
Pokud jde o Velkou cenu Monaka, kvalifikační pozice může rozhodnout o celém závodě a selhání u George Russellova Mercedesu ho přimělo prohlásit: „Víkend skončil.“ Nedělní závod odstartuje ze 14. pozice.
Dobrá pozice v kvalifikaci může rozhodnout jakýkoli závod ve formuli 1, ale u Velké ceny Monaka to platí možná nejvíce.
Vozy formule 1 už dávno přerostly úzké a klikaté uličky Monte Carla. Velké vozy moderní éry často fungují jako pojízdné zátarasy, což dělá předjíždění na trati velmi vzácným. Tato skutečnost byla bolestně zřejmá v průběhu závodu v roce 2024, kdy prvních 10 vozů skončilo ve stejném pořadí, v jakém se kvalifikovaly.
Kvůli tomu jezdec Mercedesu George Russell prohlásil, že jeho víkend skončil poté, co se u jeho vozu W16 objevila podezřelá elektrická závada, kvůli které mu na rovince v tunelu zhasl motor a zůstal stát, což ho nechalo na 14. místě startovního roštu v nedělním závodě.
Když se Russell vydal na svůj rychlý pokus ve druhé fázi kvalifikace, nedostal se dál než na rovinku, když jeho W16 náhle začal zpomalovat. Podařilo se mu dojet do tunelu, ale tam se vůz úplně vypnul.
Mercedes vysvětlil: „George ztratil výkon po přejezdu nerovnosti při výjezdu ze zatáčky 1 a po několika pokusech o přepnutí nastavení se mu nepodařilo vůz znovu nastartovat.“
„V tuto chvíli to vypadá na možný elektrický problém.“ Ale byla to nákladná závada, která ho okamžitě vyřadila z kvalifikace.
Když se ho zeptali, co způsobilo problém, Russell médiím řekl: „Byla to nerovnost na rovince. Je to nerovnost, která tam byla celý víkend. Je to nerovnost, kterou jsem cítil celý víkend, ale z nějakého důvodu při tomto přejezdu se celý motor vypnul, když jsem na ni najel.“
Dvojice Mercedesu Russell a Kimi Antonelli neměla nejhladší začátek monackého víkendu. Russell byl šestý v FP1, pak dvanáctý v FP2 a nakonec se zlepšil na jedenácté místo v FP3. Ale vypadalo to, že se to mění.
„Je to opravdu zklamání, protože jsme se o víkendu trochu ztratili s nastavením a pro kvalifikaci jsme se vrátili k základům,“ vysvětlil Russell.
„Od prvního kola jsem se cítil zpět ve hře. Také Kimi zůstal pro kvalifikaci víceméně u nastavení, které měl v FP3. Já jsem se vrátil k něčemu, co jsme znali. On se trápil, a my jsme tam byli. A opravdu cítím, že bychom dnes byli v první čtyřce a teď nejsme. Bylo to ono. Byli jsme jedni z mála jezdců, kteří si nevzali nové pneumatiky. V Q2 jsem projel jednu zatáčku a už jsem měl skoro dvě desetiny náskok, a to by stačilo na Q3 se dvěma sadami. Máme dvě sady tvrdých pneumatik.“
„Měli jsme tento víkend skutečnou šanci, ale teď je to v kouři a víkend skončil. Je to dost deprimující,“ přiznal Russell.
Ve snaze vyhnout se šnečímu závodu jako v roce 2024 zavedla Světová rada motorsportu FIA letos v Monaku povinnou strategii dvou zastávek v boxech pro všechny jezdce, což by mohlo vytvořit strategické okno pro Russella, ale Brit není přesvědčen, že to bude stačit.
„Určitě budou nějaké šílené strategie, ale kvůli tomu jsme se kvalifikovali čtrnáctí. Pravděpodobně jsme měli být v top pětce,“ vysvětlil. „Takže je mezi mnou a místem, kde jsme měli být, deset aut. Když budou lidé dělat šílené věci se strategií, polovina z nich půjde jedním směrem, druhá půjde druhým směrem. Ať se tedy rozhodneme jakkoliv, stejně budeme uvíznutí za pěti jezdci.“
Russell poznamenal, že jeho Mercedes číslo 63 má k dispozici dvě sady tvrdých pneumatik, což by jim mohlo pomoci získat výhodu, ale drží svá očekávání na uzdě.
Russell bude stát na startu Velké ceny Monaka v neděli na 14. místě. Jeho týmový kolega Kimi Antonelli bude hned za ním na 15. místě poté, co havaroval na konci Q1 a neodjel žádné kolo v Q2.