To byl první varovný signál pro Ferrari, a především pro Arrivabeneho.

Následoval Singapur, kde se červení vyprovodili ze závodu sami, ovšem v tomto případě to nebyla chyba na straně techniky. Když už by se měl hledat viník této kolize, tak by to byl s největší pravděpodobností Vettel. Jenže i přesto má zde Marchionne jasno: Arrivabene.

„Insideři cvrdlikají, že ve Ferrari případné konstelace po startu probírané nebyly. To by měla být především úloha Jocka Cleara. Ale když udělají chybu pánové Clear a Vettel, tak tím posledním, kdo je za to zodpovědný, je Arrivabene,“ píše Nemmervoll.

A celé to „zazdila“ katastrofa v Sepangu s nefunkčním turbem na obou vozech. „A teď Sepang. Zase přišli o další možné double. Marchionne musel běsnit, když zbrusu nový motor v Q1 vypověděl službu. Že se musí pohonná jednotka (která se snad bude dát zachránit) po třetím tréninku přestavět, je jedna věc. Může se to stát. Avšak že Ferrari kandidáta číslo 1 na titul kvůli vadnému rozdělovači ve spalovacím motoru odstartuje poslední, to opravdu zabolí.“

A o den později si Maranellští museli spolknout další hořkou pilulku: Räikkönen přišel o šanci bojovat o vítězství, a to ještě před zhasnutím červených světel…

No, a na otázku, kdo byl viníkem tentokrát, snad ani není nutno odpovídat, neboť je to jasnější než hvězdy na noční obloze.

Nicméně Arrivabene si už stihl v Itálii vysloužit nepříliš lichotivou přezdívku, nebo spíše drobnou korekturu příjmení. Bene znamená v italštině dobrý, což je součást jeho příjmení. Rozčarovaní Tifosi právě „bene“ nahradili slovíčkem „male“ – antonymum k „dobrý“…

Post Arrivamaleho by měl zaujmout Švýcar Mattia Binotto, který je v současnosti technickým ředitelem italské stáje.

Sdílejte na:
Zavřít